طلای سیاه به زیر ۷۰ دلار سقوط کرد

    کد خبر :544600

ریسک‌های ژئوپولتیکی و کاهش عرضه کشورهای تولیدکننده نفت از یک‌سو و جنگ تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین و نگرانی‌ها از اقتصاد جهان از سوی دیگر بازار نفت را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش بازتاب به نقل از اویل‌پرایس، به نظر می‌رسد، در حال حاضر تاثیر نگرانی‌های اقتصادی بر این بازار بیشتر بوده است.

اگرچه دولت ترامپ چند هفته پیش تعرفه‌ها بر کالاهای وارداتی چین را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش داد، با این حال بازارهای مالی انتظار داشتند که هر دو طرف در نهایت به توافق برسند.

اما لفاظی‌ها میان پکن و واشینگتن تشدید شده، به‌گونه‌ای که دونالد ترامپ نه تنها به افزایش تعرفه‌‌ها بسنده نکرده بلکه با اعمال سخت‌گیری‌هایی بر شرکت تکولوژی هواوی، این کمپانی را تحریم کرده است. همچنین شایعاتی در مورد تحریم‌ سایر شرکت‌های تکنولوژی چینی از سوی آمریکا وجود دارد.

تعرفه‌های بالاتر بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی چینی و تقابل چین و اعمال تعرفه بر ۶۰ میلیارد دلار کالای آمریکایی خود به اندازه کافی خبر بدی است. با این حال ترامپ تهدید کرده که قصد دارد بر ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی دیگر هم تعرفه وضع کند که این رقم تقریبا تمامی کالاهای چینی را در بر می‌گیرد.

علاوه بر تنش‌های تجاری، نضعیت اقتصاد جهان و آهسته شدن رشد اقتصادی از دیگر نگرانی‌هایی است که بازار نفت به آن واکنش نشان داده است.

بدترین خبر در این زمینه تعدیل هفت هزار نفر نیروی کار کمپانی خودروساز فورد -معادل ۱۰ درصد از کارمندان حقوق‌بگیر در سراسر جهان- با هدف کاهش هزینه‌های این شرکت بود که هفته قبل منتشر شد.

قیمت نفت در روز چهاشنبه هفته گذشته به شدت کاهش یافت و در معاملات روز پنج‌شنبه هم به زیر ۷۰ دلار رسید. به‌گونه‌ای که به عقیده تحلیل‌گران، هفته گذشته بدترین هفته برای بازار نفت طی شش ماه گذشته محسوب می‌شود.

در معاملات روز جمعه، هر بشکه نفت خام برنت به ۶۷٫۴۷ دلار رسید و نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت نیز با قیمت ۵۸٫۶۳ دلار معامله شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید