خسته نباشید! دریا و شمال در محاصره‌ی زباله‌ها

    کد خبر :543923

موضوع دپوی زباله در نواحی شهری شهرستان های بابلسر و فریدونکنار و شهرهای استان مازندران بیش از یک دهه شمال کشور خصوصاً مازندران با بحران زباله روبرو کرده تا آنجا که نماینده این دو شهر هشدار داده است: اگر در مورد پسماندها که در 27 نقطه استان مازندران دپو می شود، چاره اندیشی نشود، به بمب شیمیایی بدتر از حلبچه تبدیل خواهد شد.

معضل انباشت غیراصولی زباله در منطقه بابل در اواسط دهه 70 که منجر به نارضایتی عمومی و امنیتی گسترده مردم شد که البته به صورت موقت و مقطعی در این خصوص چاره اندیشی شد و در برخی از موارد باعث حوادث بسیار تلخ گردید.

در همین رابطه ولی‌الله نانواکناری؛ نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس گفت:

* امروزه میلیون ها تن زباله در مناطق ساحلی، جنگل ها و اطراف رودخانه ها رها شده که متاسفانه شیرابه های آن وارد زمین های کشاورزی می شود و بر کیفیت و کمیت انواع تولیدات کشاورزی، دامی و آبزبان تاثیر مخرب می گذارد.

* صدمات ناشی از انباشت زباله به قدری است که سلامت هموطنان عزیزمان در استان های ساحلی اقصی نقاط کشور را به خطر انداخته و آنها را انواع بیماری ها از جمله بیماری سرطان تهدید می کند.

* حجم انبوه تولید و رهاسازی و دپوی پسماندها در استان های شمالی به یک معضل زیست محیطی تبدیل شده و بیراهه نیست که برخی از فعالان محیط زیست کشور در بیان میزان شدت و دامنه دپوی پسماند بر این باورند که اگر چاره اندیشی نشود، در آینده نزدیک از بمب شیمیایی که در حلبچه ریخته شد، خطرناکتر و فاجعه بارتر خواهد بود.

* به مجموعه دولت و وزرای مرتبط با این موضوع تاکید می کنم که اگر در مورد پسماندها که در 27 نقطه استان مازندران دپو می شود، چاره اندیشی نشود، به بمب شیمیایی بدتر از حلبچه تبدیل خواهد شد.

* در شمال ایران دپوی غیراصولی زباله ها در جنگل، سواحل و رودخانه ها باعث آلودگی خطرناک و غیرقابل جبران محیط زیست و منابع آب شرب کشاورزی شده است که پسماند خانگی در استان مازندران از نظر میزان تولید روزانه نزدیک به 3 هزار و 150 تن زباله می باشد که یک هزار و 145 تن از آن روستایی و مابقی برای محدوده شهری است که همین ظرفیت در استان گیلان 2 هزار تن و در استان گلستان یک هزار تن می باشد.

* 68درصد زباله ها تر بوده، 9 درصد آن کاغذ، 5 درصد شیشه، 7 درصد پلاستیک، 3 درصد فلز، 3 درصد سوخت و 5 درصد منسوجات می باشد که می توان گفت 90 درصد زباله ها به صورت غیراصولی و غیربهداشتی دفع می شود.

* جنگل های مازندران روزانه 753 هزار لیتر شیرابه را در خود جای می دهد در حالی که این آمار فاجعه آمیز است و حتی باعث انقراض برخی از انواع ماهی ها و حتی باعث توقف صادرات خاویار شده است.

* به دلیل عدم مدیریت صحیح در رابطه با معضل پسماند در استان های شمالی، بیشترین آسیب را استان مازندران به خود دیده که این وضعیت باعث انقراض گیاهان و حیوانات خواهد شد.

لاریجانی: آقای رحمانی فضلی این موضوع را جدی بگیرید

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به این معضل محیط زیستی واکنش نشان داده گفته است: آقای رحمانی فضلی موضوع پسماند مشکلی است که در مناطق شمالی و جنوبی کشور وجود دارد و شما باید برای حل آن وقت بگذارید چرا که در برنامه توسعه به آن تاکید شده است، لذا آقای رحمانی فضلی این موضوع را جدی بگیرید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید