برای حل مشکلات خوزستان گزارش و حرف زیاد شنیدیم

نماینده شادگان در مجلس با اشاره به تفاهم‌نامه برای حل مشکلات آب و فاضلاب خوزستان گفت: مطمئن نیستیم که این کار انجام شود و اگر تأمین مالی صورت نگیرد، بی‌فایده است. گزارش و نشست زیاد دیدیم و شنیدیم.

حمید چیت‌چیان وزیر نیرو  در مراسم امضای تفاهم‌نامه آبرسانی به شهرها، روستاها، ایجاد تأسیسات فاضلاب و اصلاح شبکه توزیع آب با اشاره به اینکه مشکلات استان خوزستان زیاد است و هر سال معضل ریزگردها وجود دارد، اظهار داشت: برای تأمین منابع مالی مذاکراتی با ژاپنی، چینی‌ها، کره‌ای و دیگر کشورهای اروپایی داشته‌ایم، تا از فاینانس استفاده کنیم، زیرا منابع صندوق توسعه ملی به شرکت‌های خصوصی اختصاص دارد و همچنین بانک‌ها نیز توان تأمین مالی را ندارند. قرار بود بار اصلی تأمین منابع مالی فاینانس را قرارگاه برعهده بگیرد و انتظار داریم سهم بیشتری در این راستا عهده‌دار شود.

در ادامه این مراسم ناصری نماینده مردم شادگان در مجلس با بیان اینکه نگران انجام کارها هستیم و در آخر دولت این مباحث انجام می‌شود، گفت: دولت اول دوره قول داد مشکل آب شرب و فاضلاب را حل کند اما هنوز تازه این کار را در حد تفاهم‌نامه شروع کرده است. چطور مطمئن باشیم این کار انجام شود. منابع مالی که گفته شد از سال 93 تا 95 با مشکل مواجه بوده است و تخصیص پیدا نکرد.

این نماینده مجلس یادآور شد: خط لوله‌ای که وزیر نیرو دستور آن را داده بود، برای فاضلاب شهری متوقف است، اگر بخواهد این طوری عمل شود، مشکل خوزستان حل نخواهد شد و باز در حد توافق و تفاهم باقی خواهد ماند.

وی افزود: احداث تصفیه‌خانه شادگان سال 88 و 89 در سازمان برنامه و بودجه مجوز گرفت و 3 سال کار آن تعطیل شد، اکنون در حد 20 تا 30 درصد کار می‌کند و این گونه به نتیجه نمی‌رسیم.

ناصری با تأکید براینکه باید کار واقعی صورت بگیرد و به عنوان نماینده مردم از اجرای این کارها نگرانم یادآور شد: برای مردم این گونه کاری نخواهد شد و در حد حرف و گزارش باقی می‌ماند و البته از این گزارش‌ها و نشست‌ها زیاد دیده و شنیده‌ایم.

در ادامه شریعتی استاندار خوزستان نیز با اشاره به اینکه دولت در هیچ یک از مشکلات خوزستان نقشی نداشته است، گفت:‌ رئیس جمهور در سفر اول به خوزستان گفتند، آب مردم بهبود پیدا می‌کند و این قول انجام شد و از پشت سد کرخه آب غرب مردم خوزستان بهبود یافت و در سفر اخیر نیز آب شرق درست شد، اما طرح کلی استفاده از آب پشت سد دز است.

وی افزود: در این طرح‌ها 15 درصد از منابع را دولت تأمین می‌کند و بقیه را تضمین لازم می‌دهد و الا دوستان دیگر شاید باشند که با این 15 درصد این کار را انجام بدهند.

، حمید پورمحمدی معاون امور تولیدی سازمان برنامه بودجه با اشاره به تفاهم یاد شده تصریح کرد: مهم‌ترین محورهای مصوبه هیأت وزیران در 5 محور عملیاتی خواهد شد که شامل 1. آبرسانی به شهرها و روستاها، ایجاد تأسیسات فاضلاب و اصلاح شبکه توزیع آب، 2. تثبیت کانون‌های بحرانی ایجاد گردوغبار با منشاء داخلی، 3. علاج‌بخشی رودخانه کارون و رفع آلودگی آن، 4. تکمیل و اتمام طرح احیای اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام و 5. رفع مشکلات برق استان است که با اجرای طرح آبرسانی تعداد 701 شهر و 3785 روستا از آب شرب سالم بهره‌مند خواهند شد و با ایجاد تأسیسات فاضلاب 17 شهر را پوشش می‌دهد و با اجرای اصلاح و بازسازی شبکه توزیع آب شهری از اتلاف عمده آب ممانعت صورت خواهد گرفت.

معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: مقرر شده مبلغ 5590 میلیارد تومان از طریق تسهیلات مالی داخلی و خارجی (فاینانس) و مبلغ 3951 میلیارد تومان از طریق منابع بودجه عمومی تأمین شود. همچنین قرارگاه سازندگی به عنوان پیمانکار طرح غدیر نیز در برنامه تأمین منابع مالی مشارکت خواهد داشت.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید