لاوروف: استقرار سلاح‌های هسته‌ای آمریکایی در اروپا، نقض پیمان عدم گسترش است

    کد خبر :540301

وزیر خارجه روسیه در نشست کمیته شورای وزیران اروپا در هلسینکی گفت: استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکایی در خاک پنج کشور غیرهسته‌ای اروپا و آموزش کار با آنها به نظامیان این کشورها، نقض جدی پیمان خلع سلاح هسته‌ای از سوی واشنگتن است.

روزنامه «راسیسکایا گازیتا» نوشته است: “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه نشست کمیته شورای وزیران اروپا در هلسینکی (فنلاند) اعلام کرد که ایالات متحده با استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک کشورهای غیرهسته‌ای و آموزش کار با آنها به نیروهای نظامی این کشورها، در حقیقت بطور جدی پیمان مربوط به خلع سلاح هسته‌ای را نقض می‌کند.

لاوروف گفت: «در حال حاضر در خاک پنج کشور اروپایی سلاح‌های هسته‌ای آمریکایی مستقر شده است. علاوه بر این، در چارچوب به اصطلاح فعالیت‌های مشترک ناتو، کار کردن با این نوع سلاح‌ها به نیروهای نظامی کشورهای غیرهسته‌ای آموزش داده می شود. این مسئله نقض جدی و آشکار پیمان مربوط به عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای از سوی واشنگتن است.»

وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد که آمریکا ازهم اکنون هم در حال تولید موشک‌های برد کوتاه و متوسط است و روسیه، همانطور که رئیس جمهور “ولادیمیر پوتین” اعلام کرده، آمادگی دارد تا به این اقدام پاسخ متقابل بدهد. وی تاکید کرد: «البته طرف روسی تا زمانی که سامانه‌های موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط آمریکایی در منطقه‌ای پیدا نشود، اقدام به استقرار این نوع سامانه‌ها نخواهد کرد و این موضع گیری واضح ماست.»

لاوروف افزود، مسلماً هیچکس در اروپا مایل نیست وضعیتی که در ابتدای امر باعث امضای پیمان مربوط به نابودی موشک‌های بردکوتاه و متوسط شد، یعنی مسابقه تسلیحاتی جدی بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی در طول سال‌های 1970 الی 1980 ، بار دیگر تکرار شود.

وزیر خارجه روسیه همچنین از تصمیم کمیته شورای وزیران اروپا درباره لزوم فایق آمدن بر بحران کنونی در مجمع پارلمانی شورای اروپا ناشی از لغو حق رای هیئت نمایندگی روسیه از سال 2014 به اینطرف، استقبال کرد و یادآور شد: «این وضعیت نقض جدی حقوق قانونی همه کشورهای عضو ارگان‌های شورای اروپاست. ولی خوشبختانه امروز تایید شد که همه کشورهای عضو حق برابر و وظایف یکسانی دارند و ما امیدواریم که این تصمیم گیری اجرایی شود.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید