فشار آمریکا روی حیدرالعبادی برای انحلال حشدالشعبی/ تضمین‌هایی که ترامپ از اسد می‌خواهد

    کد خبر :54727

یک کارشناس سیاست خارجی، آزادی موصل در عراق را شاه کلید مهم امنیتی برای منطقه خواند و گفت: با رهایی موصل از دست تروریست‌های تکفیری، دولت آمریکا بر نخست وزیر عراق بمنظور انحلال نیروهای مردمی عراق فشار وارد می‌آرود تا با استقرار یگان های خود با همدستی رژیم صهیونیستی و اردن کنترل مرز مشترک سوریه و عراق را برای همیشه در دست گیرد.
تصویر فشار آمریکا روی حیدرالعبادی برای انحلال حشدالشعبی/ تضمین‌هایی که ترامپ از اسد می‌خواهد

حسن هانی‌زاده در گفت و گو با جام جم آنلاین با بیان اینکه آزاد سازی شهر استراتژیک موصل امنیت پایدار مرز مشترک سوریه و عراق در شمال غرب این کشور را به همراه دارد، تصریح کرد: نظر به پیشتازی اتاق عملیات بغداد-دمشق در مبارزه با تروریسم، دولت آمریکا برای تغییر مهره های شطرنج نظامی منطقه دست به کار شده است.

وی افزود: از این رو کاخ سفید درصدد برآمده تا با تشکیل ائتلاف اسراییل – اردن و عربستان یک کمربند حفاظتی از منطقه قنیطره تا درعا در جنوب سوریه برای امنیت رژیم صهیونیستی بوجود آورد.

این کارشناس سیاست خارجی در پاسخ به این سئوال که دیدار اخیر دونالد ترامپ و پوتین رییس جمهور روسیه را در حاشیه نشست G20 تا چه میزان با تحولات اخیر منطقه بویژه آزادی موصل و پیروزی های ارتش سوریه در درعا مرتبط می داند، خاطر نشان کرد: ملاقات اخیر این دو در هامبورگ آلمان حکایت از یک اتفاق نظر میان مسکو- واشنگتن بر سر ماندن اسد در قدرت دارد. به این معنا که ابقا بشار اسد تاثیری در موازنه قدرت منطقه نداشته باشد و خطری برای امنیت رژیم اشغالگر قدس نباشد.

هانی زاده در ادامه به تشریح بازی جدید آمریکا با هدف تداوم سلطه خود در منطقه پرداخت و عنوان داشت: کاخ سفید تلاش دارد با تجهیز و تقویت جبهه النصره، این گروه تروریستی را جایگزین داعش کرده و با استقرار آنها در ارتفاعات جولان از ضریب نفوذ محور مقاومت کاسته و بر سطح امنیت رژیم صهیونیستی بی افزاید.

وی به دیگر توافقات حاصله میان ترامپ و پوتین در هامبورگ اشاره کرد و گفت: روس ها هم برای از دست ندادن تسلط خود در منطقه از آمریکا تضمین گرفته اند تا پایگاه دریایی طرطوس همچنان در اختیار ارتش این کشور باقی بماند.

هانی زاده تامین امنیت رژیم صهیونیستی به هر نحو را خطری بزرگ برای محور مقاومت دانست و گفت: دولت سوریه امروز یا یک خرابی شش ساله مواجه است که این بحران، مشکلات دولت اسد را در آینده مضاف می کند و چنانچه در توافقات منطقه ای نقشی نداشته باشد موجبات تضعیف بیشتر این کشور را فراهم می آرود.

وی در خصوص تحولات آتی سوریه به طبع آزاد سازی موصل اظهار داشت: دولت آمریکا از بشار اسد یکسری تضامینی مطالبه خواهد کرد و به این شرط با ادامه حضور اسد در راس حاکمیت سوریه موافقت می کند و آن اینکه باید از محور مقاومت فاصله بگیرد. اما تجربه نشان داده اسد دست به این اقدام نخواهد زد چون به خوبی می داند فاصله گرفتن از مقاومت زمینه حذف او از صحنه سیاسی دمشق توسط کاخ سفید را بدنبال خواهد داشت.

هانی زاده در جواب این پرسش که کشیده شدن میدان جنگ با داعش از عراق به سوریه و نقش جمهوری اسلامی ایران در این بین به چه شکل قابل تحلیل است، گفت: آمریکا با کمک اسراییل و عربستان تلاش دارد مانع از ادامه نفوذ ایران در سوریه شود به همین علت است که روی نوار مرزی عراق با سوریه حساس شده و در حال تاسیس یک خاکریز جدید برای تروریست هاست. اما ایران باید به گونه ای عمل کند تا هوشمندانه و هدفمند در تعامل با سوریه – عراق و حزب الله لبنان همچنان نقش کلیدی خود در منطقه را حفظ کند.

وی افزود: عربستان هم در این میان سکوت نخواهد کرد و با از دست دادن میدان سوریه و عراق، نقش جدید خود در منطقه یعنی پروژه کشیدن بحران منطقه ای به دیگر کشورها و منازعه با قطر را آغاز کرده و همچون مهره ای بحران زا در دستان آمریکا و رژیم صهیونیستی دست به دست می شود تا جلوی امنیت پایدار را در منطقه بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید