«توتال»، نهمین غول نفتی جهان

    کد خبر :54246

 

توتال هم اکنون در 30 کشور دنیا شعبه دارد و با 212 میلیارد دلار ارزش و 102 هزار کارمند نهمین غول نفتی دنیاست.

پس از جنگ جهانی اول، ریموند پوینسر، نخست‌وزیر فرانسه، ایده شراکت با شرکت رویال داچل شل را رد و به ایده بلندپروازانه ملی عمل کرد. ارنست مرسی یر، با حمایت 90 بانک و شرکت فرانسوی، کمپانی توتال را در 28 مارس سال 1924به‌عنوان شرکت نفت فرانسه راه‌اندازی کرد. در آن زمان، نفت در جنگ جدیدی با آلمان، به یک عنصر حیاتی تبدیل شده بود. این شرکت از همان نخستین سال‌های فعالیت در سال 1929، در بورس پاریس به‌عنوان شرکتی خصوصی، مورد استقبال قرار گرفت.

به گزارش بازتاب به نقل از ایران ، طی دهه 1930، توتال در اکتشاف و تولید نفت در خاورمیانه فعال شد. نخستین پالایشگاه شرکت نفت فرانسه، در سال 1933 در نرماندی شروع به کار کرد. بعد از جنگ جهانی دوم، به اکتشاف نفت در داخل فرانسه، ونزوئلا، کانادا و حتی آفریقا پرداخت.

در سال 1985، این شرکت نام خود را به «توتال سی اف پی» تغییر داد تا محبوبیت برند خود را در حوزه بنزین، افزایش دهد. پس از این در سال 1991، نام آن به توتال کوتاه شد، این تغییر نام برند مطابق با زمانی بود که به‌عنوان یک شرکت عمومی، در بورس اوراق بهادار نیویورک، عرضه شد. تا سال 1991، دولت فرانسه بیش از 30 درصد سهام توتال را در اختیار داشت، اما با رشد شرکت، سهم خود را رفته رفته کاهش داد تا جایی که در سال 1996، به سهمی کمتر از یک درصد رسید. در دوره زمانی بین سال‌های 1990 تا 1994 نیز مالکیت خارجی این شرکت از 23، به 44 درصد افزایش یافت. در همین حال، توتال خرده فروشی خود را در امریکای شمالی تحت چند نام تجاری، گسترش داد.

در سال 1993، توتال 2600 فروشگاه در سراسر امریکا با نام‌های مختلف داشت که البته در سال 2003، نام تمام‌شان را به توتال برگرداند. از سال 2003 به بعد، توتال تغییراتی در فعالیت خود ایجاد کرد و 30 درصد از سهام شرکت اکتشاف گاز در عربستان سعودی را خرید و قراردادی از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با رویال داچ و شرکت سعودی آرامکو امضا کرد. بخش بالادستی این شرکت، شامل نفت، گاز و برق و انرژی‌های تجدید پذیر می‌شود. تنها در این بخش در طول سال ۲۰۰۵، معادل ۸، ۱ میلیارد یورو، سرمایه‌گذاری شد. این بخش از کمپانی توتال، به‌تنهایی دارای ۱۴، ۸۴۹ نفر نیروی‌انسانی است و شبکه‌ای از17 هزار ایستگاه ارائه خدمات در سراسر جهان دارد که حدود ۵۰درصد آن‌ها، در دو قاره اروپا و آفریقا مستقر هستند.

بخش پایین دستی توتال نیز مدیریت پالایشگاه‌ها، کارخانه های پتروشیمی و محصولات شیمیایی، جایگاه‌های پمپ بنزین، ساخت و نگهداری خطوط لوله و همچنین تمام امور مربوط به بخش فروش را برعهده دارد. ظرفیت پالایش کمپانی توتال، در حدود ۲٫۷ میلیون بشکه در روز برآورد شده است.

این شرکت تنها در سال ۲۰۰۵ روزانه به‌طور متوسط ۳٫۹ میلیون بشکه، انواع محصولات پالایش شده را به فروش رسانده است. شرکت توتال، در مجموع دارای ۲۷ پالایشگاه در سراسر جهان است که ۶ پالایشگاه آن در کشور فرانسه مستقرند . به همین ترتیب، فعالیت‌های توتال سال به سال و دهه به دهه، گسترش یافت و حالا در 30کشور شعبه دارد و بیش از 102 هزار کارمند در سراسر جهان دارد و ارزش آن نیز به 212 میلیارد دلار می‌رسد. کل دارایی‌های آن، 230.9 میلیارد دلار است و سود آن در سال 2016، 6.196 میلیارد دلار بوده است.

حالا این شرکت 93 ساله، یکی از اصلی‌ترین بازیگران صنعت نفت جهان، پس از لغو تحریم‌ها با ایران قرارداد مشترک بسته است. قراردادی که چشم بزرگترین رسانه‌های جهان را به خود خیره کرده و حتی بسرعت در صفحه ویکی پدیای شرکت توتال نیز بخشی برای قرارداد با ایران باز شده است:«توتال از سال 1990، سرمایه‌گذاری مهم در بخش نفتی ایران بوده است. در جولای سال 2017، توتال و شرکت ملی نفت ایران قراردادی را برای توسعه پارس جنوبی، دومین میدان گازی بزرگ جهان امضا کردند. در این طرح، روزانه 2میلیارد فوت مکعب در روز استخراج صورت می‌گیرد. گاز تولید شده نیز از سال 2021، دربازار داخلی ایران عرضه خواهد شد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید