مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید:

ساماندهی موزه شهدا از اولویت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران است

  • اجتماعی
  • یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۵:۲۳
    کد خبر :541198

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید گفت: ساماندهی موزه با استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و گروه های مردم نهاد با هدف پیوند مردم با موزه های شهدا در سراسر کشور ضروری است.

رحیم نریمانی با تبریک ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی اظهار داشت: موزه شهدا دو سال پس از پیروزی انقلاب در بنیاد شهید انقلاب اسلامی، آغاز به کار کرد و از همان روزهای اول، یادگاری‌های شهدای نهضت امام (ره) و روزهای اول جنگ در جبهه غرب و جنوب، اعم از عکس، وصیت‌نامه، دفترچه خاطرات، مدارک تحصیلی، سجاده، قرآن، تسبیح، قلم‌کاری، عینک مطالعه، نوار سخنرانی، مقالات، کتاب‌ها و آثار هنری را برای نمایش داشت.

وی افزود: تشکیل «موزه شهدا» در بنیاد بر مبنای یک فعالیت دانشجویی بوده است به این ترتیب که در سال ۱۳۵۹ نمایشگاهی از پوسترهایی با موضوع شهادت و انقلاب به همت عده‌ای از دانشجویان علاقه‌مند برپا شد و این نمایشگاه به واحد فرهنگی بنیاد شهید انقلاب اسلامی تحویل داده شد و نام موزه شهدا را از آن خود کرد.

نریمانی ادامه داد: موزه شهدا در سال ۱۳۶۶ به محل جدیدش در خیابان طالقانی منتقل و بخش الحاقی و تکمیلی این موزه در سال ۱۳۸۴ به آن اضافه شد و هم اکنون این موزه با داشتن بیش از ۱۲۴۷۳ اثر (البسه، حجمی و اسناد) از ۱۳۱۰ شهید و تالارهای ۱۶ گانه شهدا به‌صورت رایگان، برای بازدید علاقه‌مندان دایر است.

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی مجال بسیار خوبی است تا یادآوری کنیم در حوزه‌هایی مثل ایثار و شهادت چه کارهایی صورت گرفته است و در آستانه دهه پنجم انقلاب با میراث بزرگ فرهنگی تاریخ کشور چه باید کرد؛ موزه مرکزی شهدا و ۲۱ موزه شهید در سراسر کشور هم اکنون به مثابه یک پرونده ارزشمند از گنجینه تصویری انقلاب اسلامی هستند و برخی آثار موزه شهدا منحصر به فرد و در رده آثار و میراث فرهنگی ملی است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر توسعه بهره‌برداری از موزه با استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و گروه‌های مردم نهاد، افزایش بازدید و برگزاری اردوهای هدفمند با هدف پیوند مردم با موزه‌های شهدا در سراسر کشور ضروری است. بی شک توسعه «خانه موزه شهید» در سطح ملی و استانی، رویکرد تخصصی و اهتمام به هنرهای تجسمی، برگزاری نمایشگاه گروهی هنرمندان در موزه‌ها به منظور افزایش آگاهی عموم مردم از نقش موزه‌های شهدا در توسعه فرهنگی جامعه مؤثر است و اساساً هدف روز جهانی موزه افزایش آگاهی به این واقعیت است که موزه‌ها ابزاری مهم برای تبادل فرهنگ، غنی‌سازی فرهنگ‌ها و توسعه درک متقابل، همکاری و صلح میان مردم است.

به گزارش مهر، مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد در پایان گفت: ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران، در تلاشیم گرد غربت از موزه شهدا برداریم. آن را به سیاست‌های کلان و محوری بنیاد وارد کنیم و امیدوارم روزی شاهد ساختمان موزه ملی شهدا با استانداردهای بین‌المللی و در شأن و منزلت شهدا و خانواده معظم ایثارگران در کشورمان باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید