کره شمالی از بولتون «جنگ‌طلب» انتقاد کرد

    کد خبر :546099

یک سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی با انتقاد شدید از اظهارات تازه مشاور امنیت ملی کاخ سفید علیه پیونگ‌یانگ، گفت بولتون فردی جنگ‌طلب است.

دولت کره شمالی در واکنش به اظهارات اخیر «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره برنامه موشکی پیونگ‌یانگ، وی را فردی «جنگ‌طلب» توصیف کرد.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، در بیانیه یک سخنگوی بی‌نام وزارت خارجه کره شمالی که در خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شده، بر حق مشروع و قانونی کره شمالی برای تقویت توان موشکی، تأکید شده است.

کره شمالی هفته گذشته پس از مدت‌ها چند موشک کوتاه‌برد آزمایش کرد. در حالی که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا این آزمایش‌ها را مختصر توصیف کرده و گفت از انجام این آزمایش‌ها آزرده نشده، بولتون این اقدام کره شمالی را خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد توصیف کرد.

در بیانیه سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی آمده است: «طرح این درخواست که ما تمام شلیک‌های دارای فناوری بالستیک را فارغ از برد آن‌ها، متوقف کنیم، دقیقا به معنی آن است که از ما خواسته شود که از حق دفاع از خود بگذریم.»

این سخنگو همچنین بولتون را فردی «بی‌ملاحظه» خطاب کرده که در سال ۲۰۰۲ نیر عامل فروپاشی توافق وقت میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ بوده است.

وی افزود: «بولتون را نباید یک مشاور امنیتی توصیف کرد که برای افزایش امنیت تلاش می‌کند، بلکه او مشاوری است که برای از بین بردن امنیت و برای از بین بردن صلح و امنیت تلاش می‌کند.

ترامپ تاکنون دو بار با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی دیدار کرده و در تلاش است تا پیونگ‌یانگ را به کنار گذاشتن تسلیحات اتمی قانع کند. با این وجود، دیدار دوم طرفین به دلیل آنچه کره شمالی «زیاده‌خواهی» آمریکا توصیف کرده، شکست خورد.

از زمان شکست آن مذاکرات، کره شمالی چند آزمایش موشکی انجام داده و به ادعای منابع غربی فعالیت اتمی خود را نیز سر گرفته است.

رئیس‌جمهور آمریکا که به ژاپن سفر کرده، امروز در جریان یک نشست خبری با «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن بار دیگر به دفاع از مذاکرات خود با کره شمالی پرداخت و کیم را «مردی بسیار باهوش» توصیف کرد.

وی درباره آزمایش موشکی اخیر کره شمالی هم گفت: «کیم به‌دنبال ساخت ملتی با قدرت اقتصادی عظیم است… کیم به‌دنبال ساخت ملتی با قدرت اقتصادی عظیم است. البته با (سلاح) هسته‌ای چنین اتفاقی نمی‌افتد. فقط اتفاقات بد رخ می‌دهد».

ترامپ در مورد آینده مذاکرات با کیم هم گفت: «او باید تصمیم بگیرد، من عجله‌ای ندارم. تحریم‌ها سرجایشان هستند، گروگان‌هایمان را پس گرفتیم… و مهمتر از همه هیچ آزمایش اتمی طی دو سال اخیر انجام نشده است».

بیانیه کره شمالی درباره بولتون یک روز پس از آن منتشر می‌شود که پیونگ‌یانگ از کره جنوبی نیز به دلیل مشارکت در یک رزمایش مشترک با آمریکا انتقاد کرد.

«خبرگزاری رسمی کره شمالی» در این زمینه نوشت: «ارتش کره جنوبی، علی‌رغم موافقتنامه نظامی مشترک، عادت بد خود که تحریکات نظامی است را متوقف نکرده و به رزمایش با آمریکا ادامه می‌دهد.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس بیانیه‌های اخیر کره شمالی و آزمایش موشکی این کشور را اقداماتی در جهت فشار به آمریکا برای امتیازدهی در مذاکرات توصیف کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید