مدیرکل محیط زیست فارس اعلام کرد:

برکناری عوامل محیط زیست فسا به دلیل انتشار عکس پلنگ ایرانی

    کد خبر :543983

مدیرکل محیط زیست فارس اعلام کرد که رئیس اداره محیط زیست فسا و عوامل درگیر با موضوع انتشار عکس پلنگ ایرانی در جنگل‌های این شهرستان علاوه بر توبیخ، برکنار شدند.

سعید محمودی پنج‌شنبه دوم خرداد در یک کنفرانس خبری با تصریح بر اینکه زیستگاه پلنگ در کشور تمام شده و جایی تحت عنوان زیستگاه پلنگ ایرانی وجود ندارد، به مسئله انتشار گونه‌ای پلنگ ایرانی که اخیراً در جنگل فسا در فضای اجتماعی و برخی رسانه‌ها منعکس شد اشاره و اظهار کرد: اساس کار ما بر اساس اعتماد است لذا به ما اعلام شده بود که عکاس معرفی شده مورد اعتماد و عکس نیز موثق است.

وی با بیان اینکه در هر حال این تصویر بی‌شک توسط اهل فن شناخته می‌شد، گفت: البته این کار بد بود و عوامل محیط زیست شهرستان فسا از جمله رئیس اداره محیط ریست این شهرستان توبیخ و برکنار شدند.

مدیرکل محیط زیست فارس ادامه داد: عکاس طبیعت اگر متخصص محیط زیست هم نباشد اما باید مطالعه‌ای در این باره داشته باشد. همچنین کارشناسان و رؤسا باید خود را به روز کنند تا این اتفاقات نیفتد.

محمودی با بیان اینکه عکس منتشر شده را رئیس اداره محیط زیست شهرستان تأیید کرده بود، عنوان کرد: در نگاه اول تفاوتی بین پلنگ افریقایی و ایرانی دیده نمی‌شود و این خاصیت گونه پلنگ است که در نگاه نخست کسی متوجه نوع آن نشود.

وی به واگذاری معدن در مجاورت بهرام گور هم اشاره کرد و افزود: در سال ۹۳ توافقی انجام می‌شود که صنعت و معدن آماده واگذاری این عرصه است اما سازمان حفاظت محیط زیست از هیئت وزیران مصوبه ممنوعیت این کار را گرفته است و مجدداً توافق نامه‌ای برای اکتشاف مناطقی که ارزش اکتشاف دارد مشخص شد و در این چارچوب تصمیم به اقداماتی داشتند که ما مخالفت کردیم.

مدیرکل محیط زیست فارس به حقابه بختگان هم اشاره و بیان اینکه با رهاسازی حقابه بختگان از جایی که آغاز می‌شود تا به تالاب برسد مشکل داریم، در توجیه چرایی این مهم عنوان کرد: ممکن است کشاورزان در این میان از رهاسازی آب استفاده کنند به همین دلیل به دنبال ساز و کاری برای حل مشکل هستیم.

محمودی با بیان اینکه ما متولی کشاورزی نیستیم باید اراده‌ای باشد که حقابه از ورودی تالاب اختصاص یابد، عنوان کرد: ۶۰ میلیون متر مکعب حقابه بختگان است که باید به مرور رهاسازی می‌شود.

وی مجدداً تاکید کرد که متولی رهاسازی حقابه جهاد کشاورزی است و محیط زیست تنها می‌تواند به دستگاه قضائی شکایت کند.

مدیرکل محیط زیست فارس به وضعیت تالاب‌های استان در پی بارندگی‌های اخیر هم اشاره و با بیان اینکه دریاچه پریشان وضعیت خاص خود را دارد اما مهارلو، بختگان و کمجان آبگیری نسبتاً خوبی داشته‌اند، گفت: چاه‌های غیرمجاز اجازه نمی‌دهند که آبی به بختگان برسد.

محمودی ادامه داد: تالاب‌ها رژیم حقوقی دارند و بستر و حریم آنها آب منطقه‌ای است. اما متولی اتفاقات ساخت و سازها سازمان آب منطقه‌ای استان است.

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف حرایم تالاب‌ها توسط وزارت نیرو هنوز انجام نشده است، اظهار کرد: آنچه وظیفه ما بوده در باره تالاب‌ها انجام شده و بر اساس حریم، برخورد کردیم.

مدیرکل محیط زیست فارس همچنین به موضوع درگیری نیروهای این اداره‌کل با شهرداری منطقه یک که اخیراً در پی تخریب لانه پرندگان و آنچه که تحت عنوان هرس درختان حادث شد هم اشاره و اظهار کرد که این موضوع در حال پیگیری است.

محمودی در بخشی از سخنانش ضمن گرامیداشت روز تنوع زیستی، با بیان اینکه تنوع زیستی یا به عبارتی گوناگونی حیات بر روی کره زمین، شامل تنوع بین همه گونه‌های گیاهی، جانوری، اکوسیستم‌هایی که در آن زندگی می‌کنند و ارتباط متقابل بین آنهاست، گفت: تنوع زیستی در سه سطح از جمله تنوع ژنتیکی، تنوع گونه‌ای و تنوع اکوسیستمی مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

وی با یادآوری اینکه ۲۲ می میلادی، روزی است که متن کنوانسیون جهانی تنوع زیستی به تصویب رسیده و این روز را به عنوان روز جهانی تنوع زیستی معرفی کرده است، گفت: حفظ تنوع زیستی، استفاده پایدار از اجزای آن، تسهیم عادلانه و منصفانه منافع حاصل از استفاده ذخایر ژنتیکی از اهداف اصلی این کنوانسیون تنوع زیستی است.

مدیرکل محیط زیست فارس بیان کرد: هر ساله شعاری برای جلب توجه همگان به اهمیت تنوع زیستی در نظر گرفته می‌شود که شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی “تنوع زیستی ما، سلامتی ما” در نظر گرفته شده است.

محمودی اظهار کرد: هدف از شعار امسال گسترش آگاهی در خصوص وابستگی سیستم‌های غذایی، تغذیه و سلامت ما به تنوع زیستی و اکوسیستم‌های سالم و همچنین نقش تنوع زیستی برای رفاه جامعه بشری، کاربردهای پزشکی و … است.

وی اعلام کرد: به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی و به منظور نمایش اجزای تنوع زیستی و آشنایی مردم با تنوع زیستی و اهمیت حفاظت از آن، بازدید از پارک ملی بمو روز یکم خرداد ماه رایگان بوده است.

مدیرکل محیط زیست فارس اضافه کرد: در حالی که جمعیت سال ۱۹۰۷ حدود چهار میلیارد نفر بوده امروز دوبرابر شده و به همان میزان نیاز به غذا هم افزایش یافته است.

محمودی با تصریح بر اینکه تخریب زیستگاه، عامل تخریب گونه‌هاست، اضافه کرد: زیستگاه‌های ما که ضامن بقاست، دیگر وجود ندارند.

وی با بیان اینکه ساده کردن اکوسیستم و تبدیل مراتع به زمین‌های کشاورزی یکی از عوامل از بین رفتن تنوع زیستی است، گفت: بسیاری از جنگل‌های ما دچار مشکل و بیماری شده‌اند که بروز این امر به رفتار انسان‌ها بر می‌گردد.

مدیرکل محیط زیست فارس با تصریح بر اینکه فقر اقتصادی حاصل فقر آگاهی است و هرگاه دانش باشد تصمیم‌های درست تری گرفته شده است، عنوان کرد: در ایران دست کم برای شیر و ببر که نماد کشور بودند این انقراض بوده است. شرایط امروز سخت است و زیستگاه‌ها هم تخریب شده‌اند.

به گزارش ایسنا، محمودی همچنین به تعدد رو به رشد برخی گونه‌های جانوری مانند گوزن زرد در استان اشاره و بیان کرد که در شهرستان کازرون با افزایش نسبتاً خوب جمعیت این گونه مواجه هستیم.

وی همچنین با اشاره به دستگیری شکارچیان در دو ماهه نخست امسال، گفت: در فروردین ماه امسال تعداد ۶۸ شکارچی و در اردیبهشت تعداد ۷۵ متخلف دستگیر و به مراجع قضائی معرفی و برای آنها تشکیل پرونده شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید