تخصیص ارز دولتی به شرکت واردکننده خودرو در سال ممنوعیت واردات+سند

  • اقتصادی
  • دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۵:۰۲
    کد خبر :542158

اسامی برخی از شرکت های واردکننده خودرو در حالی در لیست دریافت کنندگان ارز دولتی وجود دارد که واردات خودرو ممنوع است.

بعد از انتشار لیست شخصیت های حقیقی و حقوقی دریافت کننده ارز دولتی و نیمایی، ابهام در خصوص علت تخصیص این ارزها به برخی از افراد و شرکت ها باعث شد تا بانک مرکزی طی جوابیه ای مسئله را قدری روشن کند.

بانک مرکزی در جوابیه خود ضمن بیان این موضوع که دریافت ارز از سیستم بانکی یک حق نیست، بلکه امتیازی است که در مقابل تکلیف مشخصی به واردکنندگان کالاها و خدمات اعطا می‌شود، تصریح کرد: بانک مرکزی، تنها تخصیص و تامین ارز را بر عهده دارد. به بیان دیگر اینکه تشخیص اینکه کدام شخص یا شرکتی امتیاز دریافت ارز دولتی یا نیمایی را دارد، برعهده وزارت صنعت است و نه بانک مرکزی.

براین اساس وزارت صنعت بایستی در خصوص مکانیسم اعطای مجوز برای دریافت ارز دولتی و نیمایی پاسخگو بوده و شفاف سازی لازم را صورت دهد. چرا که دریافت ارز دولتی توسط برخی از شرکت ها و اشخاص جای سوال و تامل دارد.

به طور مثال می توان به شرکت پرشیا خودرو اشاره کرد. طبق لیست منتشر شده توسط بانک مرکزی، شرکت پرشیا خودرو از فروردین ماه 1397 تا فروردین 1398 در حدود 3,244,701 یورو دریافت کرده است. شرکت پرشیا خودرو که واردکننده خودرو لوکس BMW است در حالی این ارز را دریافت کرده است که در سال گذشته واردات خودرو ممنوع بوده است. و لذا این سوال مطرح است که چنین ارز طبق کدام مجوز و به منظور واردات چه چیزی توسط وزارت صنعت به این شرکت اعطا شده است؟

البته ممکن است این ارز صرف واردات قطعات یدکی شده باشد که در این صورت نیز ابهام وجود دارد. چرا بایستی ارز دولتی 4200 تومانی صرف واردات قطعات یدکی یک خودرو لوکس شود در حالی که بسیاری از نیازهای اساسی کشور همچون دارو و غذا نیاز به ارز دولتی دارد.

به نظر می رسد وزارت صنعت به عنوان نهادی که مسئول مدیریت ارز تخصیصی کشور است بایستی پاسخگو بوده و علت چنین تخصیصی ارزی را بیان کند.

 

لازم به ذکر است که وزیر صنعت در سال گذشته به علت انتصاب آقای سیدجواد سلیمانی، به عنوان مدیرعامل سایپا که پیش از آن عضو هیئت مدیره شرکت پرشیا خودرو بود، توسط رسانه ها مورد سوال قرار گرفته بود.

همچنین گفته می شود سال گذشته پرشیا خودرو تعداد 90 دستگاه خودرو بی ام و مدل 730 با قیمت متوسط دو میلیارد تومان فروخته است که با یک حساب سرانگشتی مشخص می شود بخش اعظمی از هزینه خرید و ورادات این خودرو ها با ارز دولتی تامین شده است و پرشیا خودرو این تعداد خودرو را با قیمت های نجومی و با  ارز آزاد به فروش رسانده است .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید