برگزاری سالگرد فاجعه سربرنیتسا با حضور نویسندگان ایرانی

    کد خبر :54033

مراسم بزرگداشت بیست و دومین سالگرد فاجعه نسل‌کشی سربرنیتسا ۱۱ جولای با حضور ۹ نفر از نویسندگان کشورمان در قبرستان پوتوچاری این شهر برگزار شد.

به گزارش  بازتاب به نقل از روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، هزاران نفر از شهروندان بوسنیایی، خانواده‌ها و بازماندگان سربرنیتسا در کنار شهروندان دیگر کشورها علی‌رغم گرمای فراوان در محل قبرستان پوتوچاری حاضر شدند تا یک بار دیگر یاد و خاطره قربانیان این فاجعه هولناک را گرامی بدارند.

بر اساس این گزارش، در مراسم سالگرد فاجعه نسل‌کشی سربرنیتسا، پیکرهای ۷۱ تن از قربانیان این جنگ نیز که به تازگی شناسایی و تشخیص هویت داده شده‌، با حضور نویسندگان ایرانی به خاک سپرده شدند.

در این مراسم، علاوه بر مقامات بوسنیایی، تعداد زیادی از سفیران و نمایندگان کشورهای خارجی از جمله کشورهای ایران، ترکیه، آمریکا، نروژ، ایتالیا، یونان، اتریش و … به منظور ادای احترام به قربانیان و همدردی با خانواده‌ها و بازماندگان در این مراسم شرکت داشتند. محمود حیدری، سفیر کشورمان در بوسنی و هرزگوین، محمدابراهیم طاهریان، نخستین سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین، مسئولان و کارکنان نهادهای ایرانی و جمعی از ایرانیان مقیم نیز در این مراسم شرکت کردند.

دو گروه متشکل از نویسندگان، پزشکان، استادان دانشگاه، فعالان فرهنگی و رسانه‌ای کشورمان نیز که در مراسم پیاده‌روی صلح موسوم به مارش میرا شرکت کرده بودند و مسیر ۱۱۰ کیلومتری نزوک ـ سربرنیتسا را سه روز با پای پیاده طی کرده بودند، در مراسم امروز حضور داشتند.

مراسم تشییع جنازه قربانیان نسل‌کشی سربرنیتسا پس از اقامه نماز ظهر در قبرستان پوتوچاری برگزار شد و پس از اقامه نماز، تابوت‌ها روی دوش شهروندان تشییع و برای خاکسپاری آماده شد. این در حالی است که خانواده‌ها و بازماندگان قربانیان برای آخرین بار با چشمانی گریان با پیکرهای عزیزانشان وداع کردند.

همانند سالیان گذشته، مادران، زنان و دختران بسیاری با چهره‌ای غمگین مراسم امسال را ترک کردند. آنها همچنان باید چشم‌انتظار روزی باشند تا خبری از پیدا شدن قطعه‌ای استخوان از عزیزشان بیاورند.

با دفن ۷۱ پیکری که روز گذشته در قبرستان پوتوچاری به خاک سپرده شد، تاکنون ۶۵۷۵ قربانی در مرکز یادبود و گورستان مورد نظر دفن شده‌اند و تلاش برای یافتن بقایای پیکرهای بیش از ۱۰۰۰ تن دیگر همچنان ادامه دارد. این در حالی است که نخستین مراسم دفن پیکرها در سال ۲۰۰۳ برگزار شد.

مجید قیصری (برگزیده هشتمین دوره جایزه جلال و نویسنده آثار تحسین‌شده‌ای چون «نگهبان تاریکی»، «شماس شامی»، «سه کاهن» و «سه دختر گل‌فروش»، مرتضی قاضی (مستندنگار و پژوهشگر تقدیرشده و نویسنده کتاب‌هایی چون «تنهای تنها»)، رادمان رسولی مهربانی (کارشناس ارشد ادبیات فارسی دانشگاه تهران و برنده مدال طلای المپیاد ادبی دانش‌آموزی در سال ۱۳۹۰)، حامد عسکری (ترانه‌سرا، برگزیده هفتمین دوره جشنواره شعر فجر و صاحب آثاری چون «حال و حوّایی از ترنج و بلوچ» و «خانمی که شما باشید»)، افروز مهدیان (برگزیده جشنواره داستان کوتاه پایداری در سال ۱۳۹۴ و نویسنده کتاب‌هایی چون «یادگاران فتح؛ بر اساس زندگی شهید مجید پازوکی)، محسن رضوانی (شاعر و نویسنده رمان «گچ‌پژ»)، حسن حبیب‌الله‌زاده (نویسنده کتاب‌ «شلاق با تشدید بالای لامش» و کارگردان مستند «فیروزه» بر اساس زندگی شاعران و نویسندگان)، محمدرضا شهیدی‌فرد (فعال فرهنگی حاضر در جنگ بوسنی و کارگردان مستندی با عنوان «بهانه بوسنی») و کارشناس برنامه‌هایی چون «مردم ایران سلام» و «پارک ملت») و مریم برادران (صاحب بیش‌ترین اثر در انتشارات روایت فتح و مستندنگار برنده جایزه جلال به خاطر کتاب پرفروش «ر») نویسندگانی هستند که ۶ جولای، برای حضور در مراسم پیاده‌روی صلح (مارش میرا) و زیارت قبور شهدای سربرنیتسا، عازم بوسنی و هرزگوین شده‌اند.

نویسندگان ایرانی تا ساعتی دیگر با جمعی از نویسندگان و اندیشمندان این کشور، نشست صمیمانه ادبی برگزار خواهند کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید