«ژاپن» و «اتحادیه اروپا» بهترین میانجی‌ها بین ایران و آمریکا هستند

  • سیاسی
  • شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ ۱۷:۳۴
    کد خبر :545197

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین بخش خاورمیانه وزارت خارجه می گوید: بسیاری از کشورهایی که نام آنها به عنوان گزینه میانجیگری میان ایران و آمریکا مطرح می شود، فقط پیام ها را مبادله و سعی می کنند فضای مثبتی به وجود بیاورند تا امکان بازگشت ایران و آمریکا به فضای دیپلماسی وجود داشته باشد. این کشورها حداکثر می توانند جایگایی مثل عمان، ویتنام یا سنگاپور را داشته باشند.

محبعلی در گفت و گو با انتخاب، درباره ابراز تمایل اخیر عراق برای میانجیگری میان ایران و آمریکا گفت: قبل از اینکه ببینیم عراق توانایی میانجگری را دارد یا نه، دو موضوع مختلف را باید در نظر بگیریم. اول اینکه عراقی ها برای این که کشور خود را وارد این چالش یا دعوای ایران و آمریکا نکنند، سعی دارند حد وسط را بگیرند؛ یعنی هم طرف آمریکا را داشته باشند و هم طرف ایران را داشته باشند. بنابراین فارغ از این که چه اتفاقی بیفتد، یعنی عراق بتواند میانجی باشد یا نباشد، آنها سعی می کنند این سیاست را دنبال کنند که در صورتی که بین ایران و آمریکا اتفاقی افتاد، عراق در میان درگیری نباشد.

او ادامه داد: این سیاستی هوشمندانه از طرف عراقی هاست. آنها می‌دانند که هم به آمریکا نیاز دارند و دولت فعلی اش و هم به روابط با ایران نیاز دارند. بنابر این سعی می کنند که بی طرفی خود را به این نحو اعلام کنند.

سیاست ترامپ پذیرش میانجی نیست
این تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: اصولا سیاست آمریکایی ها در دولت ترامپ پذیرش میانجی نیست. تعدادی از کشورها فقط پیام ها را مبادله و سعی می کنند فضای مثبتی به وجود بیاورند تا امکان بازگشت ایران و آمریکا به فضای دیپلماسی وجود داشته باشد تا همانند موضوع کره شمالی، بتوانند میزبان مذاکرات باشند مانند آنچه در سنگاپور یا ویتنام اتفاق افتاد یا مثلا در گذشته بین ایران و آمریکا در مسقط رخ داد. در واقع، این موضوع مفهومش این نبود که کشورهای مذکور میانجی هستند؛ مفهومش این است که فضا و مکان مناسب را برای مذاکره فراهم می آوردند.

شرایط آلمان فرق می کند

او در عین حال تصریح کرد: شاید آلمان شرایطش فرق کند اما بقیه دولت ها حداکثر می توانند جایگایی مثل عمان، ویتنام یا سنگاپور را داشته باشند.

منافع اتحادیه اروپا در نبود تنش میان ایران و آمریکاست

محبعلی درباره اینکه بهترین میانجی میان ایران و آمریکا کدام کشور می تواند باشد، گفت: بهترین میانجی را باید بر اساس سیاست ها و منافع آن کشورها انتخاب کنیم. در قضیه برجام نشان داده شد که منافع اتحادیه اروپا در این است که در منطقه جنگی اتفاق نیفتد و از تشنج هم سود نمی برد. بنابراین اتحادیه اروپا تلاش دارد که به نوعی مسئله ایران و آمریکا و قضیه هسته ای را حل و فصل کند. بعید است که سایر طرف ها منافعشان در این باشد که تنش های بین ایران و آمریکا از بین برود یا تحریم های ایران لغو شود.

چین و روسیه میانجی های خوبی نخواهند بود

او ادامه داد: به طور مثال روسیه و چین این ها از این وضعیت سود می برند در عین حالی که سعی می کنند با استفاده از ابزار ایران از امریکا امتیاز بگیرند، ولی میانجی های خوبی نخواهند بود زیرا آنها نمی خواهند مشکل ایران و امریکا حل شود. حل شدن مشکل ایران و امریکا وضعیت را در منطقه تغییر می دهد و فشار ها را علیه انها افزایش میدهد.

ژاپن و اتحادیه اروپا بهترین میانجی ها هستند

محبعلی تصریح کرد: تنها جایی که می شود گفت جایگاه مناسبی برای میانجیگری میان ایران و آمریکاست، اتحادیه اروپا و همچنین ژاپن از سوی دیگر است. اینها با امریکا رابطه خوبی دارند و از جنگ سود نمی برند و به ضرر ان هاست که مناقشه ایران و امریکا بیش از این اوج بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید