اجرای حیات شبانه؛ همچنان در هاله‌ای از ابهام/ ناهماهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی یا فشارهای خارجی؟

    کد خبر :544615

طرح حیات شبانه بعد از گذشت یک ماه از مهلت مقرر خود هنوز در تهران اجرایی نشده است.
به گزارش بازتاب،تهران از جمله معدود کلان شهرهایی است که فعالیت‌های آن به ساعاتی خاص محدود می‌شود، اغلب فروشگاه‌ها و غذاخوری‌ها تا 10یا نهایتا 12شب باز هستند و بعد از آن، نقاط پر رفت‌وآمد روز تبدیل به فضاهای بی‌دفاع شهری می‌شوند که امنیت کافی برای شهروندان ندارند.
همین موضوع سبب شده تا در زمستان سال گذشته شورای شهر تهران با طرحی حیات شبانه را در پایتخت تقویت کند. به موجب این طرح؛ شهرداری پنج وظیفه مهم برای اجرای این طرح بر عهده دارد. کسب و کارها و مشاغل سیار مجاز به فعالیت در راسته‌های مشخص شده را شناسایی و معرفی کند. همچنین بر عملکرد آنها در محورهای مشخص شده نظارت مناسب انجام دهد. دیگر تکلیف این مصوبه برای شورای شهر، اجرای آزمایشی طرح زیست شبانه به مدت سه ماه در پنج محور مشخص شده در شهر است. به این منظور نیز شهرداری باید تا شعاع ۵۰۰ متر از محورهای مشخص شده شرایط تفریح شبانه را فراهم کند. همین‌طور هماهنگی لازم با کلیه مراکز خرده فروشی، خدماتی و فرهنگی را در این خیابان‌ها انجام دهد. نهایتاً آنکه حضور و استقرار مشاغل سیار در این خیابان‌ها نباید مصداق سد معبر از سوی نیروهای شهرداری تلقی شود.
زمانی که این طرح برای تصویب به هیئت تطبیق فرمانداری ارجاع داده شد، فرماندار با اعمال نظر شخصی با این طرح مخالفت و به شورا نامه زد. اعضای شورای شهر بارها در مصاحبه‌های مختلف اعلام کردند که فرماندار به طور شخصی نمی‌تواند این لایحه را رد و یا تایید کند و نظر هیئت تطبیق تعیین کننده است. هیئتی که به گفته اعضای شورای شهر تهران با اجرایی شدن این طرح مخالفتی ندارد و حالا اجرا کردن این طرح برای همه لازم الاجراست.
اما با گذشت یک ماه از مهلت مقرر برای آغاز اجرایی کردن این طرح و فرارسیدن ماه مبارک رمضان، هنوز این طرح در خیابان‌های پایتخت اجرایی نشده است، تعللی که زهرا نژاد بهرام، عضو هیئت رییسه شورای شهر تهران آن را به شهرداری نسبت می‌دهد و در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها اعلام کرده که اگر پیگیری مداوم شورای شهر نباشد، شهرداری برای اجرا کردن حیات شبانه دست نمی‌جنباند.
او گفته بود که طی چندماه گذشته جلسات متعددی با مدیران شهرداری داشته است، اما هنوز هم آن‌ها با همه ذی‌نفعان به توافق نرسیده‌اند و در عین حال طرح را به میل خود تغییر داده‌اند.
در نهایت اما این عضو شورای شهر تهران دو روز بعد از این گفت‌و گو اعلام کرد که بعد از رایزنی‌های فراروان مقرر شده که سه محور «هفت حوض»،‌ «میدان ولیعصر تا تقاطع خیابان فاطمی» و «میدان قدس تا تجریش» به عنوان اولین محورهای اجرای حیات شبانه از ساعت 12تا 3بامداد معرفی شدند.این درحالی است که مطابق با طرح اولیه باید پنج خیابان اصلی، آن هم نه خردادماه بلکه از اول اردیبهشت‌ماه و با توجه ویژه به مناسبت‌های مذهبی محورهای اجرای حیات شبانه باشند.
با وجود آنکه کم‌تر از دو هفته تا ماه مبارک رمضان باقی نمانده است، اما شهرداری تهران به معرفی نام محورهایی که باید زیست شبانه در آن‌ها اجرایی شود، اکتفا کرده است و هنوز به طور عملی این طرح در خیابان‌های شهر به اجرا در نیامده است.
به گفته برخی علاوه بر ناهماهنگی‌هایی که در سطح شهرداری به ویژه در مجموعه معاونت فرهنگی و اجتماعی وجود دارد، فشارهای بیرون از شهرداری نیز در اجرایی شدن طرحی که حالا تبدیل به یک قانون شده و لازم الاجراست، بی‌تاثیر نیست و شهرداری تهران مجبور شده که کلمه «شب» را هم از عنوان آن حذف کند. اینکه چرا با وجود قانونی بودن این فعالیت، هنوز هم مقاومت‌های متعددی برای اجرای آن از سوی نهادهای موازی اجرایی وجود دارد، پرسشی که بارها از اعضای شورای شهر تهران و مسوولان شهرداری پرسیده شده و آن‌ها اعلام کردند که موضوع در حال پیگیری است!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید