رئیس بنیاد مستضعفان خبر داد؛

ساخت ۱۶ بند برای مقابله با سیل در شهرستان قلعه گنج

    کد خبر :545182

رئیس بنیاد مستضعفان در حاشیه بهره برداری از بند آبخیزداری سنگی ملاتی روستای دستجرد شهرستان قلعه گنج از اجرای طرح‌های آبخیزداری همزمان در ده شهرستان هدف اجرای طرح آبادانی و پیشرفت در کشور خبر داد.

به گزارش بازتاب و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد مستضعفان، محمد سعیدی کیا گفت: بنیاد مستضعفان علاوه بر کمک‌های آنی به سیل زدگان و تامین سیمان رایگان در بازسازی مناطق سیلزده کشور برای پیشگیری از وقوع سیلاب نیز تلاش می‌کند.

وی افزود: طبق گفته رهبر معظم انقلاب برای پیشگیری از وقوع سیلاب و کاهش خسارت‌های ناشی از آن باید طرح‌های آبخیزداری انجام شود و بنیاد مستضعفان این کار را مورد توجه قرار داده است.

رئیس بنیاد مستضعفان همچنین اجرای ۱۳ بند سنگی، ملاتی و ۳ بند خاکی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ در شهرستان قلعه گنج، طبق تفاهم نامه بنیاد علوی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان را در راستای اهداف بنیاد مستضعفان و دولت برای مهار سیلاب در این شهرستان سیل خیز دانست و گفت: اجرای این طرح‌ها با هدف مهار سیلاب و تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی در تمامی ده شهرستان محروم هدف اجرای طرح آبادانی و پیشرفت در کشور در حال انجام است.

در حاشیه مراسم بهره برداری از این پروژه مسعود حیدروند مجری طرح ملی آبادانی و پیشرفت شهرستان قلعه گنج حجم عملیات اجرایی این بند را هزار و ۲۵۰ متر مکعب و حجم مخزن را ۴۰ هزار متر مکعب اعلام کرد و گفت: برای ساخت این بند آبخیزداری ۳۶۲ میلیون تومان از محل اعتبارات مشترک بنیاد علوی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان هزینه شده است.

وی هزینه اجرای این بند‌های آبخیزداری را در مجموع ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: از این میزان ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات اداره کل منابع طبیعی جنوب استان و ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات بنیاد علوی تامین شده است.

حیدروند همچنین گفت: با اجرای این بند‌های آبخیزداری در مجموع امکان ذخیره ۲ میلیون متر مکعب آب ناشی از سیلاب فراهم شده است.

مجری طرح ملی آبادانی و پیشرفت شهرستان قلعه گنج با بیان اینکه این شهرستان یکی از شهرستان‌های سیل خیز جنوب استان کرمان است، کاهش اثرات خشکسالی، افزایش سطح آب‌های زیرزمینی و آبدهی قنات‌ها و چشمه‌ها، کاهش خطر بروز سیلاب و به حداقل رساندن خسارت ناشی از آن، تثبیت فعالیت‌های اقتصادی یا اجتماعی و کشاورزی و ایجاد اشتغال و تولید، احیاء و توسعه پوشش گیاهی حوضه و جلوگیری از فرسایش خاک را از مهمترین اهداف اجرای بند‌های آبخیزداری در شهرستان قلعه گنج عنوان کرد.

همچنین مرکز دارالقرآن شهرستان قلعه گنج همزمان با سفر رئیس بنیاد مستضعفان به این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

مسعود حیدروند درباره جزییات این طرح تشریح کرد: این مرکز با زیربنای ۱۵۰ متر مربع و در مدت یکسال ساخته شده است.

وی افزود: برای ساخت و تجهیز مرکز دارالقرآن شهرستان قلعه گنج حدود ۴۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات فرهنگی بنیاد علوی هزینه شده است.

حیدروند گفت: تمام گروه‌های سنی در این شهرستان از این به بعد می‌توانند آموزش‌های قرآنی را در این مرکز فرا بگیرند.

دیگر طرحی که آبادانی که با حضور مهندس سعیدی کیا در شهرستان قلعه گنج افتتاح شد خانه بهداشت روستای حسین آباد این شهرستان بود که به بهره برداری رسید.

مجری طرح ملی آبادانی و پیشرفت شهرستان قلعه گنج گفت: این خانه بهداشت روستایی بر اساس تفاهم نامه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و کمیته امداد و با اعتبار مشترک ۸۰ میلیون تومان در مدت یکسال ساخته شده است.

مسعود حیدروند افزود: بنیاد علوی و بنیاد رایحه نیز ۴۰ میلیون تومان برای تجهیز این خانه بهداشت هزینه کرده اند.

وی جمعیت تحت پوشش این خانه بهداشت روستایی را ۸۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: مردم روستا‌های حسین آباد، امیر آباد و ناصر آباد می‌توانند از این خانه بهداشت روستایی خدمات بگیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید