مدیر عامل شهروند: ۱۱۵ تن از برنج‌های تقلبی به مردم فروخته شده است/زمان کافی برای جمع‌آوری نداشتیم

    کد خبر :544026

مدیر عامل شرکت شهروند در ارتباط باحواشی اخیر این مجموعه در ارتباط با برنج‌های تقلبی و همچنین احضار او به دادگاه توضیحاتی ارائه کرد.

مسعود سریع‌القلم مدیر عامل شرکت شهروند در نشست خبری در ارتباط با حواشی پیش آمده در برخی فروشگاه‌های شهروند در روزهای گذشته اظهار کرد: متاسفانه در چند روز گذشته اخبار و اطلاعاتی در رسانه‌ها منعکس شده که بنده ترجیح دادم برای تنویر افکار عمومی و شفاف‌سازی نشستی را برگزار کنیم و نشان دهیم مجموعه شهروند در شهرداری یک مجموعه پاسخگوست و اگر اتفاقی نیز در این مجموعه رخ دهد مسئولان آن پاسخگو خواهند بود.

وی تصریح کرد: در یک سال گذشته التهابات شدیدی مجموعه بازار را به خصوص بازار کار و خدمات را تحت تاثیر خود قرار داده است و این التهابات مرداد ماه سال گذشته شروع و تا مهر ماه به اوج خود رسید که البته بعد از آن بازار آرامی را شاهد بودیم اما کماکان این التهابات وجود داشت.

مدیر عامل شرکت شهروند گفت: این شرکت یکی از مراکز تنظیم بازار حداقل در تهران محسوب می‌شود و مصداق آن نیز فروش و عرضه گوشت تنظیم بازاری بوده است که در مدت 9 ماه گذشته به نحو مطلوب و با نظارت دستگاه‌های اجرایی این اتفاق صورت گرفته است.

سریع‌القلم افزود: بنابراین با توجه به اقدامات انجام شده از سوی شهروند باید به این موضوع اشاره کرد که برند شهروند یک مجموعه تازه تاسیس نیست که بخواهیم از آن دفاع کنیم. علیرغم اینکه در چند ماهه اخیر شاهد افزایش قیمت برنج به صورت ناگهانی و هیجانی بوده‌ایم اما بر اساس سیاست‌های شهرداری تهران و ابلاغ شهردار تهران قیمت برنج در شهروند به گونه‌ای پیش‌بینی شده که به اقشار آسیب‌پذیر فشار نیاید.

وی در ارتباط با فرآیند خرید اقلام مورد نیاز در شهروند توضیح داد: در این زمینه کمیته‌ای تحت عنوان کمیته خرید و کنترل کیفیت در مجموعه شهروند وجود دارد که اعضای آن عبارتند از عضو هیئت مدیره شهروند، مدیر بازرسی و حراست شهروند و همچنین 3 نفر از معاونین که در ارتباط با خرید اقلام مورد نیاز شهروند تصمیم‌گیری می‌کنند.

مدیر عامل شرکت شهروند ادامه داد: پس از تایید کیفیت مورد نیاز اقلام توسط کمیته اشاره شده برگه مربوطه از سوی این کمیته به صورت مهر و موم شده به حراست ارسال و سپس با حضور مسئولان مربوطه پاکت‌های مورد نظر بازگشایی می‌شوند و در نهایت شرکت تامین کننده با حضور مسئولان مربوطه مشخص می‌شود و در ادامه نیز شهروند اقدام به خرید کالای مورد نیاز از شرکت مربوطه می‌کند.

سریع‌القلم گفت: در ارتباط با خرید نیز باید به این موضوع اشاره کرد که در این بخش نیز نمونه کالای مورد نظر به شرکت شهروند تحویل و از آن نمونه‌برداری می‌شود و پس از تنظیم صورتجلسه این موضوع به تامین کننده ابلاغ می‌شود و در واقع اولین پارت از اقلام مورد نیاز در اختیار شهروند قرار می‌گیرد که در واقع این موضوع با تایید کمیته اشاره شده و تایید کنترل کیفیت انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در ارتباط با حواشی پیش آمده در خصوص توزیع و عرضه برنج نامرغوب در فروشگاه شهروند نیز باید به این موضوع اشاره شود در پارت اول از تامین‌کننده برنج که از تامین‌کنندگان 11 ساله شهروند هستند برنج خریداری شده که پس از نمونه‌گیری مشخص شد مشکلی در بحث کیفیت برنج وجود ندارد اما در پارت دوم و طبق نمونه‌برداری که توسط بخش کنترل کیفیت انجام شد به خلوص برنج اشاره و اعلام شد که برنج کیفیت لازم را ندارد.

مدیر عامل شرکت شهروند ادامه داد: در آزمایش و نمونه‌برداری که توسط بخش کنترل کیفیت شهروند انجام شد به این موضوع که برنج اشاره شده دارای ریزدانه است تاکید ویژه‌ای شده است و اعلام شد که برنج عرضه شده کیفیت مورد نظر را ندارد.

سریع‌القلم گفت: پس از اعلام بخش کیفیت و کنترل شهروند و پیش از حضور تعزیرات (31 اردیبهشت ماه)، مدیر کنترل کیفیت شهروند مکاتبه‌ای را در تاریخ 29 اردیبهشت ماه انجام داده و طی این نامه اعلام کرده که برنج‌های وارد شده به شهروند و تحویلی به این مجموعه در تاریخ‌های 19، 21 و 22 کیفیت لازم را نداشته و باید از سطح فروشگاه‌های شهروند جمع‌آوری شوند.

وی ادامه داد: بنده نیز پس از این موضوع دستور جمع‌آوری برنج‌ها را از تمام فروشگاه‌های شهروند اعلام کردم و حجم زیادی از این برنج‌ها جمع‌آوری شد و قرار بر این شد که در انبارهای فروشگاه نگهداری تا به تامین‌کننده مرجوع شود.

به گزارش  تسنیم، مدیر عامل شرکت شهروند افزود: همزمان با حضور گشت تعزیرات تهران در صبح 31 اردیبهشت ماه به یکی از شعب فروشگاه شهروند آنها با بخشی از برنج‌ها در سطح فروشگاه مواجه می‌شوند که قرار بوده که این برنج‌ها نیز جمع‌آوری و به انبار منتقل شوند اما با توجه به حجم قابل توجه برنج‌ها در سطح فروشگاه‌ها این اتفاق با کمی تاخیر صورت گرفته بود.

سریع‌القلم افزود: البته باید به این موضوع اشاره شود که گشت‌های تعزیرات به صورت مستمر و برای نظارت بر قیمت و کیفیت احیانا شکایات مردمی حضور مستمر و مدونی را در سطح فروشگاه‌های شهروند داشته و دارند و ما نیز طبق وظیفه پاسخگو به آنها بوده‌ایم حتی در دوره‌ای که گوشت تنظیم بازاری در فروشگاه‌های شهروند عرضه می‌شد، معاونین دادستان حضور پیدا می‌کردند تا عرضه گوشت تنظیم بازاری با دقت بیشتری انجام شود.

وی تصریح کرد: بعد از حضور تعزیرات در تاریخ 31 اردیبهشت ماه؛ مستندات لازم و مربوطه در ارتباط با خرید برنج‌های مد نظر به آنها ارائه شد و این در حالیست که شهروند نیز پس از مشخص شدن عدم کیفیت برنج‌ها بخش قابل توجهی از آنها را در سطح فروشگاه‌ها جمع‌آوری کرده بود اما با حضور مسئولان تعزیرات و با دستور آنها برنج‌های باقیمانده در سطح فروشگاه هر کیسه 10 کیلویی با قیمت 10 هزار تومان عرضه شد.

مدیر عامل شرکت شهروند افزود: قیمتی که برای خرید این برنج‌ها داده شده بود 21 هزار و 700 تومان بوده و قیمت فروش آن نیز در فروشگاه‌های شهروند 23 هزار و 500 تومان بوده و البته موضوعی که در رسانه‌ها در ارتباط با فروش برنج 10 کیلویی به قیمت 28 هزار و 500 تومان بوده مربوط می‌شود به بارکد دیگری از اقلام شهروند است.

وی افزود: قبل از حضور گشت‌های تعزیرات در فروشگاه شهروند، ما نیز با توجه به گزارش و نمونه‌برداری که از برنج‌ها شده بود و خودمان مشکوک شده بودیم آن را به مرکز تحقیقات برنج ارسال کردیم تا آنها نیز نظر خود را اعلام کنند.

سریع‌القلم گفت: حدود 200 تن از برنج‌های اشاره شده توسط شهروند از تامین کننده مورد نظر خریداری شده است که بالغ بر 114 الی 115 تن از این برنج در سطح فروشگاه‌های شهروند به فروش رسیده است ولی در حال حاضر مابقی برنج‌های مورد نظر از سطح فروشگاه‌ها و حتی انبارهای شهروند جمع‌آوری و به یک محل دیگری منتقل شده است تا تصمیم مراجع قضایی و تعزیرات در این زمینه اعلام شود.

مدیر عامل شرکت شهروند در پاسخ به این پرسش که اعلام شده فروشگاه شهروند اجناس از جمله برنج را در انبارهای خود احتکار کرده است آیا این موضوع صحیح است یا خیر گفت: ما در سطح فروشگاه‌ها یک محلی برای عرضه و یک محل را برای انبار داریم و این موضوع نیز کاملا شفاف و مشخص است و قاعدتا ما نمی‌توانیم برنجی را در این زمینه احتکار کنیم.

وی بیان کرد: شهروند به عنوان یک برند فروشگاهی و زیرمجموعه شهرداری تهران موظف است بر اساس سیاست‌های شهرداری و حمایت اقشار آسیب‌پذیر عمل کند که این رویه ما در ماه‌های گذشته وجود داشته است و علیرغم اینکه فشارهای بسیاری جهت افزایش قیمت‌ها داشته‌اند اما شهروند در این زمینه مقاومت کرده است.

سریع‌القلم افزود: تامین کننده برنج مورد نظر نیز 11 سال است که برنج مورد نیاز شهروند را عرضه می‌کند و یکی از پرفروش‌ترین برندهای شهروند محسوب می‌شوند و در همین زمینه طبق نظر قاضی پرونده هرگونه پرداخت به تامین‌کننده مورد نظر متوقف شده است و حساب وی نیز مسدود مانده است و برنج‌های مورد نظر نیز در انبار پلمب شده تا نتیجه پرونده از سوی قاضی اعلام شود.

مدیر عامل شرکت شهروند خاطر نشان کرد: همزمان با حضور گشت‌های تعزیرات در یکی از فروشگاه‌های شهروند؛ همکاران ما در بخش بازرسی و حراست و همچنین کیفیت کالا در کارخانه تامین‌کننده برنج در فریدون‌کنار در استان مازندران حضور پیدا کردند و در فرآیند حضور آنها نیز از عرضه 30 تن از برنج‌های در حال بسته‌بندی در کارخانه ممانعت شده و طبق دستور دادستان استان این برنج‌ها نیز در کارخانه دپو شده تا نتیجه پرونده مشخص شود.

وی گفت: پیش از حضور گشت‌های تعزیرات در شعبه فروشگاه شهروند بخش عمده‌ای از برنج‌ها از سطح فروشگاه‌ها جمع‌آوری و به انبار فروشگاه‌ها منتقل شد و در واقع حجم بسیار کوچکی از این برنج‌ها در سطح فروش وجود داشته است که قرار هم بر این بوده که این برنج‌ها نیز به سرعت جمع‌آوری شود اما درنهایت جمع‌آوری 100 تن برنج کار بسیار سخت و دشواری بوده است.

سریع‌القلم در ارتباط با احضارش از سوی قاضی پرونده گفت: از قاضی محترم نهایت تشکر و همکاری را دارم که این موضوع را به سرعت در دستور کار خود قرار داده و موضوع را بررسی کردند و بنده نیز احضار نشدم و در واقع احضاریه معنای حقوق دارد و قاضی پرونده با من تماس گرفت و از من برای گرفتن مستندات و به عنوان فرد مطلع دعوت کرد و همزمان با حضور بنده نیز تامین‌کننده برای ارائه مستندات احضار شد.

مدیر عامل شرکت شهروند گفت: واحد تعزیرات نیز با حضور بنده در این مجموعه سوالاتی را پرسیدند و دستور دادند که پرداخت هرگونه وجه به تامین‌کننده فعلا متوقف باشد تا این پرونده تعیین تکلیف شود.به زودی نیز با مشخص شدن نتیجه پرونده موضوع را از طریق رسانه‌ها به اطلاع شهروندان خواهیم رساند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مسئولان شهرداری از جمله شهردار از این موضوع باخبر هستند گفت:‌ بله آقای حناچی و همچنین معاون مالی اقتصادی شهرداری تهران در این ارتباط مطلع هستند و گزارشی آماده شده و در اختیار وی قرار داده‌ایم. ضمن اینکه دستگاه‌های نظارتی شهرداری نیز در این ارتباط مطلع هستند.

مدیر عامل شرکت شهروند با تاکید بر آموزش به پرسنل و کانون شهروند گفت: در این زمینه شهروند اقداماتی را در بحث آموزشی در دستور کار خود قرار داده است و حتی این آموزش‌ها را به نمایندگان تامین‌کنندگان کالا نیز در دستور کار خود قرار داده است و این در حالیست که در حال حاضر بیش از 2 هزار نیرو در شهروند و بیش از هزار نماینده تامین‌کننده اقلام و کالا با شهروند همکاری دارند.

وی با تاکید بر اینکه شهروند امروز شهروند یک سال پیش نیست و متحول شده است گفت: حتما ایراداتی داریم و نقدهایی است اما باید این نقدها منصفانه باشد و این در حالیست که در طی 48 ساعت گذشته فشار مضاعفی به مدیران و همکاران ما در تمامی سطوح وارد شده که این منصفانه نیست علاوه بر اینکه ظرف یک سال گذشته شهروند در ریل سودآوری قرار گرفته و افزایش سود را داشته و در سال 97، 96 درصد سود نسبت به سال مشابه داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید