شرط برخی وزرا برای حضور در کابینه

    کد خبر :54178

 

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اعلام کرد که رئیس‌جمهور تلاش دارد در روز برگزاری مراسم تحلیف، (14 مرداد) فهرست وزرا و برنامه دولت را به مجلس ارائه بدهد.

حسینعلی امیری همچنین درباره حضور زنان در کابینه جدید گفت: این یک مطالبه عمومی است و رئیس‌جمهور به توانمندی بانوان اعتقاد دارند و معتقد است نیمی از جامعه، بانوان هستند، بنابراین سه عضو کابینه از بانوان هستند که به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور در دولت یازدهم حضور دارند و طبیعتا از توانمندی بانوان در سطوح مختلف مدیریتی هم در دولت دوازدهم استفاده می‌شود. حسن روحانی در دوره اول ریاست‌جمهوری‌اش نیز در مراسم تحلیف لیست وزرای پیشنهادی خود را به مجلس ارائه کرد. موضوعی که با استقبال مجلسی‌ها مواجه شد. براساس قانون و آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهوری ظرف دو هفته پس از مراسم تحلیف باید اعضای کابینه‌اش را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند و مجلس ظرف 15 روز می‌تواند صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی کند. به گزارش دنیای اقتصاد، از همین رو روز گذشته معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تصریح کرد: با توجه به اینکه روحانی تاکید دارد دولت دوازدهم زودتر شکل گیرد و کارش را شروع کند و برای آقای رئیس‌جمهور زمان بسیار مهم است، تلاش دارند در روز برگزاری مراسم تحلیف، فهرست وزرا و برنامه دولت را به مجلس بدهند تا مجلس هرچه زودتر نسبت به بررسی وزرای پیشنهادی اقدام کند و دولت جدید در اسرع وقت شکل بگیرد. اما شاید یکی از نکات مهم در سخنان امیری حضور زنان در کابینه دولت دوازدهم باشد.

موضوعی که از مدت‌ها پیش گمانه‌زنی در مورد آن آغاز شده است. بر اساس اخبار و گمانه‌ها با برخی از نمایندگان زن مجلس از جمله فاطمه سعیدی و پروانه مافی برای حضور در کابینه صحبت شده است. همچنین برخی خبرها از گفت‌وگو با زهرا شجاعی، رئیس مرکز امور مشارکت زنان در دولت اصلاحات و برخی از معاونان فعلی دولت یازدهم از جمله شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده دولت یازدهم و الهام امین‌زاده دستیار روحانی در امور حقوق شهروندی برای تصدی پست وزارت حکایت می‌کند. با این حال هیچ یک از این خبرها تاکنون تایید یا تکذیب نشده است.

روز گذشته نیز شهیندخت مولاوردی در حاشیه جلسه هیات دولت تاکید کرد که درباره حضورش در دولت آینده به این دلیل که هنوز با او صحبت نشده نمی‌تواند چیزی بگوید. به گزارش «ایسنا» وی با اشاره به دیدارهایش با حسن روحانی برای حضور بیشتر زنان در دولت نیز گفت: گفت‌وگوهایمان هنوز ادامه دارد و اینکه آیا وزیر زن در دولت دوازدهم حضور داشته باشد از آنجا که هنوز کلیات ترکیب کابینه قطعی نشده رایزنی‌ها در این زمینه ادامه دارد و البته این رایزنی‌ها در حال رسیدن به مراحل نهایی است، اما در نهایت شخص رئیس‌جمهور در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند.

پیش از این اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری از مشورت حسن روحانی با ارکان نظام برای تشکیل کابینه دوازدهم خبر داده بود. خبری که می‌تواند به نوعی با احتمال معرفی چند زن برای حضور در کابینه دوازدهم ارتباط داشته باشد. این اولین باری نیست که یکی از روسای‌جمهور ایران تصمیم گرفته از حضور چند زن در کابینه‌اش استفاده کند. در واقع این محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق بود که طلسم حضور زنان در دولت را پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکست و مرضیه وحید دستجردی به‌عنوان اولین وزیر زن پس از پیروزی انقلاب اسلامی وارد دومین کابینه او شد. او همچنین پس از فرخ رو پارسا و مهناز افخمی که به ترتیب وزرای آموزش و پرورش و مشاور امور زنان در حکومت پیشین بودند، سومین وزیر زن در تاریح ایران شد.

شاید اگر معرفی دو زن دیگری که او به‌عنوان وزیر به مجلس معرفی کرده بود تحقق می‌یافت، او می‌توانست رکورددار حضور زنان در دولتش باشد. با این حال فاطمه آجرلو، وزیر پیشنهادی رفاه و سوسن کشاورز، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت دوم او موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس نشدند.

البته احمدی‌نژاد در زمینه استفاده از زنان در دولت خود نیز پیشتاز بود. مینو‌کیانی‌راد معاون ارزی بانک مرکزی، مریم مجتهد‌زاده رئیس مرکز امور زنان، نسرین سلطان‌خواه معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، فاطمه بداغی مشاور حقوقی، آزاده اردکانی رئیس موزه ملی ایران و فرحناز ترکستانی رئیس سازمان امور جوانان که تنها 10 روز در این جایگاه نشست، از جمله زنانی بودند که او در دولت خود منصوب کرد. هر چند براساس گزارش‌ها معرفی سه زن از سوی او در آستانه تشکیل دولت دهم بابرخی اعتراض‌ها مواجه شد. با این حال حسن روحانی شیوه دیگری را در دولت اولش برگزید. او هر چند وزیر زن در کابینه اول خود معرفی نکرد، اما چند پست کلیدی را به زنان در کابینه‌اش سپرد.

معرفی الهام امین‌زاده به‌عنوان معاون حقوقی ریاست‌جمهوری که بعدها به‌عنوان دستیار روحانی در امور حقوق شهروندی منصوب شد و حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و شهیندخت مولاوردی، معاون او در امور زنان نشان داد که او برای سهم زنان در دولتش جایگاه ویژه‌ای قائل است. در دولت او نیز طلسم حضور یک زن در جایگاه سخنگوی وزارت خارجه و اولین سفیر زن، ۱۳ بخشدار زن و چهار فرماندار زن نیز شکست. حالا او تصمیم گرفته از چند زن در کابینه آتی خود استفاده کند.

شرط وزیر بهداشت برای حضور در کابینه

در کنار این اخبار به‌نظر می‌رسد که حضور برخی وزرای فعلی در کابینه جدید او قطعی شده است. یکی از آنها سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت است که روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت تایید کرد که درخصوص حضورش در کابینه دوازدهم صحبت‌هایی با او شده است. هرچند او این حضور را مشروط کرد و گفت: «اگر بخواهم صادقانه سخن بگویم باید به این موضوع اشاره کنم که این طور نمی‌شود کار کرد که ما زندگی و امور شخصیمان را بگذاریم و وسط میدان بیاییم و 4 سال کار کنیم آن هم برای مردم، ملت و انقلاب و در عین حال کتک هم بخوریم. من این مدلی کار نمی‌کنم. من زمانی حاضرم که جانم را برای کشور فدا کنم که کسانی که ادعای انقلابی‌گری دارند، آنها دیگر ما را نزنند.»

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت که حضور من در کابینه بعدی با خداست. همزمان حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی از تشکیل کارگروهی 15 نفره برای تعامل با دولت جهت انتخاب کابینه دوازدهم خبر داد. به گزارش خبرگزاری صدا سیما، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: همه ما باور داریم که باید به رئیس‌جمهور کمک کنیم تا بهترین کابینه را تشکیل دهد بنابراین من هم به‌عنوان یک همکار همیشه در کنار رئیس‌جمهور هستم، اینکه ما کجا باشیم فرع قضیه است آنچه برای ما آرزوست موفقیت رئیس‌جمهور در پاسخ به مطالبات مردم است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید