سخنگوی شورای شهر تهران تشریح کرد

از سرعت گرفتن انتصابات در شهرداری تهران تا بررسی تخلفات یک معاون

  • اجتماعی
  • سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۴:۵۰
    کد خبر :542691

سخنگوی شورای شهر تهران در مورد موضوعاتی همچون شائبه سگ کشی، انتصابات پشت سر هم در شهرداری، انتخابات شورایاری‌ها و… توضیحاتی را ارائه کرد.

علی اعطا ظهر امروز در نشستی خبری با اشاره به لایحه جدید مالیات بر ارزش افزوده که در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، گفت: در صورت تصویب این لایحه که با روح قانون اساسی در مورد نهاد شوراها دارای مغایرت جدی است، بسیاری از اختیارات شوراها محدود خواهد شد و شوراها به مجموعه بدون اختیار و کوچک تبدلی می‌شوند.

وی با بیان این که بررسی‌ها نشان می‌دهد با تصویب لایحه جدید مالیات بر ارزش افزوده احتمالا درآمد شهرداری‌ها ۶۰ درصد کاهش می‌یابد، گفت: چرا عوارض می‌بایست در مالیات تجمیع شود و این با دیگر قوانین نیز مغایرت دارد؛ چرا که درآمد شهرداری‌ها توسط شوراها تعیین می‌شود و محل تأمین آن نیز عوارض هستند و نهاد شوراها با تصویب این لایحه تضعیف می‌شود و لازم است همه اعضای شوراهای شهر با جدیت این موضوع را دنبال کنند؛ چرا که این اتفاق ناخوشایند است که نتیجه و تبعات آن موجب تضعیف پارلمان محلی می‌شود.

اعطا با بیان این که این روزها مسئله شورایاری‌ها در شورای شهر مطرح است، گفت: به زودی در صحن علنی موضوع اصلاح آئین‌نامه برگزاری انتخابات شورایاری‌ها بررسی خواهد شد. هر چند که پیش از این اصلاح مواد اساس‌نامه مورد بحث قرار گرفته بود و این نشان می‌دهد علیرغم تنگناهای موجود در خصوص برگزاری انتخابات شورایاری‌ها، این موضوع یعنی برگزاری انتخابات در دستور کار شورای شهر پنجم است و علیرغم آن که برخی از منتقدان شورا معتقد بودند که اراده‌ای از سوی اعضا برای برگزاری انتخابات نیست، اما رایزنی‌ها با سایر دستگاه‌ها خط بطلانی بر این ادعاها است.

وی با بیان این که ما برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها عزمی راسخ داریم، گفت: توسعه مشارکت مردمی در سطح محلات و مدیریت شهری را یک اصل جدی می‌دانیم و با هماهنگی‌های صورت گرفته و رایزنی با دستگاه‌های مختلف انتخابات شورایاری‌ها را در دوره جدید برگزار می‌کنیم و امید است همراهی همه دستگاه‌ها را در این زمینه شاهد باشیم تا منجر به افزایش سطح مشارکت مردمی باشیم.

وی در بخش دیگر از سخنان خود با بیان این که در ماده ۹۴ برنامه پنج ساله سوم شهر تهران، شهرداری را موظف کردیم که اقدامات و برنامه‌های اجرایی و همچنین نحوه تأمین و تجهیز منابع مورد نیاز برنامه را تا پایان اردیبهشت ماه یعنی امروز تهیه و به شورا ارائه دهد، گفت: با این حال می‌بینیم که هنوز این مهم تحویل شورای شهر نشده است؛ هر چند که پیش نویس آن آماده شده، اما هنوز به شورای شهر تحویل ندادند و به نظر می‌رسد در اواخر خرداد ماه این مهم محقق شود.

وی در مورد این سند گفت: در برنامه سوم توسعه که مورد تصویب شورای شهر قرار گرفت، عنوان کردیم که شهرداری باید سندی از برنامه به شورای شهر بدهد که براساس آن مأموریت‌های استراتژیک و اهداف برنامه را مشخص کرده و در حوزه اقدامات و برنامه‌های اجرایی علاوه بر آن چه تصویری کلانی از برنامه‌هایش ارائه می‌کند، جدول کمی برنامه نیز ارائه می‌شود تا براساس این شاخص‌ها برنامه سوم قابل اندازه گیری باشد و اولویت‌های اجرایی و پروژه‌ها به ریز مشخص شده باشند و در ادامه از شهرداری خواستیم که در این سند در مورد منابع مالی اجرای پروژه‌ها و برنامه‌ها و همچنین راه‌های تأمین آن گزارشی بدهد تا در شورا مورد بررسی و تصویب قرار گیرد که تاکنون این مهم رخ نداده است.
بروز تخلفات با وجود لغو مصوبه برج-باغ

اعطا در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد این که با وجود لغو مصوبه برج-باغ هنوز هم تخلفاتی در این زمینه دیده می‌شود، گفت: در این حوزه با وجود لغو مصوبه تخلفاتی بوده اما تعداد زیاد نیست. اما به طور کلی در این گونه موارد شورا باید نظارت جدی‌تری را اعمال کند و علاوه بر آن نظارت همگانی نیز باید تقویت شود.

وی با بیان این که توان شورا در نظارت محدود است و نمی‌تواند فراگیر باشد، گفت: اما اگر مردم پای کار بیایند، نظارت ۲۱ نفره به نظارت ۹ میلیونی تبدیل می‌شود و برای جلب مشارکت مردم نیز باید مجموعه اطلاعات در هر حوزه در معرض دید عموم قرار گیرد تا مردم بتوانند در امر نظارت به ما کمک کنند.

وی با بیان این که همه بدنه شهرداری متخلف نیستند، اما طبیعی است که در مجموعه عریض و طویلی همچون شهرداری افرادی همچنان مقاومت کنند، گفت: اتفاقاً این مقاومت‌ها از بدنه کارشناسی نیست و از مدیران است که در گام اول باید رویه‌ها اصلاح شود و بعد از آن نظارت شورای شهر باید قوی‌تر شده و بعد از آن نیز نظارت همگانی مردم توسعه یابد.
تعداد انتصابات، نامتعارف نیست

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد چرایی انتقادش از عملکرد برخی از شهردارهای مناطق و عدم پاسخگویی آنها گفت: این مطلب انتقادی بنده مربوط به همه شهرداری‌های مناطق نیست، اما گاهی و به ندرت دیده می‌شود که منطقه بنا به دلایل غیرموجه از خواسته‌های مردم سرباز می‌زند و مشخصاً منطقه ترجیح می‌دهد بنا به دلایل ناموجهی موضوعات را پیگیری نکند که در این خصوص تذکر جدی ارائه کردیم.

اعطا در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی سرعت گرفتن انتصابات در شهرداری تهران گفت: تعداد انتصابات نامتعارف نیست، اما هفته پیش جلسه‌ای با حناچی داشتیم و در آن جلسه عنوان کردیم که تعداد افرادی که با حکم سرپرستی در شهرداری فعالیت می‌کنند، زیاد است و از آنجایی که دوره سرپرستی محدود بوده و یک بلاتکلیفی در سطح مدیران ایجاد می‌کند، از او خواستیم که در مورد این سرپرست‌ها موضوع را تعیین تکلیف کنند که البته باید بگویم روند استعلام‌ها زمان می‌برد و این دیگر خارج از اراده سیستم مدیریت شهری است و این سرعت گرفتن انتصابات در دو هفته اخیر نشان دهنده این است که به سمت ثبات مدیریتی بیشتری حرکت می‌کنیم.
بررسی چرایی ادغام شرکت‌ها در جلسه هم اندیشی

به گزارش ایسنا، در ادامه اعطا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا شرکت شهربان و حریم بان در یک سازمان دیگر بدون اطلاع شورا ادغام شده‌اند، گفت: در جلسه هم اندیشی که با حضور شهردار تهران برگزار شد، حناچی توضیحاتی داشتند و اعضای شورای شهر در این زمینه نکته نظرات خود را مطرح کردند و اعضا عنوان داشتند از آن جا که بحث تخلفات ساختمانی که شهربان آن را دنبال می‌کند یک مسئله مدنی و شهری است، مدیریت این شرکت باید در اختیار شهرداری باشد اما شهردار نیز استدلالی داشت مبنی بر این که این اتفاق در پی بخش‌نامه وزیر کشور بوده و از آنجایی که به جمع بندی مشخصی نرسیدیم، در جلسه هم اندیشی هفته آینده مجدداً این موضوع طرح مسئله خواهد شد و کمیسیون حقوقی نیز بر روی این موضوع اظهار نظرهایی خواهد داشت.
تعلل شهرداری در انتشار اسامی مالکان برج-باغ

سخنگوی شورای شهر تهران در مورد چرایی عدم انتشار اسامی مالکان ۶۲ برج-باغ در سامانه شفافیت، گفت: چندین بار در خصوص لزوم انتشار این اطلاعات تذکر دادیم تا شهرداری اسامی مالکان، مشخصات، تصاویر هوایی، میزان پرداختی و غیره را منتشر کند. هرچند که اطلاعات این مالکان در جاهای مختلف منتشر شد و من به معاون شهرسازی گفتیم که بهتر است شهرداری اطلاعات را منتشر کند تا شفافیت ایجاد شود و اگر جای دیگری به غیر از شهرداری اطلاعات را منتشر کنند، این مسئله افشاگری است و تفاوت زیادی بین افشاگری و شفافیت وجود دارد که این اتفاق تاکنون رخ نداده است.

وی با اشاره به ایرادات فرمانداری به مصوبه برج-باغ گفت: مالکان این ۶۲ پرونده در راهروهای بین شورا و هیئت تطبیق بلاتکلیف مانده‌اند و به نظر می‌رسد باید هر چه سریع‌تر در خصوص آنها تصمیم گیری کنیم.
تماس تلفنی و قول پیگیری خبر سگ کشی

در ادامه یکی از خبرنگاران در خصوص ابعاد مختلف اخبار سگ کشی توسط شهرداری تهران از سخنگوی شورا سوال پرسید و اعطا گفت: با انتشار این اخبار که بعضاً از شبکه‌های ماهواره‌ای صورت گرفته و همچنین اعتراضات در جلوی شورای شهر این موضوع را پیگیری کردیم و از شرکت ساماندهی در این خصوص سوال پرسیده شده و آنها عنوان کردند موضوع آن طور که منتشر شده نیست و آنها عملکرد خوبی در این زمینه داشتند.

به گزارش ایسنا، علی اعطا در میانه نشست خبری خود با تحصیلی – مدیرعامل شرکت ساماندهی تماس گرفت و توضیحات تحصیلی را برای خبرنگاران پخش کرد که تحصیلی گفت: شهرداری تهران در این خصوص قصوری نداشته و قول می‌دهم در یک بازدیدی که به زودی برای خبرنگاران برگزار خواهم کرد، در مورد جزئیات و روند عقیم سازی شفاف سازی خواهیم کرد.
بررسی حقوقی تحقیق و تفحص از همشهری

اعطا در مورد سرانجام تحقیق و تفحص از مجموعه همشهری نیز گفت: هنگامی که تحقیق و تفحص آغاز می‌شود، روند پرونده محرمانه است و انتظار نداشته باشید که در مورد این موضوع صحبت کنیم. اما در مورد تحقیق و تفحص از همشهری باید بگویم که نیاز است گزارش از لحاظ حقوقی به صورت دقیق‌تر بررسی شود و یک تیم حقوقی نیز باید این بررسی‌ها را انجام دهد و دقت داشته باشید تحقیق و تفحص زمان‌بر است و نتیجه آن دو سه ماه نیست.

وی در مورد تخلفات یکی از معاونین در شهرداری منطقه ۵ نیز گفت: گزارش‌هایی در این رابطه به ما هم رسیده است و قطعا آنها را بررسی می‌کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید