آمریکا لغو آموزش اف‌-۳۵ به ترکیه را بررسی می‌کند

    کد خبر :547195

براساس گزارش جدیدی، خلبانان ترکیه‌ای احتمالا از مشارکت در برنامه‌ آموزشی اف‌-۳۵ آمریکا مستثنی می‌شوند. این تلاش دیگری از جانب آمریکاست تا این عضو ناتو را به خروج از توافق سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ با روسیه وادار کند.

به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا، دو منبع مطلع سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفتند آمریکا “با جدیت” در حال بررسی تعلیق آموزش خلبانان ترکیه‌ای با جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ است. این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، نگفتند که آیا این تصمیم گرفته شده است یا خیر.

اکنون چهار خلبان ترکیه‌ای و ۴۷ پرسنل نظامی در پایگاه نیروی هوایی لوک در آریزونا مستقر هستند و به آنها عملکرد جنگنده‌های رادارگریز نسل پنجم آموزش داده می‌شود. با این حال، آنکارا همچنین نیروهایش را برای آموزش استفاده از سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ به روسیه اعزام کرده است و اولین سامانه همین تابستان به ترکیه ارسال می‌شود.

دولت رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه تاکید دارد که هم به اف‌-۳۵ و هم به سامانه‌های اس-۴۰۰ برای حفاظت از کشورش در منطقه نیاز دارد. با این حال آمریکا تلاش می‌کند تا با یک سری اقدامات تنبیهی آنکارا را مجبور کند تا از توافق ۲.۵ میلیارد دلاری با مسکو دست بکشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید