کم رونقی در گالری ها

    کد خبر :54470

جمعه ۲۳ تیرماه بیش از ۱۰ نمایشگاه در گالری های پایتخت افتتاح می شود و برخی نمایشگاه ها به کار خود ادامه می دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، تابستان روزهای شلوغی برای گالری گردی در گالری های پایتخت نیست با اینهمه گالری ها به تعطیلات کامل نمی روند. در تابستان درهای گالری ها گاهی باز و گاهی بسته است، مدت زمان هر نمایشگاه بیشتر از دیگر روزهای سال طول می کشد و تعداد نمایشگاه ها از آثار هنرمندان مطرح تجسمی در این روزها کمتر دیده می شود. در ادامه به برخی از افتتاحیه های جمعه این هفته ۲۳ تیرماه نگاهی می اندازیم و آنها را پیشنهاد می دهیم.

گالری فردا: نمایشگاه «خیال‌های رنگی ما» جمعه ۲۳ تیرماه در گالری فردا افتتاح می شود و آثار آنا نعمتی و سیاوش ریاحی به نمایش در می آید.

این هنرمندان جوان در توضیح این نمایشگاه آورده‌اند: مجموعه ای که آماده شده است درسبک آبستره یا انتزاعی است. در این مجموعه از آثار که مشاهده می کنید اشکال و فرم ها نه با قاعده مشخص بلکه بر اساس حدوثی است که تخیل و الگوهای خیال‌پردازانه هنرمند را در لحظه مجاب به کارگذاشتن آن می کند. ترکیب انباشته از فرم توام با تنوع بسیار باعت خلق اثر شده است.

در این مجموعه از طبیعت تنها برای الهام کمک گرفته شده و به هیچ وجه عناصرطبیعی درمجموعه دخالت داده نشده است. آنچه که این آثار را نسبت به دیگر آثار متفاوت ساخته است این است که علیرغم تکرار بعضی از فرم‌ها موجودیتی غیرقابل پیش بینی دارند. این عامل و تنوع کمیتی اثر در آکوردی از خیال‌پردازی هنرمندو نیز وضعیت انتزاعی اثر موجودیتی سیال را هم براثر و هم بربیننده ایجاد کرده است و هیجان اثر را بالابرده است و تلویحا باعث تفسیرپذیری و برداشت‌های متعدد از اثر شده است. چنانچه تجمع فرم‌ها و گروه‌بندی اجزا می‌تواند به صورت سیال وضعیت‌های متغیری را به لحاظ صوری دربیننده بوجود آورد و آنرا در الگوئی چندلایه تغییرپذیر کند. فضای خیال‌پردازانه و البته انتزاعی که صوری خیالی را درلحظه برای هنرمند به ارمغان می‌آورد درعرفان ما به نوعی درنسبت باخاطره ازلی قابل توضیح است.

این نمایشگاه تا ۲۹ تیرماه در گالری فردا برپا است و علاقه‌مندان برای دیدن آن می‌توانند از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۰:۳۰ به گالری فردا مراجعه کنند.

فرهنگسرای ارسباران: نمایشگاه «نی وش» با آثار نقاشی‌خط جمشید داودی خوشنویس ممتاز انجمن خوشنویسان ایران ۲۳ تیرماه تا ۳ مردادماه در فرهنگسرای ارسباران به نمایش درمی‌آید. در نمایشگاه «نی وش» ۲۵ اثر خوشنویسی و نقاشی خط در ابعاد متنوع به نمایش گذاشته می شود.

طراحی کامل حروف و اتصال آنها در قالب فونت با هدف کاربرد در رایانه باعنوان «پرهون» و خوشنویسی جدید با تمام حروف و اتصال آنها در قالب نقاشی‌خط با قلم درشت با عنوان «نی وش» از وی در کتابخانه ملی به ثبت رسیده است.

علاقه مندان برای بازدید از نمایشگاه می توانند ساعت ۱۴ تا ۲۰ به فرهنگسرای ارسباران به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند.

گالری نگر: نمایشگاه نقاشی های مهناز بهرام نیا با عنوان «دهکده ازلی» جمعه ۲۳ تیرماه در گالری نگر افتتاح می شود.

این نمایشگاه دارای یک سناریو است و برای همین در این نمایشگاه موسیقی خاصی بر اساس سناریو که متناسب با محتوای آثار است سفارش داده شده و حتی یک انیمیشن هم بر همین اساس ساخته شده که ایده اش از روی یکی از کاراکترهای یکی از تابلوهای نقاشی هنرمند برداشت شده است. این انیمیشن از ابتدا تا انتهای نمایشگاه روی یک تلویزیون نمایش داده می شود و روز اختتامیه هم یک پرفورمنس اجرا می شود.

این نقاش درباره ایده خلق آثار نقاشی هایی با کانسپت یک دهکده ازلی بیان کرد: بچه که بودم برای روز تولد مادرم یک کارت پستال تهیه کردم و یک نقاشی کشیدم. کاراکتر اصلی که مبنای شکل گیری این نقاشی ها شده است همان کاراکتری است که روی آن کارت پستال بود که ۵ سال پیش دوباره آن را پیدا کردم و ذهنم را درگیر کرد.

گالری «آ»: طی دو نوبت، نمایشگاه ۱۲ روزه «پروسه» را با فضایی نامتعارف در فضای تجسمی کشور به کوشش آسیه مزینانی و مرتضی آکوچکیان برگزار می کند.

مجموعه اول این نمایشگاه از ۲۳ تیرماه تا ۳ مردادماه با نمایش «پروسه خلق» آثار امیر اثباتی، آراپیک باغداساریان، علی پزشک، محمد طلوعی، محمد حسین عماد، نیما مجلسی، نزار موسوی نیا، مهر آرا مولوی و مهدی وثوق نیا برپا می شود. در این نمایشگاه ها سعی شده بخش دیده نشدنی خلق یک اثر هنری به نمایش گذاشته می شود.

آکوچکیان درباره هدف نهایی از طراحی چنین نمایشگاهی اظهار کرد: می خواهیم به کسانی که عجولانه لزوم پروسه مند بودن خلق اثر هنری را نادیده می گیرند، بگوییم آداب آفرینش اثر هنری وجوه متفاوتی دارد و نقش تفکر و اندیشه و طی کردن یک مسیر در فرایند خلق اثر هنری بسیار اهمیت دارد. در گالری «آ» تا پایان سال چندین پروژه با هدف گذاری های اینچنینی را طراحی کرده ایم. به سمت نمایشگاه هایی می رویم که خلا آن در فضای تجسمی کشور احساس می شود.

کتاب حاوی آثار و یادداشت هنرمندان نمایشگاه روز افتتاحیه رونمایی می شود.

نگارخانه آرته: محمد باباکوهی که در نهمین جشنواره ی تجسمی فجر برگزیده شد آثار جدید خود را به نمایش می گذارد. این نمایشگاه که مزرعه ی حیوانات نام دارد از ۲۳ تیرماه الی ۱ مردادماه در نگارخانه آرته برپا است.

گالری آرته در خیابان ونک، بزرگراه کردستان (پایین تر از همت)، بلوار علی خانی، ۲۰ متری گلستان، ۱۲ متری دوم، شماره ۳ واقع است.

گالری آیریک: نمایشگاه گروهی نقاشی با نمایشگاه گردانی کیاندخت صادق و آناهیتا سیاوش جمعه ۲۳ تیرماه در گالری آیریک افتتاح می شود. در این نمایشگاه آثاری از نغمه آبرومند، انسیه آجورلو، الناز ایوبی، المیرا حسینی، المیرا داوطلب محمودی، وحیده رزاق‌زاده، شهره رزمی، شیرین سودایی، پویا شجاعی، غزل صادقا، سهیلا صدری، یگانه صفری؛ محمدعلی ناصرالملکی، سمیرا نظیفی، فرناز ورهامی، ندا پارسا خانقاه به نمایش در می آید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید