گسترش جنگ تجاری با چین زمینه شکست ترامپ در انتخابات را رقم می‌زند

    کد خبر :544733

استاد دانشگاه هاروارد گفت که بحران اقتصادی برای ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ فاکتوری منفی است و می‌تواند زمینه شکست او در انتخابات ریاست جمهوری در این سال را رقم بزند.

طبق نظر اکثریت اقتصاددانانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کرده‌اند، در طول ماه گذشته، جنگ تجاری آمریکا و چین ریسک رکود آمریکا را بالا برده است و حالا ۴۰ درصد احتمال دارد این امر در ۲ سال آینده اتفاق بیافتد.

این درحالی است که در نظرسنجی یک ماه قبل از این (ماه آوریل)، میزان این ریسک ۳۵ درصد پیش‌بینی شده بود. ترامپ جنگ تجاری ادامه‌دار خود با چین را بحثی جزئی نامیده است، اما حالا نشانه‌های واضحی از تأثیر منفی این اختلافات تجاری بر اقتصاد پدیدار شده‌اند و دوباره بازارهای سهام پر از تنش و اضطراب هستند.

به نوشته رویترز، تأثیرات منفی جنگ تجاری همین حالا هم در اقتصاد آمریکا احساس شده است و غول صنعت خرده‌فروشی آمریکا، وال‌مارت، به مشتریان خود هشدار داده است که به زودی به علت تعرفه‌های بالاتر کالاها، قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.

مهر در این زمینه مصاحبه ای با پروفسور «ریچارد کوپر» استاد اقتصاد بین الملل دانشگاه هاروارد انجام داده که در ادامه می آید. کوپر در زمان ریاست جمهوری کارتر مدت کوتاهی وزیر خارجه آمریکا بود.

کوپر عضو شورای روابط خارجی آمریکا و موسسه بروکینگز است. وی رئیس شورای اطلاعات ملی آمریکا طی سالهای ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ میلادی، معاون وزیر اقتصاد امریکا طی سالهای ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۶ و رئیس شورای مشاوران اقتصادی دولت امریکا بوده است.

*تأثیر کوتاه مدت جنگ تجاری چین و آمریکا بر اقتصاد ایالات متحده آمریکا چه خواهد بود؟

تأثیر این جنگ تجاری به این است که چگونه و تا کجا پیش رود. تاکنون تعرفه های بالای واردات از چین (و فولاد از هر جا) و کاهش قیمت صادرات در دستور کار بوده است. اما تا اینجای کار خیلی اوضاع وخیم نشده است.

اعمال تعرفه بر سایر کالاهای باقیمانده چینی و بر روی واردات اتومبیل چین از سوی آمریکا تأثیر خیلی زیادی بر روابط تجاری دو کشور خواهد داشت و وضعیت را وخیم خواهد کرد.

اما تصور نمی کنم کار به اینجا کشیده شود و چنین چیزی رخ دهد.

*بر اساس نظرسنجی اخیر رویترز بیش از یک چهارم از اقتصاددانان آمریکایی که در این نظرسنجی مشارکت کرده بودند بر این باور بودند که احتمال سقوط اقتصاد آمریکا در دو سال اخیر به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

اینکه بخواهیم بحران اقتصادی را دقیق پیش بینی کنیم کار دشواری است. در حال حاضر نشانه ای دال بر این موضوع تاکنون وجود ندارد. ممکن است نشانه هایی در آینده ظاهر شود.

*بر اساس نظرسنجی رویترز رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا تا آخر سال ۲۰۲۰ ممکن است به ۱.۸ کاهش یابد. اگر این پیش بینی درست باشد عملکرد دولت ترامپ زیر سوال خواهد رفت و با توجه به اهمیت اقتصاد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰، احتمال شکست ترامپ در انتخابات افزایش می یابد. ارزیابی شما چیست؟

وضعیت اقتصادی بر تصمیم رأی دهندگان آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری همواره عامل مهم و تأثیرگذاری بوده است. این عامل مهمترین فاکتور نزد رأی دهندگان آمریکایی است.

عامل اقتصاد حتی از عامل سیاست خارجی نزد رأی دهندگان آمریکایی اهمیت بیشتری دارد. بر این اساس بحران اقتصادی برای ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ فاکتوری منفی است و می تواند زمینه شکست او در انتخابات ریاست جمهوری در این سال را رقم بزند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید