تحرکات آمریکا در عراق برای منع انتقال دلار به ایران

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۴۹
    کد خبر :544014

یک مقام بلندپایه وزارت خزانه‌داری آمریکا به بغداد سفر و با رهبران این کشور درباره راه‌های جلوگیری از انتقال دلار از عراق به ایران گفتگو کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اخیرا در یک گفتگو تلویزیونی گفته است که او جنگ اقتصادی با ایران را بر جنگ نظامی ترجیح می‌دهد. مقامات آمریکایی برای محقق کردن این هدف ترامپ، دو بخش اصلی اقتصاد ایران –صادرات نفتی و تعاملات مالی و بانکی – را تحت فشار قرار داده‌اند.

از اوایل ماه مه، آمریکا معافیت‌های موقت فروش نفت ایران به هشت کشور را لغو و کل صادرات نفت آن را ممنوع کرد. به موازات تحریم‌های نفتی، تعاملات بانکی ایران با خارج هم تحریم شد. اما اگر روابط بانکی ایران با اروپا به راحتی قطع شد، قطع این روابط با عراق کار آسانی نیست. خصوصا که آمریکایی‌ها معتقدند عراق یکی از مهمترین راه‌های دور زدن تحریم‌های ایران است.

مارشال بیلینگزلی، دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا، از روز دوشنبه به عراق رفت و با مقامات عالیرتبه این کشور نظیر برهم صالح، رئیس‌جمهور، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان، و فؤاد حسین، وزیر امور مالی، دیدار کرد. یک مقام بلندپایه عراقی، در گفتگو با روزنامه «العربی الجدید» جزئیات دیدار‌های بیلینگزلی را افشا کرد و گفت: مقام آمریکایی به همتایان عراقی لیستی از شرکت‌ها و بانک‌های ایرانی داد که از طریق عراق، تحریم‌ها را دور می‌زنند ولذا عراق باید همکاری با آن‌ها را متوقف کند.

این مقام عراقی، که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد آمریکایی‌ها می‌خواهند عدم انتقال دلار از عراق به ایران را تضمین کنند. آنان لیستی از شرکت‌ها و بانک‌های ایرانی دارند که با سرمایه‌های هنگفت در عراق کار می‌کنند و دلار آمریکا را در مقیاس بزرگ از بازار‌های عراق تهیه و به ایران ارسال می‌کنند.

مقام عراقی با بیان اینکه آمریکایی‌ها اطلاعات کاملی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها و انتقال ارز از عراق به ایران دارند، افزود دستیار وزیر خزانه‌داری تهدید کرده است که چنانچه بغداد فعالیت‌های ممنوع شده ایران را متوقف نکند، تحریم‌هایی بر عراق اعمال خواهد شد.

الحلبوسی پس از دیدار با بیلینگزلی، با صدور بیانیه‌ای رسمی، اعلام کرد که دو طرف راه‌های تقویت همکاری میان عراق و آمریکا، ضرورت توسعه بخش بانکی عراق و اجرای اصلاحات اقتصادی از طریق فعال‌سازی سامانه‌های الکترونیکی در تبادلات پولی را مورد بررسی قرار دادند. دفتر صالح نیز اعلام کرد که رئیس‌جمهور عراق و دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا، روابط دو جانبه، خصوصا در زمینه‌های اقتصادی و بانکی، را بررسی کردند.

بیانیه وزیر امور مالی عراق پس از دیدار با دستیار وزیر خزانه‌داری به طور واضح به تحریم‌های ایران اشاره کرده است. در این بیانیه آمده است که بیلینگزلی به تحولات سیاسی منطقه و اقدامات آمریکا برای اجرای تحریم‌ها علیه ایران پرداخته است. طبق این بیانیه، بیلینگزلی، توضیح مختصری درباره سیاست آینده آمریکا، روابط دو جانبه عراق و آمریکا، خصوصا در زمینه اقتصادی و مالی، ارائه کرده است.

حسین نیز با بیان اینکه وضعیت در منطقه پیچیده و حساس است، ابراز امیدواری کرد که مشکلات به روش مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک و از راه گفتگو حل‌وفصل شود. از دیدگاه وزیر عراقی، هر گونه نزاع بر همه کشور‌های منطقه، خصوصا عراق، تاثیر منفی خواهد گذاشت.

گفته می‌شود که چهار بانک ایرانی، از جمله بانک پارسیان و بانک ملی ایران، در عراق شعبه دارند. شش بانک دیگر نیز وجود دارد که با بازرگانان عراقی مشترک است. افزون بر این، بیش از ۷۰ صرافی و دفتر انتقال پول میان دو کشور وجود دارد. با این حال، کارشناسان معتقدند مسئله اصلی، انتقال ابتدایی پول از طریق راه‌های زمینی است که واشنگتن تلاش می‌کند جلوی آن را بگیرد. منابعی در پارلمان عراق می‌گویند آمریکا موضع عراق نسبت به تحریم‌های ایران را رصد می‌کند. طلال الزوبعی، نماینده پارلمان، به العربی الجدید گفته است عراق در تحریم‌های واشنگتن علیه تهران نقش خواهد داشت. الزوبعی معتقد است که آمریکایی‌ها در رابطه با عراق سختگیر هستند و می‌خواهند کل درآمد‌های داخل و خارج شده از عراق را زیر نظر بگیرند. الزوبعی عنوان کرد: «آنچه برای ما مهم است، دور بودن عراق از تحریم‌ها علیه ایران است. باید بانک‌ها و شرکت‌های انتقال مالی عراق از ریسک‌های تحریم‌های آمریکایی حفظ شوند تا کشور در امنیت باشد. چرا که منفعت عراق بالاتر از همه است.»

رعد الدهلکی، نماینده پارلمان عراق، نیز گفته است که آمریکا از آنچه در رابطه با پرونده ایران اتفاق می‌افتد، غافل نیست. این نماینده با بیان اینکه دیدگاه آمریکا واضح است، پیش‌بینی کرد که ناقضان تحریم‌های ایران با پیامد‌های بی‌رحمانه‌ای مواجه خواهند شد. الدهلکی افزود: «باید بی‌طرف شویم و به میدان جنگ تبدیل نشویم. ما نباید هزینه نزاع آمریکا و ایران را بپردازیم.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید