مردان مسلح آب را به روی طرابلسی‌ها بستند

    کد خبر :542876

سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۲۰ مه (۳۰ اردیبهشت) اعلام کرد که مردان مسلح در لیبی عمدا آب خط لوله اصلی طرابلس پایتخت این کشور را بسته‌اند که می‌تواند روی حدود دو میلیون سکنه این شهر تاثیر سوء بگذارد.

دولت لیبی معتقد است که نیروهای وفادار به خلیفه حفتر در قطع آب دست داشته‌اند. عملیات نظامی نیروهای تحت امر خلیفه حفتر برای تصرف طرابلس روز چهارم آوریل (۱۴ فروردین) با هدف برچیدن بساط «تروریسم» آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

ماریا ریبیرو هماهنگ کننده کمک‌های سازمان ملل در لیبی در این‌باره گفت: «حمله به زیرساخت‌هایی را که برای بقای شهروندان ضروری است، می‌توان در حد جنایت جنگی توصیف کرد.»

به گزارش یورونیوز،مردان مسلح روز یکشنبه به مرکز کنترل «طرح رود بزرگ دست‌ساز» هجوم بردند و اقدام به قطع آب کردند. این مرکز شامل شبکه‌ای بزرگ از خطوط مختلف آبرسانی است که آب‌های زیرزمینی را از طریق شبکه‌ای از لوله‌ها به شهرهای مختلف از جمله طرابلس منتقل می‌کند.

فشار کم آب احساس می‌شود

این خط لوله یکی از طرح‌های توسعه ملی معمر قذافی رهبر سابق لیبی است که پیش از این هم مورد حمله گروه‌های مختلف قرار گرفته بود. به‌دلیل طولانی بودن این خط لوله، ساکنان طرابلس پس از دو روز متوجه فشار کم آب شده‌اند.

استفان دوژاریک سخنگوی سازمان ملل به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که سازمان ملل عمیقا نگران گزارش‌های مربوط به قطعی آب است.

او می‌گوید که برخی از مناطق طرابلس در حال حاضر با فشار کم آب مواجه شده‌اند و پیش بینی می‌شود که در دو روز آینده این موضوع تاثیر کامل خود را می‌گذارد مگر اینکه شیر اصلی آب دوباره باز شود.

لیبی پس از سقوط معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ دستخوش آشوب و هرج و مرج شد. این کشور اکنون توسط دو دولت اداره می شود. دولت اتحاد ملی GNA که در طرابلس مستقر است و حمایت جامعه بین المللی را با خود به همراه دارد و دولتی دیگر تحت ریاست خلیفه حفتر که کنترل اوضاع در شرق کشور را در دست دارد و تحت حمایت ارتش ملی لیبی در بنغازی مستقر است.

آخرین خبرها از تهاجم گسترده ارتش ملی لیبی به طرابلس حاکی است که خلیفه حفتر از نیروهای تحت امر خود خواست تا همزمان با ماه رمضان بر شدت عملیات خود بیفزایند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید