سیاست ترامپ در قبال ایران مانند سیاست «رونالد ریگان» است

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ ۹:۴۰
    کد خبر :547038

نماینده‌های کنگره آمریکا و تحلیلگران در این کشور واکنش‌های مختلفی به سخنان روز دوشنبه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران نشان داده‌اند.

ترامپ بامداد دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با «شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن گفت به دنبال تغییر نظام ایران نیست و در تلاش است با تهران وارد گفت‌وگو شود.

این سخنان ترامپ، بر اساس آنچه از ظواهر امر پیدا است در تضاد با مواضع «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید قرار دارد که به دنبال پروژه براندازی نظام حاکم ایران است.

«کوین کریمر»، نماینده مجلس سنای آمریکا، اما قائل به چنین تمایزی میان دیدگاه‌های ترامپ و بولتون نیست و معتقد است که کاخ سفید به دنبال استفاده از راهبرد «پلیس خوب-پلیس بد» است. کریمر می‌گوید سخنانی که ترامپ در ژاپن بر سر زبان آورده، تنها بخشی از راهبرد کلی او در قبال ایران است.

کریمر که یکی از حامیان سیاست خارجی ترامپ است در ادامه گفت: «ترامپ مسیر و فرصتی پیش روی دشمنان ما قرار می‌دهد تا اگر قرار نیست دوستمان باشند، جدی باشند.»

او سیاست ترامپ در قبال ایران را به سیاست «رونالد ریگان» موسوم به «صلح از طریق قدرت» تشبیه کرده و گفت: «هیچ‌کس از جنگ با ایران سخن نمی‌گوید.»

به عقیده تحلیلگرانی مانند «کریمر»، بولتون در راهبرد فعلی دولت آمریکا در قبال ایران مأمور القای فضای هراس و ترسیم فضای جنگ است و ترامپ، در نقش «پلیس خوب»، حامی مذاکره است و به دنبال پیشنهاد دادن راه‌هایی برای اجتناب از جنگ است.

ترامپ قبلاً در قبال کره شمالی از همین راهبرد استفاده کرد، با این تفاوت که خود او در آن زمان نقش «پلیس بد» را به عهده داشت و «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه سابق آمریکا فردی بود که به دنبال مذاکره بود و می‌خواست از وقوع «جنگ» جلوگیری کند.

ترامپ ۱ اکتبر سال ۲۰۱۷ در توئیتی خطاب به رکس تیلرسون نوشت: «من به تیلرسون، وزیر خارجه فوق‌العاده‌مان گفته‌ام اگر به دنبال یافتن راهی برای مذاکره با مرد کوچک موشکی است وقت خودش را تلف می‌کند. رکس، انرژی‌ات را نگه دار، کاری را انجام خواهیم داد که مجبوریم.»

سخنان ترامپ بخشی از راهبردی کلی‌تر باشد یا خیر، عده‌ای سخنان روز دوشنبه او را عقب‌نشینی از «کارزار فشار حداکثری» علیه ایران می‌دانند. «مایکل روبین»، تحلیلگر مسائل ایران در اندیشکده «امریکن اینترپرایز» یکی از همین افراد است.

او به واشنگتن‌تایمز گفت: «ترامپ خودش را استراتژیست می‌داند، ولی حرکات ضربتی راهبرد نیستند. حرف‌های ترامپ [درباره ایران] فشاری که کانون کارزار فشار حداکثری بود را تضعیف می‌کند. او به دام دموکرات‌هایی افتاد که می‌خواهند هر نوع فشاری را به نادرست به جنگ تعبیر کنند.»

عده‌ای دیگر، در این میان تناقض‌ها و سردرگمی‌های کاخ سفید و شنیده نشدن صدایی واحد از دولت آمریکا را مورد توجه قرار داده‌اند.

«کریس مورفی»، نماینده دموکرات ایالت کانکتیکت در مجلس سنای آمریکا گفت ترامپ آمریکا را به یک «خنده‌بازار در دنیا» تبدیل کرده است.

مورفی گفته در حالی که «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا به دور دنیا سفر کرده و می‌گوید که ایران بایستی ۱۲ مطالبه ما (برای گفت‌وگو) را برآورده کند «ترامپ می‌گوید که ایرانی‌ها بایستی از شر سلاح‌های هسته‌ای خلاص شوند.»

ترامپ تا کنون چندین بار با نقض سخنان پامپئو گفته که تنها چیزی که از ایران می‌خواهد این است که آنها به «سلاح هسته‌ای» نه بگویند، در حالی که وزارت خارجه آمریکا همین چند ساعت پیش بار دیگر تأکید کرد که شرط گفت‌وگو با ایران برآورده شدن ۱۲ مطالبه‌ای است که پامپئو سال گذشته مطرح کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید