چرا «علی مطهری» از حضور در هیات رئیسه مجلس بازماند؟

  • سیاسی
  • یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۴۳
    کد خبر :545664

رای نیاوردن علی مطهری برای حضور در هیات رئیسه مجلس از دید برخی نزدیکان لاریجانی در مجلس به دلیل کاندیداتوری محمدرضا عارف عنوان شده است.

کاظم جلالی در حاشیه نشست علنی امروز (یکشنبه 5 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، با اشاره به عدم انتخاب مجدد علی مطهری به عنوان نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی، گفت: درخصوص آقای مطهری نیز فکر می کنم به جای اینکه به دیگران اتهام زنی شود، باید از تصمیم خود دوستان سوال شود که در همه حوزه ها به صورت مستقل لیست انتخاباتی ارائه داده اند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: این موضوع نمی شود که بخواهیم در همه حوزه ها کاندیدا داشته باشیم و بقیه فراکسیون ها موظف باشند که به کاندیداهای ما رأی بدهند. از این رو رأی به کاندیداها با تعامل انجام می گیرد.

جلالی ادامه داد: مثلا در سال ابتدایی همین دوره مجلس برخی از دوستان از فراکسیون امید به ما مراجعه کرده و گفتند که برای انتخابات هیات رئیسه بیایید به صورت مشترک لیست واحد بدهیم تا کل پارلمان را در دست بگیریم، در صورتی که من در پاسخ به این پیشنهاد گفتم که این خلاف مشی ما بوده و ما قائل به تعامل هستیم و هم اینکه پارلمان را نمی توان بدون مشارکت جمعی مدیریت کرد و همه جریانات سیاسی موجود در پارلمان باید در هیات رئیسه نماینده داشته باشند، زیرا این اقدام در التزام بخشی مجلس تاثیر بسیار زیادی دارد.

وی گفت: قطعاً اگر دوستان ما در فراکسیون امید تعامل داشتند، می توانست این اتفاقات در جریان انتخابات رخ ندهد ولی زمانی که تعامل صورت نگرفته و حتی برای کرسی ریاست مجلس از ابتدا کاندیدا معرفی می کنند، نتیجه آن می شود که امروز رقم خورد.

رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس بیان کرد: من با آقای مطهری چندین بار قبل از انتخابات به صورت تلفنی صحبت کردم و به ایشان گفتم که برخی تصمیمات غلط می تواند منجر به در خطر قرار گرفتن افرادی مانند شما شود و این موضوع از قبل نیز قابل پیش بینی بود.

خبر انلاین نیز در این خصوص نوشت:

انتخابات هیات رییسه مجلس دهم برای سال آخر، دستور کار مهم امروز پارلمان بود. تنها و مهمترین تغییر در هیات رییسه مجلس دهم حذف مطهری از کرسی نایب رییسی و ورود عبدالرضا مصری به هیات رییسه مجلس بود. ورود و خروجی که بی شک نتیجه ائتلاف سیاسی دو فراکسیون ولایی و مستقلین بود.

از چند روز پیش هم زمزمه هایی مطرح می شد که اگر امیدی ها عارف را وارد رقابت با لاریجانی کنند حمایت مستقلین در کرسی های نواب رییسی را از دست خواهند داد. اتفاقی که با کاندیداتوری عارف در نهایت رخ داد.

۱۵۵ رای ریخته شده به سبد لاریجانی حکایت از ائتلاف ولایی ها و مستقلین بر سر این کرسی است، ائتلافی که در کرسی نایب رییسی هم به نوعی مشاهده می شود و ۱۴۳ رای مصری نشان از آن دارد که مستقلین از او در مقابل مطهری حمایت کرده اند.

از سوی دیگر ۱۰۵ رای ریخته شده به گلدان انتخابات کرسی ریاست مجلس به نام عارف حکایت از آن دارد که اعضای فراکسیون امید رای تشکیلاتی محکمی به او داده اند و عهدشکنی فراکسیونی صورت نگرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید