احتمال حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی

  • اقتصادی
  • سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۰:۳۲
    کد خبر :542351

مهدی رئیس‌زاده از احتمال حذف ارز 4200 تومانی خبر داد و گفت: سیاست کلی بانک مرکزی و دولت پیش روی به سمت تک نرخی شدن ارز و حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی است.

مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت دلار ارزان شد؟ گفت: به هر حال بانک مرکزی مهمترین دارنده ارز در کشور محسوب می‌شود که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده اصلی ارز است. در زمینه تک نرخی شدن ارز دولت به همراه بانک مرکزی اقدامات جمعی مناسبی را ترتیب داده‌اند.

مهدی رئیس‌زاده افزود: احتمالا سیاست کلی بانک مرکزی و دولت پیش روی به سمت تک نرخی شدن ارز و حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی است. در حقیقت با توافق وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنعت دیگر گروه یکی وجود ندارد و اقلام صنعتی زیر مجموعه گروه دو شده‌اند. بر همین اساس قرار است فعلا ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تنها در اختیار وزارت جهاد کشاورزی در جهت واردات اقلام اساسی قرار گیرد.
تثبیت قیمت دلار بین ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان

او اظهار کرد: اخیرا تسهیلاتی هم برای صادرکنندگان در نظر گرفته شده تا بتوانند کالای مورد نیازشان را با نرخ توافقی وارد کشور کنند. بانک مرکزی هم دخالتی درباره نرخ توافقی ارز حاصل از صادرات ندارد. این روزها به دنبال کاهش قیمت دلار در بازار آزاد شاهد افزایش نرخ ارز نیمایی بودیم. حال سیاست کلی مسئولان این است که ارز نیمایی یا سامانه سنا به نرخ ارز آزاد نزدیک شود.

رئیس‌زاده گفت: متاسفانه اصل موضوع در باره نوسان‎های اخیر نرخ ارز به موضوع تحریم‌ها باز می‌گردد. چنانچه در این شرایط منابع لازم را در اختیار داشته باشیم قیمت ارز از ۱۳ هزار تومان نیز ارزان‌تر خواهد شد. تحلیل کنشگران بازار هم این است که قیمت دلار همانند دوران قبل از تشدید تحریم‌ها به قیمت ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان ثابت باقی بماند.

او در پاسخ به این پرسش که کاهش قیمت دلار تدوام دارد؟ پاسخ داد: قیمت دلار زمانی به نرخ ۲۰ هزار تومان نزدیک خواهد شد که بانک مرکزی کنترل و مداخله‌ای نداشته باشد. البته نباید بحث قدرت خرید را هم فراموش کرد. ما در یک سال گذشته تجربه رسیدن قیمت دلار به نرخ ۲۰ هزار تومان هم داشته‌ایم اما این قیمت حتی یک روز هم دوام نیاورد.
ارز دولتی برای صنعت حذف شد

رئیس‌زاده در ادامه گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید و افزایش نرخ تورم قیمت دلار به ۲۰ هزار تومان نخواهد رسید و بازار هم کشش قیمت دلار ۲۰ هزار تومانی را ندارد. معتقدیم چنانچه نه جنگی باشد و نه مذاکره‌ای قیمت دلار بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان ثابت باقی خواهد ماند اما بالعکس این موضوع هم وجود دارد. اگر شرایط تحریمی تشدید شود در کنار آن چین و هند خرید نفت‌شان را از ایران قطع کنند احتمال اینکه قیمت دلار گرانتر شود، وجود دارد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ ارز به زودی تک نرخی خواهد شد؟ پاسخ داد: از زمان روی کار آمدن عبدالناصر همتی سیاست‌ها در جهت تک نرخی شدن ارز است. احتمالا در آینده شاهد تک نرخی شدن ارز خواهیم بود؛ چرا که این اقدام از ایجاد رانت برای یک عده جلوگیری خواهد کرد. معتقدیم افراد به جای کاهش دستوری نرخ ارز باید به سمت تک نرخی شدن آن قدم بردارند.

رئیس‌زاده گفت: طبق اعلام مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای بخش صنعت حذف شد. قرار شد وزارت صمت دیگر کالایی تحت عنوان کالای گروه یک نداشته باشد. یعنی تمام مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای کالای گروه دو تلقی می‌شود که به این نوع کالاها ارز نیمایی تعلق می‌گیرد. البته چنانچه نرخ ارز آزاد شود صنعت دارو هم دیگر شامل اخذ ارز دولتی نخواهد شد و رفتار یارانه‌ای دیگری برای این صنعت اعمال خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید