کشف سالانه یک میلیاردو ۷۴۰میلیون نخ سیگار قاچاق

    کد خبر :54603

 

مدیرکل حوزه معاونت اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: آخرین میزان کشفیات سالانه سیگار قاچاق در سال ۱۳۹۵ یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون نخ بوده است.

به گزارش  بازتاب به نقل از عصرایران، امیرمحمد پرهام‌فر امروز (چهارشنبه) در مراسم آغازین کارگاه تخصصی پیشگیری و مقابله با قاچاق کالای دخانی در مشهد، افزود: این در حالی است که در سال 1392 تنها 240 میلیون نخ سیگار قاچاق در کشور کشف شد.

وی گفت: همیشه آمار مربوط به کشفیات یک کالا، کل حجم قاچاق آن کالا را شامل نمی‌شود، یعنی افزایش کشفیات توفیق در مبارزه است اما حاکی از این است که کوه یخ قاچاق فرآورده‌های دخانی بیشتر سر برآورده لذا چندان مایه افتخار و مباهات نیست.

مدیرکل حوزه معاونت اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: ظرف دو سال اخیر به دلیل افزایش حجم تولیدات داخل با کاهش قاچاق سیگار مواجه بودیم به نحوی که در سال 93 برآورد قاچاق سیگار به کشور 12.5 میلیارد نخ بود که در سال 1395 به شش میلیارد نخ رسید.

وی میزان 55 میلیارد نخ مصرف سالیانه سیگار در کشور را تایید و بیان کرد: از این میزان مصرف 100 هزار میلیارد ریال هزینه به کشور بار می شود و بین دو تا سه برابر آن یعنی بین 200 تا 300 هزار میلیارد ریال هم هزینه های درمان ناشی از مصرف دخانیات می گردد.

پرهام‌فر گفت: یک میلیارد و 400 میلیون نفر مصرف کننده محصولات دخانی در جهان هستند و طبق برآورد صورت گرفته بر اثر مصرف دخانیات در جهان حدود شش میلیون مرگ سالیانه رخ می دهد که پیش بینی می شود تا سال 2030 با روند افزایش مرگ و میر ناشی از دخانیات این رقم تا مرز هشت میلیون برسد که 80 درصد این مرگ‌ها در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد.

وی افزود: برآورد مرگ ناشی از مصرف کالاهای دخانی در کشور سالانه حدود 50 هزار نفر است اما در خصوص دود دست دوم یا عوارض ناشی از مصرف دخانیات بر سایر افراد برآورد مرگ سالیانه 600 هزار نفر است.
مدیرکل حوزه معاونت اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارزگفت: در صورت نبود برنامه ریزی و پیشگیری لازم در مهار مصرف دخانیات، ایران به همراه مصر و پاکستان تا 40 سال آینده بیشترین میزان مصرف را نسبت به جمعیت در جهان خواهند داشت که برآورد هشداردهنده ای است.

وی افزود: فرآورده‌های دخانی از کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

کالاهای هدف، کالاهای قاچاقی هستند که در جامعه هم از حیث ضربه اقتصادی ای که به کشور می زنند هم از حیث لطمه به تولید ملی و لطمه به دریافت حقوق و درآمدهای دولت اهمیت دارند.

او ادامه داد: برنامه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای کالاهای هدف این است که در قالب برنامه های جامع مجموعه تدابیری که نیاز است در برخورد با قاچاق این نوع کالاها توسط دستگاههای ذیربط انجام شود و در همین چارچوب برنامه جامع پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالای دخانی مهر 94 به تصویب رسید.

کارگاه آموزشی مبارزه با قاچاق فرآورده‌های دخانی با حضور مسؤولان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانها، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت و سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی به مدت دو روز در مشهد ادامه دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید