العربی الجدید: ترامپ بالاخره مجبور به عقب نشینی کامل می‌شود

    کد خبر :546903

وبگاه خبری العربی الجدید نوشت، ناظران متوجه شده‌اند که تحمل ترامپ برای ادامه «بازی شاهین و قمری» با ایران کم شده است. هر بار فشار می‌آورد و منتظر می‌نشیند، خودش مجبور به عقب نشینی می‌شود.

وبگاه خبری العربی الجدید در یادداشتی به قلم «سامح راشد»، پژوهشگر مصری در امور روابط بین‌المللی و خاورمیانه را با عنوان «جنگی از طرف آمریکا علیه ایران در کار نیست» تاکید کرد، ترامپ در برابر تسلیم نشدن ایران مجبور به عقب‌نشینی شد.

نویسنده در مقدمه یادداشت آورده است: هیچ درگیری نظامی با ایران در کار نیست و رئیس جمهور ایالات متحده جنگی علیه ایران نخواهد داشت. ترامپ به طور کامل در مقابله با ایران محدود است. او اکثر نیروهایش را از سوریه بیرون کشیده است و نمی‌تواند با جان سربازان آمریکایی بازی کند در حالی که به آغاز سال مبارزات انتخاباتی نزدیک می‌شود و به دلیل تحقیقات مولر احتمال کودتا علیه دولت وی بیشتر می‌شودو همه این عوامل تحرکات او را علیه ایران محدود می‌کند .

وی افزود: مهم‌تر از همه این‌ها اینکه ترامپ برای معامله قرن آماده می‌شود که یک طرح صلح فراگیر در منطقه است و محدود به فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها نمی‌شود و بدون پذیرش ایران هیچ شانسی برای موفقیت ترتیبات منطقه‌ای این طرح وجود ندارد. بخصوص که نائبان و وکلا و متحدان ایران در منطقه می‌توانند این معامله را ناکام گذاشته یا تخریب کنند و به گونه‌ای کارت‌ها را به هم بریزند که همه طرف‌ها را سردرگم کند. اگر ترامپ این موضوع را به خوبی درک نکرد محافل تصمیم ساز دیگر در واشنگتن بخصوص وزارتخانه‌های دفاع، خارجه و اطلاعات آمریکا دقیق فهمیدند.

نویسنده در توصیف ایران نوشت: ایران از لحاظ اقتصادی ضعیف، از لحاظ نظامی متوسط و از لحاظ سیاسی قدرتمند است. بر اساس استانداردهای جامع قدرت، ایران یک کشور بزرگ در منطقه است که در منطقه جز مصر و ترکیه با آن برابری نمی‌کند و هیچ گونه دیدگاه منفی یا موضعی مخالف ایران این واقعیت‌ها را عوض نمی‌کند. اصولا منطقی نیست توانایی‌های رقیب را دست کم گرفت؛ مگر به الزامات جنگ روانی و به منظور اینکه روحیه افکار عمومی در داخل را از طریق آن بالا برد.

العربی الجدید نوشت: یکی از مهمترین ابزار قدرت ایران در صحنه فعلی پیوندهای آن با عوامل و متحدان آن است که در داخل کشورهای منطقه قرار دارند و در قلب مهمترین مسائل و مشکلات حال حاضر و آینده منطقه آینده هستند. آنها یک لیست طولانی را شامل می‌شود از حوثی‌ها، حزب الله، حماس، تا نظام‌های حاکم در سوریه و عراق. ایران همچنین متحدانی در بین، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، کشورهای عربی و منطقه دارد.

به عقیده نویسنده، عملیات اخیر علیه نفت‌کش‌های عربستان و امارات و حملات پهپادی حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان یک هدف آشکار دارد و حامل پیامی برای همه طرف‌ها بود. اینکه ویرانی و به آتش کشیدن منطقه بسیار راحت است و در جاهای مختلف به شیوه‌های متعدد ممکن است. واشنگتن باید از جنگ اجتناب کند چون بهایش را همه خواهند داد و مهم‌تر از محتوای پیام، مخابره شدن دقیق و کامل آن بود؛ چون ترامپ دست از تنش فعلی کشید و به جنگ روانی و فشار کلامی اکتفا کرد یا از اقداماتی نمادین مثل اعزام نظامی به منطقه و استقرار مجدد نیروهایش حرف می‌زند.

العربی الجدید نوشت: شاید ترامپ بداند که ایران دارای چندین دهه تجربه در برخورد با این نوع فشارهاست. از همین رو پاسخ آن، آرام مطمئن و از سر بی تفاوتی و حتی چالش برانگیز بود. حلقه جدیدی از زنجیره بازی «شاهین و قمری» بین واشنگتن و تهران تکمیل شده است.

این وبگاه خبری افزود: ناظران متوجه شدند که تحمل ترامپ برای ادامه این بازی کم شده است. هر بار فشار می‌آورد و منتظر می‌نشیند، خودش مجبور به عقب‌نشینی می‌شود. همین اتفاق برای او درباره چین و همچنین کره شمالی هم رخ داد و این بازی درباره ایران تکرار می‌شود. ترامپ خوب اوضاع را متشنج و تهدیدهایی غیر واقعی وارد می‌کند؛ اما همواره هم از این گنده‌گویی عقب نشینی می‌کند چون غالبا توصیه‌ها وهشدارهای محافل تصمیم ساز پیرامون وی را گوش داده و آن را با عقل تجاری خود و تعهداتش درباره وعده‌های انتخاباتی و مهم ترین آن به خطر نینداختن جان آمریکایی‌ها وفق می‌دهد.

در پایان این یادداشت آمده است: رفتار ترامپ در قبال ایران بار دیگر نشان داد که مقصود او دستیابی به دستاوردهای بالاتر با هزینه کم‌تر است، بدون اینکه به درگیری‌های نظامی کشیده شود و فرقی نمی‌کند نام این شیوه را باج گیری، چانه زنی معامله‌ای برابر یا توافقی عادلانه گذاشت. همه این‌ها اسامی و صفاتی نسبی در سیاستی است که در آن بین دوست و دشمن فرقی نمی‌گذارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید