موعد دومین امضای برجامی ترامپ فرا رسید

    کد خبر :54733

برخی منابع آمریکایی مدعی شده اند که رئیس جمهور آمریکا در یک گزارش جدید که به کنگره ارائه خواهد کرد، دوباره پایبندی ایران به برجام را اعلام می کند.

به گزارش ویکلی استاندارد، برخی منابع آگاه مدعی شده‌اند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا می خواهند در گزارشی جدید به کنگره آمریکا بار دیگر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ را تأیید کند.

قرار است این گزارش تا قبل از روز دوشنبه به کنگره ارائه شود. ترامپ پیش از این بارها در زمان تبلیغات انتخاباتی اش از لغو و پاره کردن توافق هسته ای با ایران خبرداده و آن را فاجعه آمیز خوانده بود.

«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا طبق قانون وظیفه بررسی مسئله پایبندی ایران به متن توافق هسته‌ای با کشورهای گروه ۱+۵ را بر عهده دارد و باید هر ۹۰ روز یک بار به کنگره آمریکا گزارش دهد.

تیلرسون در اولین گزارش خود که در ماه آوریل ارائه داد تأیید کرد که ایران به متن توافق هسته‌ای پایبند مانده است.

بنا به نوشته این پایگاه آمریکایی مسئله برجام یکی از موضاعات اختلاف انگیز بین مقامات آمریکایی در چند ماه اخیر شده است.

«تیلرسون» و «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا خواستار پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران هستند، و این در حالی است که «استیو بانون»، استراتژیست ارشد کاخ سفید از خروج آمریکا از این توافق حمایت می‌کند. «مایک پومپئو» رئیس سازمان سیا نیز که تا زمان حضورش در کنگره آمریکا منتقد این توافق بود، اکنون سکوت کرده است. مک مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا هم از برجام حمایت نمی‌کند.

روز سه شنبه چهار تن از نمایندگان جمهوری‌ خواه سنای آمریکا در نامه‌ای به ترامپ خواستار آن شدند که پایبندی ایران به برجام را تأیید نکند.

مخالفان توافق هسته ای می گویند تایید دوباره برجام توسط ترامپ بهترین گزینه موقت برای گرفتن زمان پیش از تصمیم نهایی در مورد برجام است.

دولت جدید آمریکا نخستین بار ۲۷ اردیبهشت ماه ضمن تمدید تعلیق تحریم های ایران و تایید پایبندی تهران به متن برجام اعلام کرد که در حال انجام ارزیابی‌هایی جامع برای مشخص کردن سیاستش در قبال ایران و برجام است.

واشنگتن همچنین اعلام کرد که تا زمان اتمام این بررسی به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای با ایران پایبند خواهد ماند.

ترامپ پس از تایید پایبندی ایران به برجام در ۹۰ روز اول گفت: من فکر میکنم توافقی که آنها (دولت قبلی آمریکا) امضا کرده اند، به شدت نگران کننده است. این یک توافق وحشتناک بود و نباید امضا می شد. آن ها به روح این توافق پایبند نیستند من می توانم این مسئله را به شما بگویم.

مهر

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید