ایران موشک‌ها را از روی دو قایق کوچک برداشته است

    کد خبر :540506

روز جمعه دو مقام آمریکایی بیان کردند، ایران موشک‌های خود را از روی حداقل دو قایق کوچک در آب‌های سرزمینی خود تخلیه کرده که نشانه‌ای از کاهش تنش در روابط واشنگتن و تهران است.

نیویورک تایمز گزارش داد، در روزهای اخیر، مقامات آمریکایی عکس های ماهواره ای را نشان داده اند که حاکی از آن است، موشک های کاملا مونتاژ شده در چندین قایق در چندین بندر ایران بارگیری شده اند. این عکسها به عنوان شواهدی برای نگرانی در مورد این که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشتی های شناور ایالات متحده در خلیج فارس و آبهای نزدیک را هدف قرار خواهد داد، ذکر شد.

این مقامات گفته اند که اطلاعات اضافی دیگری حاکی از تهدیدات علیه حمل و نقل تجاری و حملات بالقوه شبه نظامیان شیعه در ارتباط با ایرن، علیه نیروهای آمریکایی در عراق بوده است.

به گفته یک مقام وزارت دفاع و یک مقام کنگره، طی دو روز گذشته نیروهای ایران موشک های دو قایق را برداشته اند. مقامات گفته اند قایق ها، که با عنوان لنج خوانده می شوند، بین بندرهای ایران جاسک و چابهار در خلیج عمان قرار گرفته اند؛ مشخص نیست چند قایق مجهز به موشک دیگر در آب های ایران شناور هستند.

اما تخلیه موشک ها در دو قایق کوچک، همراه با عبور بدون محدودیت دو ناوشکن نیروی دریایی، U.S.S. McFaul و U.S.S. Gonzalez از طریق تنگه هرمز که به لحاظ استراتژیک اهمیت دارد، برخی مقامات را وادار کرد که ادعا کنند این امر نشان می دهد نیروی آتش آمریکا تهدید حملات ایران به نیروهای آمریکایی را متوقف کرده است.

این دو مقام آمریکایی که نخواسته اند نام آنها برای افشای اطلاعات محرمانه فاش شود گفته اند، گویا ارتباطات بین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شبه نظامیان شیعه در عراق به تدریج کاهش یافته، ولی هنوز کامل متوقف نشده است.

این اطلاعات تازه به اعضای کمیته خدمات مسلح کنگره و کارکنان کمیته خدمات مسلح مجلس سنا در جلسات روز جمعه و پشت درهای بسته ارائه شده است، و در حالی بوده که رئیس جمهور ترامپ به دنبال خنثی کردن تقابل در حال ظهور با ایران در روزهای اخیر بوده.

آقای ترامپ در این هفته به پاتریک شاناهان، وزیر دفاع گفت، نمی خواهد با ایران وارد جنگ شود.

وزیر امور خارجه مایک پومپو همچنین از مقامات اروپایی برای متقاعد کردن ایران به “کاهش” تنش ها درخواست کمک کرده است.

با این حال، تقابل نظامی اصلا دور از ذهن نیست. شرکت بیمه بین المللی لیولدز لندن روز جمعه اعلام کرد نرخ بهره بیمه برای کل خلیج فارس را افزایش خواهد داد، که این حرکت در پاسخ به حملات به چهار تانکر نفت در 13 ماه می صورت می گیرد.

مقامات نظامی همچنین گفتند، انتظار می رود فرماندهی مرکزی پنتاگون در هفته های آینده درخواست نیروهای هوایی و دریایی بیشتری در خاورمیانه را داشته باشند؛ بیشتر برای افزایش توان بازدارندگی خود و جلوگیری از وقایع آینده، تا مقابله با تنش های کنونی.

بعدازظهر سه شنبه، قرار است در یک جلسه امن، کل مقامات کنگره در نشست مختص به قانونگذاران در مورد اطلاعات مربوط به ایران آگاهی رسانی شوند. تقریبا تمام مقامات عالی امنیت ملی ترامپ، در این جلسه بحث و گفت‌وگو خواهند کرد، از جمله آقای پومپو، آقای شاناهان و ژنرال جوزف دانفورد جونیور، رئیس ستاد مشترک ارتش.

آنگونه که از سوی دموکرات ها اعلام شده، کسی که به طور مشخص در این فهرست از قلم افتاده، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید است، که احتمالا رویکرد سخت تری نسبت به سیاست های مربوط به ایران در میان مشاوران ارشد ترامپ دارد.

بعضی از دموکرات های کنگره از جلسه غیر علنی روز جمعه در کنفرانس خبری مشترک با پنتاگون و مقامات اطلاعاتی اذعان کردند که تهدید از جانب ایران جدی بوده است؛ اما بدون ورود به جزئیات این اطلاعات طبقه بندی شده، از اینکه تشدید فشار دولت ترامپ بر ایران، منجر به یک درگیری آشکار شود، ابراز نگرانی کردند.

نماینده کنگره جیسون کرو، دموکرات اهل کلرادو و تکاور سابق ارتش که در عراق خدمت کرده است، در مصاحبه تلفنی گفته: “من اعتماد بسیار کمی به توانایی این دولت برای تنش زدایی از این منازعه دارم.”

اما برخی جمهوریخواهان مجلس از دولت به خاطر مدیریت این رویارویی حمایت و از تصمیم کاخ سفید برای سرعت بخشیدن به اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به منطقه خلیج فارس، و استقرار بمب افکن B-52 در پایگاه اصلی هوایی قطر تقدیر کردند.

نماینده مایکل والس جمهوری خواه از فلوریدا و نظامی سابق ارتش گفته: “من خیالم از این بابت راحت است که اطلاعات موثق منجر به پاسخ دولت برای محافظت از سربازان ما در خارج از کشور و ارسال یک پیام قوی به ایرانیان است که بر خلاف گذشته، در صورت آسیب رساندن منافع به آمریکایی ها و یا متحدانش عواقب جدی برای آنها در پی خواهد بود.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید