در صورت ائتلاف ترامپ با ایران، امارات و عربستان چه خواهند کرد؟

    کد خبر :547766

الجزیره نوشت: به گفته حسن البراری، استاد روابط بین الملل در دانشگاه اردن، عربستان و امارات نمی توانند وارد جنگ شوند؛ چرا که به حمایت طرف دیگری نیاز دارند تا به نیابت از آنها و البته با سرمایه آنها با ایران بجنگد.

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: البراری در گفتگو با الجزیره تاکید کرد که استراتژی ترامپ مبتنی بر دست یابی به مذاکره است؛ همانطور که برای تغییر رفتار نظام ایران و بازگرداندن تهران به میز مذاکره، از طریق استفاده از بازدارندگی نظامی و تحریمهای اقتصادی تلاش می کند.

در مقابل، البراری به موضع متفاوت عربستان و امارات اشاره کرد که هزینه های زیادی صرف می کنند تا افکار عمومی در آمریکا را علیه ایران تحریک کنند و این مساله پس از امضای توافق هسته ای با ایران در زمان اوباما، شدت بیشتری گرفت؛ چرا که این توافق برخلاف تمایلات عربستان، امارات و اسرائیل بود.

از سوی دیگر، دیوید سیدنی، معاون وزیر دفاع سابق آمریکا معتقد است که اظهار عقیده ترامپ در مورد تمایل ایران برای معامله تازه ای با آمریکا، نوید شروع مرحله ای را می دهد که به مذاکرات موفقی منتهی می شود. در این رابطه، سیدنی مدل کره شمالی را در نظر دارد که پس از کش و قوس های فراوان، در نهایت به مذاکره با آمریکا روی آورد.

این در حالی است که صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل سیاسی و متخصص در زمینه مسائل ایران معتقد است که شیوه ترامپ می تواند افق های جدیدی را به سمت امنیت بگشاید؛ علاوه بر اینکه ایران در صدد جنگ یا حمله یا در اختیار داشتن سلاح اتمی نیست؛ بلکه به توافق هسته ای پایبند مانده است.

وی می افزاید: ایران با توافق های به امضا رسیده مخالفت نکرده و این امریکاست که به آن ها پایبند نمی ماند؛ اما در صورتی که آمریکا به توافق هسته ای بازگردد، امور به شکل بهتری پیش می رود.

اقدام ایران

در رابطه با موضع ایران و پیشنهاد ظریف در مورد امضای توافق عدم تجاوز با همسایگان، البراری معتقد است که به محض مطرح شدن این پیشنهاد، عربستان و امارات باید از ان استقبال کنند. اما آنچه مانع از این مساله می شود، ناتوانی عربستان برای بازگشت از سرمایه گذاریهای هنگفت ان در رابطه با شبکه روابطی است که در راستای متشنج کردن رابطه با تهران هزینه کرده. گذشته از این، عربستان به ایران بی اعتماد است.

البراری تاکید می کند که ایران می داند امارات و عربستان امکان اتخاذ موضعی به دور از ائتلاف آنها با بازارهای آمریکایی و اسرائیل، ندارند.

این تحلیلگر بر این عقیده است که اقدام ایران در مورد طرح پیشنهاد امضای توافق عدم تجاوز، غیر واقعی است؛ چرا که در محاسبات خود غیر ممکن بودن جدایی عربستان از اسرائیل و بازهای آمریکا را در نظر ندارد. بنابراین، تهران قصد دارد به این شکل دولتهای خلیج فارس، بویژه عربستان و امارات و تصمیم گیری برای انها را به سختی بیندازد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید