اسرائیل آماده مذاکره با لبنان درباره ترسیم مرزهای دریایی

    کد خبر :546540

رژیم صهیونیستی آمادگی خود برای مذاکره با لبنان با میانجیگری آمریکا جهت ترسیم مرزهای دریایی را اعلام کرد.

به گزارش بازتاب، به نقل از سایت ارم نیوز، رژیم صهیونیستی دوشنبه آمادگی خود را برای مذاکره با لبنان با میانجیگری آمریکا جهت حل نزاع بر سر مرزهای دریایی که بر روند اکتشاف نفت و گاز در شرق دریای مدیترانه تأثیر می‌گذارد، اعلام کرد.

اعلام آمادگی اسرائیل فضای مثبت درباره پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان دو طرف را که در طول چندین دهه شاهد تنش بوده است، تقویت می‌کند.

یوآل اشتاینتز، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی بعد از دیدار با دیوید ساترفیلد، فرستاده و میانجیگر آمریکا اعلام کرد که چنین مذاکرات با طرف لبنانی می‌تواند به تحقق منافع دو کشور درباره ارتقای ذخایر گاز و نفت کمک کند.

به گفته مسؤولان لبنانی این مذاکرات با نظارت سازمان ملل و حضور دو هیئت لبنانی و اسرائیلی و پیگیری آمریکا در مقر نیروهای یونیفل در جنوب لبنان برگزار می‌شود. قرار است ساترفیلد امروز (سه‌شنبه) به بیروت سفر کند و مسؤولان لبنانی را در جریان مذاکراتش با اسرائیلی‌ها بگذارد.

براساس اطلاعات فاش شده اسرائیل این بار با مذاکرات برای ترسیم مرزهای دریایی و زمینی موافقت کرده است و ساترفیلد توانسته موافقت اسرائیل را برای استثنا قرار دادن مزارع شبعا و کفرشوبا و الغجر از برنامه مذاکرات کنونی به دست آورد.

براساس این اطلاعات این مذاکرات از مرزهای معروف به “خط آبی” که بعد از جنگ ۲۰۰۶ ترسیم شد، آغاز خواهد شد و اصل مرزهای آتش‌بس که سال ۱۹۴۹ ترسیم شده، به عنوان مرجع در نظر گرفته خواهد شد.

درباره مرزهای دریایی نیز که درخصوص برخی فازها اختلاف وجود دارد قرار است امروز مذاکرات از نقشه جدیدی شروع شود که منافع لبنانی را در نظر خواهد گرفت و می‌تواند در سرمایه‌گذاری این میادین گازی دریایی برای سال آینده مفید باشد.

برخی منابع می‌گویند که گشایش احتمالی در مذاکرات به خاطر فشارهای آمریکا بر اسرائیل برای نشان دادن کمی انعطاف‌پذیری است و ترسیم مرزهای دریایی لبنان و اسرائیل در چارچوب کلی بخشی از معامله قرن است. گفته می‌شود این معامله شامل حل و فصل‌های جغرافیایی و طرح‌های سیاسی و اقتصادی است که شامل تمامی کشورهای عربی است که از نظر جغرافیایی با فلسطین مرتبط هستند.

در همین راستا میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان با یان کوبیس، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور لبنان درباره نقش این سازمان در ترسیم مرزها بحث و گفت‌وگو کرد.

کوبیس از موافقت دولت لبنان با لایحه بودجه ۲۰۱۹ استقبال و ابراز امیدواری کرد که این لایحه در پارلمان هرچه‌سریع‌تر تصویب شود.

وی گفت که این اقدام می‌تواند فرصتی برای آغاز اصلاحات لازم در لبنان باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید