احتمال معامله آمریکا و روسیه بر سر ۲ کشور

    کد خبر :544934

یک پایگاه اینترنتی آمریکایی گمانه زنی کرد که آمریکا در حال بررسی سناریوی جدیدی برای واگذاری اوکراین به روسیه در ازای دست برداشتن مسکو از ونزوئلا است.

به گزارش پایگاه خبری هیل در این مطلب خود نوشته است: بحث جدیدی در واشنگتن مطرح شده مبنی بر اینکه آمریکا باید دست مسکو را در اوکراین باز بگذارد تا در ازای آن روسیه نیزدست واشنگتن را در ونزوئلا برای سرنگون کردن حکومت نیکولاس مادورو، رئیس جمهور این کشور باز بگذارد. در عین حال در این گمانه زنی تصریح شده که واشنگتن همچنین باید امتیاز دیگری را با تمدید ۵ ساله معاهده کنترل تسلیحاتی استارت جدید و همچنین از سر گیری مذاکرات مربوط به موضوع کنترل تسلیحات هسته‌ای با روسیه ارائه دهد.

به نوشته پایگاه هیل روسیه نیز به نوبه خود از این پیشنهاد حمایت می‌کند و استدلالش این است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که معتقد به تبرئه شدن در تحقیقات رابرت مولر، بازرس پرونده ارتباط ترامپ با روسیه است می‌تواند اکنون با آزادی عمل روابط آمریکا با روسیه را ارتقا دهد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز با این استدلال موافق است.

با این حال این رسانه آمریکایی این رویکرد و طرح پیشنهادی را به لحاظ اخلاقی غیرقابل دفاع و به لحاظ راهبردی برای آمریکا فاجعه بار دانسته است.

در این مطلب تصریح شده: ما باید به یاد داشته باشیم که ارتشهای مورد حمایت روسیه در اوکراین شامل جدای طلبان، به کریمه و دونباس حمله کردند و مرتکب تجاوزگری شدند و پوتین بی تردید تلاش خواهد کرد این به اصطلاح نیروهای جدای طلب در دونباس و کریمه، اساس و بنیان استقلال اوکراین را از بین ببرند.

همچنین در این مطلب تصریح شده که آمریکا در ارتباط با توافق مربوط به کنترل تسلیحات نیز نباید به روسیه اعتماد کند چون روسیه “به صورت یکجانبه و عمداً” معاهده ممنوعیت سلاحهای هسته‌ای میان برد را زیر پا گذاشت و طبق گفته آنتونف، سفیر روسیه در آمریکا همه سلاحهای هسته‌ای جدیدی که پوتین برای تهدید کردن آمریکا و همپیمانانش به نمایش گذاشته، معاهده استارت جدید را دور می‌زند و بنابراین غیرقابل مذاکره هستند و به این ترتیب تمدید این توافق که یک توافق یک جانبه و با جزئیات ضعیف است نه باعث تقویت امنیت می‌شود و نه منجر به کنترل تسلیحات.

در مورد ونزوئلا نیز موضوع مربوط به نیروهای روسی نمی‌شود بلکه موضوع مربوط به نیروهای کوبایی است و این نیروهای کوبایی نیز به هیچ توافق دوجانبه روسیه و آمریکا پایبند نیستند. بنابراین چنین طرح پیشنهادی باعث تضعیف امنیت و جایگاه جهانی آمریکا می‌شود.

پایگاه هیل در ادامه این گزارش خود نوشته است: «مسکو از این استدلال و ابتکار عمل حمایت خواهد کرد چون از بین بردن اوکراین باعث از بین رفتن اعتبار آمریکا در اروپا و ناتو می‌شود و همچنین همزمان روسیه برای پیدا کردن یک پایگاه مالی جدید بعد از خروج از ونزوئلا مذاکره خواهد کرد و در هیچیک از این سناریوها بازنده نمی‌شود. در واقع مبادله اوکراین در ازای ونزوئلا هم باعث تضعیف اوکراین – که ما متعهد به حمایت از آن شده‌ایم – و هم تضعیف امنیت اروپا می‌شود و در عین حال حق روسیه برای مداخله در آمریکایی لاتین را نیز به رسمیت می‌شناسد.

همچنین ونزوئلا مدتهاست که برای روسیه به عنوان یک پایگاه برای تهدید کردن کلمبیا که هم پیمان ما است کاربرد داشته و مسکو می‌تواند بعد از خروج از ونزوئلا پایگاه خودش را به یک هم پیمان دیگرش یعنی نیکاراگوئه منتقل کند و مجدداً به تعهداتش عمل کند.

بنابراین این مبادله هیچ نفعی برای واشنگتن نداشته و باعث یک باخت بزرگ برای آمریکا می‌شود.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید