چرا پژوهشگر ايراني از فرودگاه بوستون آمريکا ديپورت شد؟

    کد خبر :54567

در نتيجه اجراي دستور منع ورود از سوي دولت ترامپ و با وجود مخالفت دادگاه ها، صدور رواديد براي اتباع ايران در مقايسه با سال گذشته ٥٢ درصد کاهش يافته است.
محسن دهنوي پژوهشگر جوان ايراني و مدعو دانشگاه هاروارد آمريکا ، پس از ديپورت از فرودگاه بوستون نيمه شب چهارشنبه به تهران بازگشت.
وي که به همراه همسر و سه فرزند خردسال خود عازم آمريکا شده بود در فرودگاه لوگان بوستون پس از حدود 30 ساعت بازداشت به تهران بازگردانده شد.
روزنامه گاردين در اين خصوص نوشت: سرطان شناس ايراني با وجود داشتن رواديد معتبر، در فرودگاه بوستون بازداشت شد.
سعيد کمالي دهقان، در گزارش خود در روزنامه گاردين (انگلستان)، نوشت:
دو هفته پس از اجرايي شدن فرمان اصلاح شده دونالد ترامپ درباره ممنوعيت ورود شهروندان چند کشور مسلمان به اين کشور، يک سرطان شناس و پژوهشگر ايراني که همراه با همسر و سه فرزندش و با استفاده از رواديد معتبر به آمريکا سفر کرده است، در فرودگاه بين المللي بوستون لوگان بازداشت شد.
محسن دهنوي به آمريکا سفر کرد تا به عنوان پژوهشگر مدعو در بيمارستان کودکان بوستون وابسته به دانشکده پزشکي دانشگاه هاروارد، فعاليت کند. ولي به نقل از يکي از دوستان که قرار بود آنها را پس از خارج شدن از فرودگاه سوار خودرو کند، هنگامي که دهنوي روز دوشنبه عصر وارد فرودگاه شد، اجازه ورود به کشور را نيافت و ممکن است اکنون همراه با خانواده اش به ايران بازگردانده شود.
محمد رشيديان، دوست دهنوي، در فيس بوک نوشت: “امروز يک فوق دکتراي ايراني تحصيل کرده در هاروارد با خانواده اش به فرودگاه بوستون لوگان آمد. اکنون ده ساعت از حضور او در فرودگاه مي گذرد و مسئول مربوطه به من مي گويد که اجازه ورود به آنها را نمي دهد و آنها بايد به موطن خود [ايران] بازگردند.”
بخش خبر ايالتي وابسته به نشريه بوستون گلوب به نقل از رشيديان، گفت: “دهنوي و خانواده اش بسيار نگران هستند.”
او گفت: “من به واقع نمي دانم که علت اين مشکل در کجاست.”
بيمارستان کودکان بوستون در بيانيه اي که از طريق ايي ميل ارسال کرده، نوشته است دهنوي با يک رواديد معتبر غير مهاجرتي که براي پژوهشگران برجسته و متخصص، اساتيد دانشگاه و تبادل بازديدکنندگان، صادر مي شود، به آمريکا سفر کرده است.
در اين بيانيه آمده است: “دکتر دهنوي پژوهشگر مدعو است که با استفاده از رواديد معتبر همراه با همسر و سه فرزندش براي فعاليت هاي پژوهشي در بيمارستان کودکان بوستون، به اينجا آمده است. او و خانواده اش در فرودگاه لوگان بازداشت شده اند و قرار است که اواخر امروز به ايران بازگردانده شوند.”
در اين بيانيه همچنين آمده است: “بيمارستان کودکان بوستون اکنون در مورد شرايط اين بازداشت اطلاعات محدودي دارد. اين بيمارستان اميدوار است که اين مشکل به سرعت مرتفع شود و دکتر دهنوي و خانواده اش آزاد و به خاک آمريکا وارد شوند. بيمارستان متعهد است که نهايت تلاش خود را در حمايت از دکتر دهنوي و خانواده اش انجام دهد.”
تريتا پارسي، رئيس شوراي ملي ايران و آمريکا که سازمان او به شدت مخالف فرمان منع ورود بوده است، از بازداشت دهنوي ابراز انزجار کرده و تصويري از رواديد او را در توئيتر قرار داده است که نشان مي دهد اين رواديد در ماه مي صادر شده است و تا ماه اوت اعتبار دارد.
اين رواديد نشان مي دهد که پيش از صدور آن، دهنوي مراحل دولتي (لازم براي تأييد از سوي نهادهاي امنيتي) را گذرانده است. در اين رواديد نشان داده مي شود که در تاريخ ١٢ آوريل سال ٢٠١٧ ورود او به آمريکا بلامانع اعلام شده است.
تريتا پارسي(@tparsi:
آن چه که فرمان منع ورود مسلمانان اکنون انجام مي دهد؛ پژوهشگر هارواد در بيمارستان کودکان (بالاي سه سال) با رواديد معتبر در شرف بازگردانده شدن به ايران است
١١ ژوئيه ٢٠١٧
ديوان عالي آمريکا در اواخر ماه ژوئن بخش هاي مهمي از احکام دادگاه هاي ايالتي را که مانع اجرايي شدن فرمان ترامپ عليه اتباع شش کشور اکثراً مسلمان به آمريکا مي شدند، حذف کرد.
اتباع کشورهاي ايران، ليبي، سومالي، سودان، سوريه و يمن از ورود به خاک آمريکا منع شده اند مگر آن که بتوانند حسن رابطه معتبر خود با فرد يا موجوديتي در آمريکا را نشان دهند.
پارسي در مصاحبه با گاردين گفت: “با وجود دستور دادگاه، روح فرمان منع ورود مسلمانان پابرجاست. در نتيجه اجراي دستور منع ورود از سوي دولت ترامپ و با وجود مخالفت دادگاه ها، صدور رواديد براي اتباع ايران در مقايسه با سال گذشته ٥٢ درصد کاهش يافته است. اکنون به نظر مي رسد که اگر کنگره اقدام نکند، فرمان اجرايي به قوت خود باقي خواهد ماند و همچنان به اعمال تبعيض و فاصله انداختن ميان خانواده ها ادامه خواهد داد و هيچ منفعتي براي امنيت بيشتر آمريکا به دنبال نخواهد داشت.”
بسياري از اتباع ايراني که قرباني فرمان اجرايي ترامپ شده اند، شامل پژوهشگران و دانشجويان داراي تحصيلات عالي هستند. به دنبال صدور فرمان اوليه ترامپ و پيش از توقف آن به حکم دادگاه، شماري از دانشمندان ايراني از جمله تحصيل کنندگان در دانشگاه هاروارد از اين فرمان لطمه ديدند.
الميرا جليليان و ساقي سقازاده که در آزمايشگاه مهندسي بافت در دانشگاه هاروارد فعاليت مي کنند، از جمله چندين دانشمند ايراني بوده اند که عليه اين فرمان اعتراض کردند. سقازاده در ماه فوريه در گفتگو با راديوي دولتي آمريکا گفت: “کسب رواديد هرگز براي ايراني ها آسان نبوده است. آيا اين سخن به آن معناست که کشور ما را ترک کنيد؟”
سميرا اصغري، دانمشند ايراني فعال در آزمايشگاه دانشکده پزشکي هاروارد، از جمله افرادي است که عليه فرمان اوليه دولت ترامپ شکايت کردند.

منبع:خبرگزاري آريا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید