جدال فیل و الاغ بر سر اطلاعات ایران!

    کد خبر :541748

دموکرات‌ها دست به کار شده‌اند؛ آن‌ها در تلاش‌اند به دولت ایالات متحده نشان دهند بدون اطلاع آن‌ها نمی‌توانند دست به اقدام علیه ایران بزنند. این خط را دموکرات‌های سنا به پیش می‌برند.

قرار است در هفته پیش‌ِرو، مقامات دولت دونالد ترامپ در جلسه‌ای محرمانه درباره سیاست‌هایشان نسبت به ایران با همه اعضای مجلس سنا توضیح دهند. همچنین حزب دموکرات آمریکا نیز از رئیس پیشین سیا و نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای دعوت کرده است در یک جلسه توجیهی غیرعلنی درباره ایران شرکت کنند. به نوشته نیویورک‌تایمز، این جلسه در تقابل با جلسه توجیهی دولت ترامپ برای حقوق‌دان‌های دموکرات در همان روز تشکیل می‌شود.

به گزارش شرق،دموکرات‌ها در حالی از وندی شرمن به عنوان یک عضو دموکرات دولت قبل آمریکا دعوت کرده‌اند درباره ایران سخن بگوید که او در دوران مذاکرات هسته‌ای سرپرست تیم مذاکراتی آمریکا بوده است و حتی بازنشستگی او برای لطمه‌نخوردن به جریان مذاکرات به بعد موکول شد. می‌توان گفت: شرمن به‌خوبی ایران و برنامه هسته‌ای‌اش و برجام را می‌شناسد و می‌تواند به‌درستی در این‌باره سخن بگوید.

در این راستا، دولت ترامپ جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا، را به دورزدن دستگاه دیپلماسی فعلی متهم کرده است. آن‌ها معتقدند او به ایران مشورت می‌دهد که منتظر انتخابات ۲۰۲۰ بمانند تا دموکرات‌ها دولت را از دست جمهوری‌خواهان بربایند و دموکرات‌ها بار دیگر برجام را احیا خواهند کرد.

این ادعای دولت ترامپ، شخص رئیس‌جمهور و وزیر خارجه‌اش است؛ چیزی که جان کری و جواد ظریف آن را نمی‌پذیرند. جان کری گفته است بعد از خروج آمریکا از برجام، ملاقاتی با ظریف نداشته و ظریف نیز گفته است ما از کسی بیرون مرزهایمان مشورت نمی‌گیریم. در حالی که جمهوری‌خواهان به واسطه قانون لوگان دنبال این هستند که برای جان کری پرونده قضائی باز کنند، دموکرات‌ها، دنبال مشورت‌گرفتن از اعضای دولت قبل و دخیل در برجام هستند.

به نقل از نیویورک‌تایمز، حزب دموکرات کنگره آمریکا در پی اقدامات ناگهانی دولت دونالد ترامپ در منطقه، از جان برنان، رئیس سابق سازمان سیا و وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای، برای سخنرانی در جلسه‌ای توجیهی درباره وضعیت ایران در هفته آینده دعوت کرده است.

به گفته یک عضو حزب دموکرات و منبع مطلعی دیگر که می‌خواست نام آن‌ها فاش نشود، برنان که منتقد صریح دونالد ترامپ است، قرار است روز پنجشنبه، در یک جلسه انجمنی غیرعلنی حزب دموکرات سخنرانی کند. دعوت از برنان و وندی شرمن، برنامه‌ای متقابل برای جلسه توجیهی محرمانه دولت ترامپ برای حقوق‌دان‌هاست که این جلسه نیز قرار است روز پنجشنبه در کپیتول هیل برگزار شود. حقوق‌دان‌های دموکرات احتمالا در هر دو این جلسه‌ها شرکت خواهند کرد.

پیش‌تر منابع آگاه در کنگره آمریکا اعلام کرده بودند مقامات دولت دونالد ترامپ هفته آینده جلسه‌ای محرمانه درباره ایران با همه اعضای مجلس سنا برگزار خواهند کرد. رویترز خبر داده بود برخی اعضای کنگره اعلام کردند مایک پمپئو وزیر امور خارجه، جینا هاسپل رئیس سازمان اطلاعات مرکزی، جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش و پاتریک شاناهان وزیر دفاع موقت آمریکا سه‌شنبه هفته آینده این جلسه را برگزار خواهند کرد.

این تصمیم پس از درخواست نمایندگانی از هر دو حزب آمریکا اتخاذ شده است. این جلسات در حالی برگزار می‌شود که دونالد ترامپ گفته است دنبال جنگ با ایران نیست، اما باید ببیند چه می‌شود.

این جلسات در حالی برگزار می‌شود که عده‌ای از جمهوری‌خواهان کنگره معتقدند اطلاعاتی از تحرکات ایران به دست آن‌ها رسیده که خلاف منافع ملی آمریکا بوده است. در این حال، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان کنگره، از مقامات دولت خواسته است اگر اطلاعاتی از تحرکات مشکوک ایران در منطقه در دست دارند، آن را از طبقه‌بندی خارج کرده و منتشر کنند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز موضعی مشابه اتخاذ کرده است و گفته اطلاعات مورد اشاره جعلی است. هفته گذشته آمریکا مدعی شده است تصاویر ماهواره‌ای از بارگیری موشک بر شناور‌های ایرانی در خلیج‌فارس ثبت شده و آن‌ها همین تصاویر را بهانه آرایش نظامی جدید در منطقه کرده‌اند. اعلام اعزام ناو هواپیمابر لینکلن از سوی جان بولتون به همین بهانه بود؛ در حالی که آن ناو از یک ماه قبل راهی منطقه شده بود و اکنون نیز در خلیج‌فارس مستقر نشده است.

این ادعای دولتی‌های آمریکا مورد اجماع همه نیست. علاوه بر ژنرال بریتانیایی که هفته گذشته ادعا‌های مقامات نظامی آمریکایی‌ها درباره مشاهده تحرکاتی در خلیج‌فارس را نادرست خواند، روز گذشته یک عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز این ادعا را رد کرده است. «روبن گالگو»، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: اطلاعات محرمانه‌ای که وی مشاهده کرده است، نشانی از وجود تهدید علیه منافع ایالات متحده ندارد. این نماینده ایالت آریزونا در مصاحبه با واشنگتن‌پست، با بیان اینکه روز جمعه اطلاعات طبقه‌بندی‌شده‌ای را دریافت کرده است، افزود: چیزی که من دیدم، مملو از سوءتعبیر بود.

این اطلاعات تهدیدی علیه موجودیت ما را نشان نمی‌دهد. حتی چیزی که نشان می‌دهد، بیانگر تهدید علیه منافع آمریکا نیست. این عضو کمیته نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت: اطلاعات محرمانه به نحوی دست‌کاری شده است تا در تهدید ایران علیه ایالات متحده و متحدانش اغراق شود. او از قانون‌گذاران و کاخ سفید خواست درباره این اطلاعات با خویشتن‌داری عمل کنند. «گالگو» همچنین خاطرنشان کرد: جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا و «تام کاتن»، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آرکانزاس، دو عامل اصلی ایجاد برداشت غلط از این اطلاعات محرمانه هستند. همچنین هر دو نفر در رسانه‌ها در جلساتی که پشت در‌های بسته برگزار شده است، خواستار تندروی در مقابل ایران شده‌اند.

به گزارش ایرنا، گالگو روز شنبه در توییتی با رد ادعا‌های کاتن، نوشت: من همان اطلاعاتی را دریافت می‌کنم که کاتن دریافت می‌کند. او به‌شدت درباره اوضاع اغراق می‌کند تا ما را برای جنگ تحریک کند. فریب آن را نخورید. به نوشته واشنگتن‌پست، گزارش‌ها حاکی است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از بولتون و مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور، به دلیل تشدید تنش‌ها با ایران ناخرسند است. این روزنامه آمریکایی نوشت: این در حالی است که ترامپ گفتگو‌های دیپلماتیک و تحریم را ترجیح داده است و می‌خواهد به وعده انتخاباتی‌اش مبنی بر پرهیز از جنگ‌های خارجی پرهزینه عمل کند.

برخی رسانه‌ها از احتمال اخراج بولتون از سوی ترامپ خبر داده‌اند. اعضای کنگره آمریکا هفته‌هاست به علت ارائه‌ندادن اطلاعات کافی درباره ادعاهایش در مورد ایران به دولت ترامپ اعتراض کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز پیش از این گزارش داده بود قانون‌گذاران آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات با انتقاد از اینکه دولت ترامپ آن‌ها را در جریان مسائل درباره ایران قرار نمی‌دهد، خواستار برگزاری جلسات توجیهی محرمانه درباره آنچه دولت ترامپ «تهدید ایران» می‌خواند و تصمیمات در این زمینه شدند.

در دوران دولت قبلی آمریکا کنگره به‌طور منظم در جریان مسائل مهم امنیت ملی قرار می‌گرفت. روز پنجشنبه رؤسای سه کمیته مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور درباره سوءاستفاده از طبقه‌بندی و سیاسی‌کردن اطلاعات درباره ایران ابراز نگرانی شدید کرده بودند. رهبران مجلس نمایندگان آمریکا در این نامه گفتند عمیقا نگرانند این گزارش حاصل انتصاب‌های سیاسی بدون توجه به اطلاعات یا تحریف معنای اطلاعات به منظور زمینه‌سازی برای اقدام نظامی باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید