پیام ویژه روحانی به مجلس برای ابقای لاریجانی ؟

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ ۹:۱۹
    کد خبر :543009

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید گفت: مخالفان حضور محمدرضا عارف در انتخابات هیئت رئیسه معتقدند اگر آرا وی کمتر از سال گذشته شود، شأن فراکسیون امید کاهش می‌یابد.

۴ خرداد ماه؛ راند پایانی رقابت امیدی‌ها و لاریجانی برای کسب کرسی ریاست مجلس است.

تصمیم جدی عارف برای فتح کرسی ریاست مجلس منتقدان جدی در هیئت رئیسه مجلس و فراکسیون امید دارد. احمد بیگدلی عضو شورای مرکزی فراکسیون امید معتقد است «در صورت نامزدی عارف برای ریاست مجلس، بالای ۹۰ درصد جایگاه مطهری در هیئت رئیسه مجلس در خطر است اما آقای پزشکیان از استعداد در رأی مستقلی از فراکسیون امید برخوردار است.»

شائبه اختلافات در مورد نامزدی عارف برای ریاست فراکسیون امید از آنجا نشأت می‌گیرد که برخی اعضای فراکسیون نگران کاهش آرا عارف در انتخابات اجلاسیه چهارم نسبت به اجلاسیه سوم هستند و معتقدند این امر پیام ضعف فراکسیون امید و اختلاف درونی در این فراکسیون را به جامعه اصلاح طلب مخابره می‌کند. این عده معتقدند انعکاس رأی ضعیف عارف در جامعه، حتماً در انتخابات اسفند ۹۸ تأثیرگذار خواهد بود.

البته اعضای فراکسیون امید در هیئت رئیسه مجلس دلیل دیگری برای مخالفت خود با ریاست عارف دارند و می‌گویند «اگر سهمیه فراکسیون امید از هیئت رئیسه مجلس، ریاست آن باشد سایر پست‌های هیئت رئیسه باید به دو فراکسیون مستقلان و ولایی واگذار شود.»

بیگدلی عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در گفتگوی مشروح با مهر از سکوت عارف در صحن مجلس گلایه‌مند است و اعتقاد دارد او باید در مخالفت و موافقت با طرح‌ها یا لوایح بیشتر صحبت کند.

او ادعا می‌کند که «مجلس برای ریاست لاریجانی بسیج شده است» و در عین حال از نفوذی‌هایی در خانه ملت برای تغییر نظر نمایندگان خبر می‌دهد و تاکید می‌کند «روحانی نیز خواستار ادامه ریاست لاریجانی است و شاید در آخرین ساعات پیامی را به مجلس مخابره کند.»

متن کامل گفتگوبا احمد بیگدلی عضو شورای مرکزی فراکسیون امید به شرح زیر است:

آیا فراکسیون امید برنامه‌ای برای فتح کرسی ریاست مجلس در انتخابات هیئت رئیسه دارد؟

فراکسیون امید در صورتی که منسجم‌تر و تشکیلاتی‌تر فکر کند می‌تواند در انتخابات هیئت رئیسه تاثیرگذارتر ورود کند. فراکسیون امید برای گرفتن کرسی ریاست نیاز به تعامل با سایر فراکسیون‌های مجلس دارد. این فراکسیون در نهایت حدود ۱۰۵ رأی برای کرسی ریاست بصورت تشکیلاتی در اختیار دارد که با این تعداد رأی نمی‌توان به هدف مورد نظر یعنی فتح کرسی ریاست دست یافت.

به نظر شما کدام فراکسیون به فراکسیون امید نزدیک‌تر است و می‌توانید روی رأی اعضای آن به آقای عارف سرمایه گذاری کنید؟

فراکسیون مستقلان از نظر تفکر سیاسی به فراکسیون امید نزدیک‌تر است اما هدف از تشکیل فراکسیون مستقلان به ریاست رساندن آقای لاریجانی بود. فراکسیون مستقلین در رأی گیری ها برای طرح‌ها و لوایح با فراکسیون امید همراه است ولی برای انتخابات هیئت رئیسه اینگونه نخواهد بود لذا تعامل کردن با فراکسیون مستقلین برای کرسی ریاست سخت خواهد بود. اگر به صورت تک به تک و تشکیلاتی با اعضای فراکسیون مستقلان در مورد ریاست آقای عارف مذاکره کنیم به نظر من بالای ۱۵ رأی برای ریاست عارف از فراکسیون مستقلان جلب خواهیم کرد. باید به صورت دوستانه و یا در قالب مجمع نمایندگان استان‌ها با اعضای فراکسیون مستقلان گفتگو کنیم، از گفتگو با رئیس و هیئت رئیسه فراکسیون مستقلان در این خصوص به نتیجه‌ای دست نخواهیم یافت.

آیا اعضای شورای مرکزی فراکسیون امید موافق هستند که فراکسیون در سطح ریاست مجلس برای انتخابات هیئت رئیسه گزینه معرفی کند؟

امروز (سه شنبه) در این خصوص تصمیم گیری می‌شود. در انتخابات هیئت رئیسه در اجلاسیه سوم فراکسیون امید شفاف و قاطع وارد شد و رأی خوبی برای کرسی ریاست کسب کرد. برخی اعضای شورای مرکزی معتقدند که نباید در سطح ریاست برای انتخابات هیئت رئیسه ورود کرد، آنها معتقدند شاید نتوانیم به میزانی که در اجلاسیه سوم آرا نمایندگان را برای احراز پست ریاست جلب کردیم در اجلاسیه چهارم نیز آرا نمایندگان را جلب کنیم. به نظر من موضوع مهم این است که حتی اگر نتوانستیم آرا نمایندگان را برای ریاست مجلس کسب کنیم حداقل میدان را از دست ندهیم و به جامعه القا نشود که نمایندگانی که به اسم فراکسیون امید رأی آوردند میدان را به راحتی به رقیب واگذار کردند.

مخالفان حضور عارف در انتخابات هیئت رئیسه معتقدند اگر آرا وی کمتر از سال گذشته شود، شأن فراکسیون کاهش می‌یابد اگر رأی آقای عارف در انتخابات هیئت رئیسه کمتر از اجلاسیه سوم شود چه اتفاقی خواهد افتاد که برخی از اعضای شورای مرکزی فراکسیون امید نگران هستند؟

به نظر من اگر رایزنی‌هایمان را افزایش دهیم، آرا آقای عارف در انتخابات کاهش نخواهد یافت حتی افزایش نیز می‌یابد اما مخالفان حضور آقای عارف در انتخابات هیئت رئیسه معتقدند اگر آرا آقای عارف در انتخابات هیئت رئیسه اجلاسیه چهارم کمتر از اجلاسیه سوم شود شأن فراکسیون کاهش می‌یابد و افکار عمومی فکر می‌کنند که فراکسیون ضعیف‌تر شده است. همچنین شائبه‌هایی در مورد اختلاف درونی در فراکسیون امید ایجاد خواهد شد.

نظر آقای عارف در مورد نامزدی‌اش برای انتخابات ریاست مجلس چیست؟

آقای عارف تصمیم جدی برای ورود به انتخابات ریاست مجلس دارد. معتقدم آقای عارف مطهری و پزشکیان باید کنار هم بنشینند و تحلیل واقع بینانه در مورد وضعیت فراکسیون امید و رأی این فراکسیون در صحن مجلس انجام دهند. اگر این افراد با هم به اجماع برسند فراکسیون امید موفق خواهد بود.

آیا اختلاف نظری میان آقای عارف مطهری و پزشکیان در مورد ساز و کار حضور در انتخابات هیئت رئیسه وجود دارد؟

خیر، اختلاف نظری وجود ندارد اما اگر اجماعی بین این سه نفر شکل بگیرد موجب وفاق اعضای فراکسیون امید خواهد شد. آقای پزشکیان آرا را در صحن علنی مجلس دارد که آقای عارف ندارد و باید از این پتانسیل استفاده کرد.

نظر اعضای فراکسیون امید در مورد نواب رئیس مجلس چیست؟

اگر قرار باشد ریاست مجلس را از دست بدهیم نباید به هیچ وجه نواب رئیس را هم از دست بدهیم البته فراکسیون ولایی تلاش زیادی برای در اختیار گرفتن کرسی نواب رئیس مجلس دارد و آقای فرهنگی و مصری چهره به چهره با نمایندگان و حتی اعضای فراکسیون امید رایزنی می‌کنند.

نباید در مورد ساز و کار حضور فراکسیون امید در انتخابات هیئت رئیسه احساسی تصمیم گرفت، همه اعضای فراکسیون دوست دارند که آقای عارف رئیس مجلس شود اما باید در این خصوص واقع‌بینانه تصمیم‌گیری کرد. اگر هر فرد دیگری بخواهد برای ریاست و یا نایب رئیسی مجلس نامزد شود فراکسیون امید شکست خواهد خورد.

آیا اختلاف نظر جدی در فراکسیون امید در خصوص نامزدی آقای عارف برای ریاست مجلس وجود دارد؟

اختلاف نظری وجود ندارد ولی تحلیل‌های متفاوتی وجود دارد که با توجه به این تحلیل‌ها می‌توان به اجماع رسید. حدود ۲۰ درصد از اعضای فراکسیون امید اعتقاد دارند که نباید فراکسیون در سطح معرفی نامزد برای ریاست، وارد انتخابات هیئت رئیسه مجلس شود.

مخالفان حضور آقای عارف در انتخابات هیئت رئیسه مجلس چه کسانی هستند؟

برخی از نمایندگان تهران مثل آقایان فتحی و وکیلی مخالف حضور آقای عارف در انتخابات هیئت رئیسه هستند.

عارف باید یک مقدار از حالت سکون و سکوت در مجلس خارج شود؛ انتظار داشتم عارف در مورد طرح‌ها و لوایح بیشتر صحبت کند عملکرد فراکسیون امید در مجلس دهم را چطور ارزیابی می‌کنید؟

فراکسیون امید و آقای عارف باید یک مقدار از حالت سکون و سکوت در مجلس خارج شوند البته منظور من این نیست که مانند اصلاح‌طلبان در مجلس ششم عمل کنیم بلکه معتقدم فراکسیون امید باید نقش‌آفرینی موثرتری در صحنه مجلس داشته باشد. انتظار داشتم آقای عارف در سه سال اخیر در مورد طرح‌ها و لوایح صحبت کند. سکوت وی در میان ۵۰ تا ۶۰ درصد جامعه اصلاح‌طلبان مورد انتقاد است؛ انتظار داشتیم در صحن مجلس شخصاً فعال‌تر از امروز باشد.

به نظر می‌رسد اعضای فراکسیون امید در هیئت رئیسه مجلس، مخالف حضور آقای عارف برای نامزدی ریاست مجلس هستند؟

درست است؛ در انتخابات هیئت رئیسه باید فراکسیون‌ها با هم تعامل کنند. زمانی که رئیس مجلس از فراکسیون امید انتخاب شود باید سایر اعضای هیئت رئیسه از میان دو فراکسیون دیگر انتخاب شوند، در حال حاضر با توجه به اینکه آقای لاریجانی از فراکسیون مستقلان است بقیه اعضای هیئت رئیسه از میان دو فراکسیون دیگر هستند. البته آقای نعمتی با استفاده از ظرفیت شخصی خود به هیئت‌رئیسه راه یافته است به همین دلیل به نظر می‌رسد که اعضای فراکسیون امید در هیئت رئیسه مجلس، از نامزدی آقای عارف برای ریاست مجلس مخالف هستند. البته آقای پزشکیان رأی مستقلی برخوردار است.

بنابراین جایگاه آقای پزشکیان خدشه دار نخواهد شد اما سایر اعضای فراکسیون امید در هیئت رئیسه فکر می‌کنند که با حضور آقای عارف جایگاه خود را از دست می‌دهند اما به نظر من حضور وی در هیئت رئیسه، به از دست دادن سایر جایگاه‌های هیئت رئیسه می‌ارزد. در صورت نامزدی آقای عارف برای ریاست مجلس بالای ۹۰ درصد جایگاه آقای مطهری در هیئت رئیسه مجلس به خطر می‌افتد به همین دلیل معتقدم که باید بین آقای عارف، پزشکیان و مطهری جلسه مشترک گذاشته و بین سایر فراکسیون‌ها نیز تعامل انجام شود.

وضعیت آقای لاریجانی در انتخابات هیئت رئیسه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ دولت و رئیس‌جمهور به ریاست لاریجانی بر مجلس تمایل بیشتری دارند

در اجلاسیه اول که تازه به مجلس راه یافته بودیم علی‌رغم وجود انسجام توانستیم با توجه به وجود فضای انتخاباتی، در انتخابات هیئت رئیسه ورود کنیم اما مجلس برای حمایت از آقای لاریجانی بسیج شده بود. وقتی سوار متروپل مجلس می‌شدیم حتی راننده‌ها نیز برای ریاست آقای لاریجانی تبلیغ می‌کردند. بنابراین تشکیلات منسجمی بدین منظور در مجلس شکل گرفته بود. اوایل که نمایندگان شهرستان هنوز در مهمانسراها اسکان داشتند حامیان آقای لاریجانی در مهمانسراها نفوذ کرده و و برای وی تبلیغ می‌کردند. آن لایه‌ها هم اکنون نیز برای ریاست لاریجانی تلاش می‌کنند. در روز انتخابات هیئت رئیسه نیز افرادی که تا امروز در صحنه دیده نشده‌اند در مجلس حضور می‌یابند.

آیا از طرف دولت روحانی و وزرا رایزنی برای ادامه ریاست لاریجانی شکل گرفته است؟

ورود آقای روحانی برای حمایت از لاریجانی را رد نمی‌کنم؛ امکان دارد در لحظه‌های آخر انتخابات هیئت‌رئیسه پیام‌هایی از طرف دولت مخابره شود که در نتیجه نهایی تأثیر گذار باشد.

دولت، ریاست لاریجانی را بر مجلس ترجیح می‌دهد یا ریاست آقای عارف را؟

با توجه به روندی که دولت در ۳ سال گذشته داشته است به نظر می‌رسد به ریاست بر مجلس تمایل بیشتری دارد. شخص آقای روحانی گرایش بیشتری به آقای لاریجانی دارد تا به آقای عارف اما این گرایش عادلانه نیست. در تاریخ ۱۰ دوره مجلس تا به امروز سابقه نداشته ۱۰۰ نماینده به صورت همزمان از دولت در انتخابات حمایت کنند، یعنی در سطحی که در حوزه‌های انتخابیه خود در حمایت از دولت سخنرانی کنند و ستاد انتخاباتی تشکیل دهند. اعضای فراکسیون امید در شهرها و روستاهای مختلف در حمایت از آقای روحانی سخنرانی کردند. دولت در قبال فراکسیون امید و اصلاح طلبان کم‌لطفی سیاسی کرد. اگر دوباره به انتخابات سال ۹۶ برگردیم دیگر اعضای فراکسیون امید مثل قبل از دولت حمایت نخواهند کرد.

 

اگر آقای عارف به ریاست مجلس دست یابد فراکسیون امید چه برنامه‌ای برای حل مشکلات معیشتی مردم دارد؟ در صورت نامزدی آقای عارف برای ریاست مجلس بالای ۹۰ درصد جایگاه آقای مطهری در هیئت رئیسه مجلس در خطر است

اگر روند موجود مجلس اصلاح شود بزرگترین دستاورد برای فراکسیون امید است به عنوان مثال امروز ۴ ساعت در مجلس حضور داشتیم آیا دستاوردی داشت؟ در ماه‌های گذشته هم اینگونه بوده است. برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم و حل آسیب‌های اجتماعی باید فکری کرد. اگر روند نقش آفرینی مجلس اصلاح شود می‌توان این مشکلات را حل کرد. مجلس باید مجلس به جایگاه اصلی خود بازگردد.

در صورتی که نحوه اداره مجلس را اصلاح کنیم بزرگترین خدمت را انجام داده‌ایم. برگزاری ۴ جلسه صحن علنی در هفته کاری عبث است اگر از نمایندگان سوال کنید امروز به چه طرح یا لایحه‌ای رأی دادید بیشتر نمایندگان نمی‌دانند، یا رأی نمی‌دهند و یا اطلاعات کافی و کامل از رأی خود ندارند.

اگر آقای عارف به هیئت رئیسه مجلس راه یابد مجلس در تصمیمات کلان کشور دخیل خواهد شد؟ آیا از جلسات غیر علنی مجلس راضی هستید؟

به نظر من آسیب جلسات غیر علنی مجلس بسیار زیاد است، فقط می‌نشینیم و حرف می‌زنیم. تا به حال جلسات غیرعلنی خروجی نداشته است.

دولت نمایندگان را نامحرم می‌داند. در جلسات غیرعلنی حرف‌هایی زده می‌شود که در فضای مجازی و روزنامه‌ها وجود دارد. آقای لاریجانی با برگزاری جلسات غیر علنی می‌خواهد دغدغه‌های نمایندگان برطرف شود و در واقع برگزاری جلسات غیرعلنی برای آقای لاریجانی سوپاپ اطمینان است که نمایندگان فکر کنند اطلاعات مهمی به آنها داده شده و آنها را محرم دانستند اما تا امروز در جلسات غیرعلنی حرفی زده نشده است که ما در روزنامه‌ها و فضای مجازی ندیده باشیم.

آیا کسب جایگاه ریاست مجلس از سوی فراکسیون امید موجب موفقیت این فراکسیون در انتخابات مجلس یازدهم خواهد شد؟

تنها در صورتی که بتوانند اقدام مثبتی در حل مشکلات معیشتی مردم انجام دهند حضورشان در هیئت رئیسه موجب موفقیت فراکسیون در انتخابات مجلس خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید