کشف آب عصر یخبندان در جزایر مالدیو

    کد خبر :546431

محققان موفق به شناسایی نمونه‌هایی از آب متعلق به عصر یخبندان و استخراج آن از دل صخره‌هایی در جزایر کشور مالدیو در اقیانوس هند شده اند.

کره زمین در حدود ۲۰ هزار سال قبل بسیار سردتر از امروز بوده و در آن زمان سطح دریاهای زمین نیز ۱۲۵ متر پایین‌تر از حد امروزی بوده است. در عصر یخبندان بخش اعظم قاره‌ها پوشیده از یخ بوده و آب نیز در این توده‌های یخ محصور می شده است. حال دانشمندان با تلاش فراوان به مقداری از این آب که مربوط به ۲۰ هزار سال قبل است، دست یافته اند.

پژوهشگران دانشگاه شیکاگو که به این موفقیت دست یافته اند می‌گویند مطالعه در مورد عصر یخبندان تا به امروز با بررسی فسیل‌ها و مواد شیمیایی باقی مانده از آن زمان صورت می‌گرفت، اما یافتن مقداری آب با چنین قدمتی در اقیانوس هند می‌تواند اطلاعاتی تازه و دست اول را از ۲۰ هزار سال قبل در اختیار بشر قرار دهد.

محققان برای استخراج آب باستانی از دل صخره‌ها، نمونه‌هایی از آنها را برش زدند و سپس این نمونه‌ها را تحت فشار هیدرولیکی قرار دادند تا آب باقی مانده در رسوبات آنها را استخراج کنند.

بررسی‌های اولیه این آب نشان می‌دهد که میزان نمک موجود در آن بسیار بیشتر از آب عادی دریاهای امروزی است. همچنین در این آب مقدار بیشتری کلر وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید