کتمان اعتیاد دانش آموازن راهکاری برای حل اعتیاد نیست

    کد خبر :545180

یک استاد دانشگاه تاکید کرد: اینکه آماری از اعتیاد دانش آموزان و حتی دانشجویان ارائه نمی‌شود، راهکاری برای حل معضل اعتیاد نمی‌تواند باشد. نیاید این موضوع را کتمان کرد.

سعید معیدفر  درباره علل سو مصرف مواد مخدر و راهکارهای پیشگیری از آن در رده سنی نوجوانان و جوانان اظهار کرد: درباره مسائل اجتماعی به ویژه در حوزه اعتیاد مطالعات و تحقیقات متعددی داشتم و حتی در مقطعی با وزارت آموزش و پرورش برای بررسی این موضوع همکاری داشتم که ماحصل این همکاری راه اندازی دفتر پیشگیری مواد مخدر در آموزش و پرورش بود.

وی با اینکه مسئله اعتیاد در گذشته به نوعی به خط قرمز بود، گفت: در آن مقطع زمانی تحقیقاتم نشان دهنده این بود که سن اعتیاد بسیار پایین آمده است، به ویژه در استان‌های شرقی که نه‌تنها دانش‌آموزان مصرف‌کننده مواد مخدر بودند بلکه توزیع کننده نیز بودند.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه مسئله اعتیاد دانش‌آموزان در شهرهای بزرگ و کلان شهرها از جمله شهر تهران، مسأله‌ای که تبدیل به یک بحران جدی شده است، اعلام کرد: این موضوع به عنوان یک معضل در جامعه است و نمی‌توان آن را کتمان کرد اینکه آماری از میزان دقیق دانش آموزان و حتی دانشجویان معتاد ارائه نمی‌شود، راهکاری برای حل معضل اعتیاد نمی‌تواند باشد.

این استاد جامعه شناسی تاکید کرد: مسئله احتیاط موضوع بسیار مهم و حساسی است اما این حساسیت دلیل کافی نیست که مسئولان نخواهند آن را باور کنند. اعتیاد و گسترش آن در جامعه دلایل متعددی دارد و برای حل آن باید منشأ آن را یافت. اینکه چگونه و چرا این معضل هر روز گسترده‌تر می‌شود. تصور اینکه می‌شود با زور و متوسل شدن به آن اعتیاد را از جامعه جارو کرد و مانع رشد آن شد، تصور اشتباهی است.

معیدفر همچنین تصریح کرد: سطح دسترسی به مواد مخدر برای دانش آموزان در هر مقطع تحصیلی بسیار آسان شده است به طوری که در حداقل زمان هر نوع مواد مخدری که تمایل داشته باشند به راحتی تهیه می‌کنند. در این میان نکته قابل تأمل این است که دانش آموزان دختر نیز همپای دانش آموزان پسر مصرف کننده شدند، حتی امروز دختران بیش از پسران توزیع‌کننده مواد مخدر هستند.

وی ادامه داد: در بررسی‌های علل گرایش دانش آموزان و دانشجویان به مواد مخدر، موارد متعددی وجود دارد اما کنجکاوی، نبود سرگرمی، فرار از واقعیت‌های زندگی و عدم آگاهی از عواقب مصرف از جمله دلایل مهم است، مواردی در صورت تمرکز نهادهای آموزشی کشور به ویژه آموزش و پرورش قابل درمان است. مسئولان و تصمیم‌گیران باید باور کند که اعتیاد در کمین دانش آموزان است و برای برون رفت از بحران ایجاد شده می‌شود گام مؤثری برداشت. انجام مطالعات دقیق، ارزیابی شرایط موجود و برنامه ریزی می‌تواند در حل بحران کنونی اعتیاد دانش‌آموزان و حتی دانشجویان مؤثر باشد.

به گزارش مهر،محیط فر با بیان اینکه کشور اسکاتلند در دو دهه گذشته مشابه آن چیزی که کشور ما در اعتیاد دانش آموزان با آن مواجه است، مواجه بود اما با پذیرش این موضوع، تحقیق، مدیریت بحران، سرمایه گذاری، آموزش دانش آموزان به صورت غیرمستقیم و والدین نسبت به چگونگی مواجهه با اعتیاد امروز موفق شده تا بحران اعتیاد دانش آموزان را حل و فصل کند. متأسفانه در کشور ما نسبت به این موضوع برخورد نامناسبی صورت می‌گیرد.

وی گفت: امروز کشور با فقر اقتصادی مواجه است که به تدریج منجر به فقر فرهنگی خواهد شد به عنوان یک جامعه شناس که مطالعات عمیقی و گسترده‌ای نسبت به اعتیاد انجام دادم و حتی در مقطعی در آموزش و پرورش همکاری داشتم از تمامی مسئولان می‌خواهم که اعتیاد دانش آموزان را جدی بگیرند و نگرانی آنها انتشار آمار اعتیاد دانش‌آموزان نباشد بلکه نسبت به این موضوع باشد که چگونه در میادین اصلی و فرعی شهر در حداقل زمان، مواد مخدر در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد؟ بدون تردید مشکل اعتیاد قابل حل است در صورت اینکه برای مواجهه با پذیرش بحران، مطالعه و برنامه ریزی صورت گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید