خودروهای چینی چرا گران شد؟

    کد خبر :54092

 

درحالی که به اعتقاد برخی کارشناسان صنعت‌خودرو،شناخت کافی چینی‌ها از بازار ایران دستاورد جدی آنها بوده ،اما عضوکمیسیون صنایع مجلس معتقد است افت کیفیت تولیدداخل موجب نفوذ چینی‌ها در بازار خودرو بوده است.

تغییرات قیمتی خودرو در بازار از از موضوعاتی است که همواره جذابیت خاص خود را برای گروه‌های مختلف خریداران خودرو حفظ کرده است ؛ تغییراتی که بستگی به عوامل مختلفی از جمله اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی دارد.

به گزارش بازتاب به نقل از خانه ملت، در چند روز اخیر بازار خودروهای وارداتی و تولید داخل کشور حواشی و اخبار فراوانی داشته‌اند و قیمت جدید برخی خودروها در سال جدید نیز اعلام شد و در این قیمت گذاری جدید خودروهای پراید و پژو 405با افزایش قیمت 150 تا 200هزارتومانی رو‌به‌رو شدند.

برخی کارشناسان معتقد بودند که باید در قبال این افزایش قیمت‌ها مشتریان شاهد افزایش کیفیت نیز باشند، اما در بررسی تغییرات قیمت بازار خودرو علی‌رغم ثبات نسبی قیمت خودرو‌های ایرانی چیزی که بیش‌تر از همه جلب توجه می‌کند، افزایش قیمت خودروهای چینی در بازار است.

در‌حالی که هنوز برخی از کارشناسان از کیفیت محصولات چینی گله‌مند هستند، اما شاید بتوان یکی از دلایل اقبال برخی خریداران ایرانی به خودروهای چینی را تنوع در قیمت و آپشن آنها دانست . چینی‌هایی که با شناخت کافی از بازار ایران وارد این بازار شدند و به همین دلیل شروع به واردات خودروهای با آپشن‌های جذاب و شاسی بلند کردند تا مشتریان ایرانی چشم از کیفیت پایین و کمبود لوازم یدکی محصولات آنها بپوشانند.

در همین رابطه سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی به تحت تاثیر قرار گرفتن بازار خودرو ایران توسط محصولات چینی اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که خودروسازان داخلی به دنبال ارتقاء کیفیت و رقابت با برندهای جهانی حرکت کنند.

مقدسی با اعتقاد به اینکه ارتقاء کیفیت به دنبال انتقال تکنولوژی صورت می‌گیرد، گفت: باید به استانداردهای جهانی نزدیک شویم و قیمت محصولات خود کم کنیم تا مردم به سمت خرید خودرو تولید داخل حرکت کنند.

او معتقد است با فاصله گرفتن خودروهای تولید داخل از کیفیت مناسب خودروهای چینی با ظاهر شکیل و فریبنده به بازار ایران ورود پیدا کردند.

به گفته وی در بحث خودروهای چینی باید دقت نظر داشته باشیم که این محصولات خدمات پس از فروش مناسبی ندارند و در ساخت این خودروها از موتورهای پرقدرت استفاده نمی‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پس از گذشته زمان کوتاهی خودروهای چینی دچار مشکل می‌شوند ادامه داد: باید خودروسازان داخلی با برندها مطرح دنیا تفاهم نامه همکاری امضاء کنند تا فضای تولید خودرو قدرتمند فراهم و گرایش به استفاده از خودرو بی‌کیفیت کاهش یابد.

مقدسی معتقد است باید تعرفه واردات خودروهای بی‌کیفیت با کمک سازمان ملی استاندارد و محیط زیست افزایش یابد و همزمان در افزایش کیفیت خودرو تولید ملی تلاش کنیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در جلسه اخیر با مدیرعامل ایران خودرو به تمامی این نکات اشاره شده است، گفت: امیدواریم با قراردادهای بسته شده توسط گروهای خودرو سازی تنوع و تعدد محصولات را افزایش دهیم تا مصرف کننده داخلی خودبه‌خود گرایشی به خرید خودرو چینی نداشته باشد.

پرونده سواری های چینی چندسالی است که روی میز خودروسازها باز شده است . پرونده ای که بازار خریداران متوسط خودرو را تحت تاثیر قرار داده و کم و بیش هم مورد توجه این قشر قرار گرفته است .حال آنکه خودروسازها حالا دیگر به این مهم پی برده اند که کیفیت خدمات پس از فروش اگر نباشد یا کیفیت مناسبی در ارائه نداشته باشد ، خودرو مشتریش را از دست می دهد و اقبالی به آن نمی شود و به بیان دیگر هم خودروساز و هم مصرف کننده هر دو در پی یک تساوی برد-برد هستند .

حال سوال اینجاست : مصرف کننده ایرانی خودروهای چینی از یکسو تا چه زمان باید منتظر خدمات پس از فروش باکیفیت این محصولات بماند و از سوی دیگر چه تضامینی از چینی ها برای ارائه خدمات پس از فروش این محصولات گرفته شده و یا خواهد شد؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید