یک فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد مطرح کرد؛

راه‌هایی برای تشخیص زودهنگام سرطان گوارش

    کد خبر :541553

یک متخصص بیماری‌های گوارش و کبد، بر اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان جهت درمان موفقیت آمیز بیماری، تاکید کرد.

حسن سعادت نیا، در ارتباط با برگزاری هفته سلامت گوارش، گفت: هر ساله انجمن جهانی گوارش شعاری را در مورد سلامت گوارش ارائه می‌دهد و همه کشورها تلاش می‌کنند برنامه‌های آموزشی برای پزشکان و عموم در این زمینه داشته باشند.

وی افزود: بر همین اساس امسال کمیته کشوری هفته سلامت گوارش شعار تشخیص زودهنگام و درمان سرطان گوارش را مدنظر قرار داده است و برنامه ریزی هایی در این زمینه صورت گرفته و مورد توجه قرار دارد.

رئیس انجمن بیماری‌های گوارش و کبد استان خراسان ادامه داد: آمار ابتلاء به سرطان گوارش در نقاط مختلف کشور متفاوت است به صورتی که برخی از سرطان‌های دستگاه گوارش همچون سرطان مری و معده در شمال و شمال شرق ایران شایع‌تر بوده و برخی سرطان‌های گوارش در مراکز پیشرفته شهری قربانیان بیشتری می‌گیرد که این مسئله به عادات غذایی و اجتماعی افراد نیز بر می‌گردد.

سعادت نیا با تاکید بر اینکه هر چه زودتر بیماری سرطان شناسایی شود درمان موفقیت آمیز تر خواهد بود، گفت: درمان موفقیت‌آمیز، زندگی فرد را افزایش می‌دهد بنابراین انجام غربالگری در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد، بیان داشت: خون نهفته در مدفوع یکی از علائم ابتلاء به سرطان می‌تواند باشد البته این ۱۰۰ درصد مرتبط با سرطان نیست و گاهی نیز نشانه‌ای از پولیپ به شمار می‌رود ولی به طور کلی جدی گرفتن این مسئله حائز اهمیت است و ارتقا آگاهی عمومی در شناسایی دقیق و به هنگام بیماری سرطان اهمیت دارد.

سعادت نیا با بیان اینکه انجام روش‌های غربالگری همچون آندوسکوپی گران است و برای همه افراد توصیه نمی‌شود، افزود: ساده‌ترین و در دسترس ترین روش شناسایی این بیماری انجام آزمایش خون نهفته در مدفوع است همچنین بررسی ۶۰ سانتی متر آخر روده بزرگ نیز می‌تواند در شناسایی به موقع بیماری تا از اهمیت باشد.

وی با اشاره به اینکه بیماریابی یا غربالگری به دو صورت هدفمند و جمعیتی قابل انجام است، گفت: روش‌های هدفمند برای کسانی که سابقه ابتلاء به پولیپ یا سابقه ابتلاء به سرطان دستگاه گوارش تحتانی اقوام درجه یک خود دارند یا مبتلا به بیماری‌هایی همچون کولیت هستند، می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.

رئیس انجمن بیماری‌های گوارش و کبد استان خراسان، خاطرنشان کرد: وجود پولیپ ها در دستگاه گوارش می‌تواند پیش نشانه‌ای از ابتلاء به سرطان باشد که گاهی این مشکل بدون علامت است و امروزه با شناسایی به موقع نوع پولیپ می‌توان جهت درمان زودهنگام و پیشگیری از سرطان اقدام کرد.

سعادت نیا تاکید کرد: افرادی که در خویشاوندان درجه یک خود فرد مبتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش تحتانی دارند باید به این بیماری حساسیت بیشتری داشته باشد و نسبت به غربالگری نیز به موقع اقدام کنند.

وی بیان داشت: همه افراد بالای ۵۰ سال توصیه می‌شود که نسبت به انجام کولونوسکوپی اقدام کنند ولی این مسئله در افراد دارای خویشاوندان درجه یک مبتلا به سرطان روده بزرگ باید ۱۰ سال زودتر و در سن ۴۰ سالگی انجام گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید