جدیدترین اخبار
۲۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۲۴ فرهنگی و هنری کد خبر :54030

هنر معاصر تاویل می‌پذیرد نه قطعیت

دومین درس‌گفتار همایش بین‌المللی هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران با عنوان «وضعیت، تغییر و تاویل‌پذیری در هنر معاصر» ۲۰ تیرماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش بازتاب به نقل از روابط عمومی دفتر هنرهای تجسمی، بهرنگ صمدزادگان – مدرس رشته هنر – در این درس‌گفتار با اشاره به عنوان نشست، گفت: هنر معاصر به مکان، زمان و فضایی که در آن کار می‌کند پاسخ می‌دهد، خود را هم محصول تفکر فرمالیستی مدرن می‌داند و هم محصول تفکر التقاطی پست مدرنیسم می‌داند؛ اما هیچ‌کدام را اصل قرار نمی‌دهد. هنر معاصر می‌گوید تاریخیت‌ام را در آینده از آنچه از من قرائت می‌شود، می‌گیرم.

او ادامه داد: اثر هنری معاصر چه با حذف مولف و چه عطف مولف تاویل‌پذیر است. زبان هنری معاصر به جایی می‌رسد که تاویل می‌پذیرد؛ اما در موضوع، زیبایی‌شناسی و نشانه‌شناسی قطعیت نمی‌پذیرد. بنابراین یک عنصر جدید یعنی مخاطب به هنر اضافه می‌شود. اثر هنری ممکن است از یک دایره دانش برخوردار باشد، اما در مواجهه با بینندگان ممکن است به تعداد بینندگان، از دایره‌های تاویل برخوردار شود. اثر معاصر در عین حال که تلاش می‌کند از تمام ارزش‌ها و روش‌ها استفاده کند، اما اصل را بر قطعیت نمی‌گذارد، بلکه بر تاویل‌پذیری می‌گذارد.

صمدزادگان درباره تغییر و وضعیت در هنر معاصر، گفت: هیچ هنرمند معاصری یک شیوه کار ندارد و در هنر معاصر وضعیت، پایدار و مانا نیست، بلکه تغییر می‌کند و گذراست و وضعیت به‌عنوان یک وجه مهم از هنر معاصر، تصویر نمی‌شود، بلکه وضعیت ایجاد می‌شود. وضعیت به میانجی ایجاد توجه به مکان، زمان یا فضایی که پیرامون اثر جریان دارد یا اثر بر بستر آن‌ها قرار دارد، ایجاد می‌شود. بیننده در برابر اثر معاصر تماشاگر نیست، تجربه‌گر است و تاویل خود را خواهد داشت.

او اظهار کرد: هنرمندی که به تاویل می‌اندیشد، یعنی تلاش می‌کند به میانجی اثرش گفتمان تولید کند و از برخی مقاصد اولیه خود دور تولید اثر صرف نظر می‌کند، پذیرفته است ضلع سوم تولید اثر تاویل مخاطب است و الزاما مخاطب بر نقطه‌ای که او می‌خواهد قرار نمی‌گیرد. هنرمند از اشباع کردن اثر از نشانه‌ها و عناصر پیام‌رسان صرف نظر می‌کند و به سمت استعاره‌ها، آشنایی‌زدایی، فقدان ارتباط های منطقی و معنادار می‌رود.

وی ادامه داد: در هنر معاصر با یک وضعیت بینابینی روبه‌رو هستیم و از اثر به‌عنوان امکان برای تجربه استفاده می‌شود نه به‌عنوان وسیله‌ای برای بیان نتایج تجربه‌های خود هنرمند با توجه به دادن ذهن مخاطب به زمان و مکان یک تجربه ثانویه از اثر ایجاد می‌کند و ما با وضعیت بینابینی مواجهیم که در یک پاره‌خط متناقض شکل می‌گیرد. یکی از مواردی که هنر معاصر بعد از دوران مدرن و پست مدرن تجربه می‌کند، مساله تردید است.

همایش بین‌المللی هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی معاصر تهران با هدف گسترش افق‌های اندیشگی دوسالانه، کمک به تبیین درون‌مایه و گشودن منظرهای نو در حوزه پژوهش و آموزش مجسمه‌سازی کشور، در قالب تعدادی درس‌گفتار، ‌نشست‌، همایش، نمایش فیلم و انتشار کتاب طراحی شده است. این همایش در راستای سیاست‌های کلی دوسالانه هفتم مبنی بر افزایش بازه زمانی فعالیت اندیشگی دوسالانه، حفظ پویایی جامعه هنری در ارتباط با دوسالانه، و کار نظری ماندگار، در محدوده زمانی از اعلام فراخوان آغاز شده و تا پایان دوسالانه تداوم خواهد داشت تا به برقراری پیوستگی معنایی دوسالانه کمک کند.

هفتمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران با تم «وضعیت» از سوی دفتر هنرهای تجسمی با همکاری انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر شهریور و مهرماه سال جاری در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار خواهد شد.

وبگردی

روی خط خبر

  • کلید روحانی توییتر را باز می‌کند؟
  • تذکر حق‌شناس درباره یک خبر جعلی و تخریب سازمان‌یافته علیه شورا
  • انتقاد علیخانی از وجود مدیران “مساله‌دار” در تاکسیرانی
  • بررسی ارتباط با جنس مخالف، اعتیاد و خودکشی دانش‌آموزان در تلویزیون تعاملی
  • زمان مماشات با خودروسازان گذشته است
  • درخواست از سیدمحمد خاتمی برای نقد و تذکر به دولت روحانی/محمود صادقی: به نارضایتی مردم از هر دو جناح در اعتراضات اخیر توجه کنیم
  • احتمال حضور دونالد ترامپ در اجلاس داووس قوت گرفت
  • زنان شهروندان درجه ۲ نیستند
  • آلمان به صدور حکم اعدام برای یک زن داعشی آلمانی در عراق اعتراض کرد
  • بهزادنبوی: زندان که بودم ضدانقلاب شدم، ضدهمه انقلاب ها! / رئیس جمهور کمتر از ۱۵ درصد قدرت را در اختیار دارد
  • بازدید کلانتری از کانون‌های ریزگرد جنوب شرق اهواز
  • توصیه های بودجه ای لاریجانی / هر نتیجه ای در مورد هدفمندی یارانه ها منابع مشخص داشته باشد/ تئوری برای جدا کردن افراد نیازمند و غیرنیازمند پیدا کنیم
  • اعمال قانون بیش از ۸۰۰ خودرو در طرح شبانه پلیس راهور
  • احسان علیخانی یک شبه تهیه کننده سینما شد و ماه عسل به کمک فیلمش آمد!
  • مسئولان محترم تردید نکنید؛ جامعه به شوک بزرگ نیاز دارد؛ شوک تغییرات گسترده!
  • رشیدپور: با رئیس جمهور مصاحبه کردم نه مناظره
  • از کنسرت دوبلور باگزبانی تا پرش بهنام بانی
  • هیات کره‌‌جنوبی وارد کره‌شمالی شد
  • نجات جان ۷ صیاد توسط نیروی دریایی ارتش
  • نتیجه نشست شورای امنیت درباره حمله ترکیه به سوریه
  • مختصات برنامه مالی ۹۷
  • صادرات رایگان نخبه
  • ٤ماه پرچالش پیش‌روی برجام
  • نامه کنایه ای علی مطهری به حسین شریعتمداری؛ هماهنگی کیهان با مواضع ترامپ درباره برجام قابل تامل است /جای سوال است چرا به قتل ستار بهشتی نمی پردازید
  • دستور معاون رئیس‌جمهور برای خانه نیما یوشیج
  • نوبخت: کاهش نرخ بیکاری به ۱۱.۷درصد وافزایش رشد اقتصادی به ۶درصد رسید
  • مذاکره برای «هیس! پسر‌ها فریاد نمی‌زنند»
  • واکنش به خبر حذف بودجه گرد و غبار
  • کالبدشکافی رشد مثبت ارزش افزوده مسکن
  • شدت نوسانات ارزی کاهش یافت