چرا میانجیگری میان تهران و واشنگتن برای بغداد دشوار است؟

    کد خبر :544312

القدس العربی چاپ لندن در مطلبی به نقل از روزنامه اسرائیلی هآرتص به قلم تسفی برئیل نوشت: موشک کاتیوشا که در نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه سبز در بغداد، که سفارتخانه‌های خارجی در آن قرار دارند، شلیک شد؛ بار دیگر عراق را به کانون درگیری‌ها بین ایالات متحده و ایران تبدیل کرد.

به گزارش بازتاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: درست مانند عملیات قبلی که علیه کشتی‌های عربستان در خلیج فارس انجام شد، در مورد این عملیات هم هنوز اطلاعاتی در مورد جهت انجام دهنده آن در دست نیست، اما مشخص است که علیه کدام طرف صورت گرفته است.

فشار آمریکا در دو جهت اعمال می‌شود؛ اول، جدایی اقتصادی عراق از اقتصاد ایران و دوم، تلاش برای فراهم کردن امکان استفاده از خاک عراق، بعنوان سکویی برای حمله به ایران. این دو موضوع، اختلافات سیاسی زیادی در عراق ایجاد کرده است، که استقرار دولت عبدالمهدی را تهدید می‌کند؛ دولتی که متکی بر ائتلافی پیچیده و شکننده بین نیرو‌های شیعه، سنی و کردی است، که مخالف دو درخواست مذکور آمریکا هستند.

ایران، شریک تجاری مهمی برای عراق است و عراق وابستگی شدیدی به واردات گاز و برق ایران دارد. در این میان، عربستان تلاش می‌کند با ارائه پیشنهادی در مورد فروش برق به عراق، این کشور را به نحوی از ایران دور کند؛ اما در میان این دیپلماسی نرم عربستان، دیپلماسی خشن و تهدید کننده آمریکا وجود دارد، که ۵ هزار نیروی خود را در عراق مستقر کرده است.

صحبت‌های ترامپ در مورد اینکه در صورت حمله نیرو‌های نیابتی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق، به این حملات پاسخ خواهد داد، باعث ایجاد نگرانی در بین مسئولان سیاسی عراق شده است. در این میان، رهبر معنوی عراق، آیت الله سیستانی، مخالف این مساله است که عراق به خط مقابله‌ای در جریان درگیری با ایران تبدیل شود. وی ایمان دارد که عراق می‌تواند نقش میانجی را بین ایران و ایالات متحده ایفا کند. بی طرفی عراق، هدف واشنگتن نیست؛ چرا که واشنگتن می‌خواهد سیاست عداوت آمیزی علیه ایران داشته باشد.

در این مرحله، که مقابله خشونت آمیزی از طریق انجام عملیات علیه نفت کش‌های سعودی در آب‌های خلیج فارس بوقوع پیوسته، یمن تاسیسات نفتی عربستان را هدف گرفته و برای از بین بردن پایگاه آمریکا تلاش می‌کند، اقدامات سیاسی و دیپلماتیک می‌تواند اهمیت زیادی در تعیین جایگاه ایران در منطقه داشته باشد.

رابطه علنی با عربستان، و جایگزین‌های اقتصادی می‌تواند عراق را برای جدایی تدریجی از وابستگی به ایران آماده کرده و برای ایفای نقش‌های میانجی گرانه توسط عراق، مفید باشد. از این رو، ایالات متحده و عربستان باید از نمایش عراق بعنوان عروسک خیمه شب بازی خود امتناع کنند، تا این کشور بتواند دولتی مستقل و اثرگذار در جریان درگیری‌های منطقه‌ای باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید