«24 فریم» و سه فیلم ایرانی دیگر در جشنواره ملبورن

    کد خبر :54024

دو فیلم بلند و دو فیلم کوتاه از سینمای ایران در شصت‌وششمین جشنواره فیلم ملبورن به عنوان یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های جهان به روی پرده می‌روند.

به گزارش ایسنا، فیلم تجربی «۲۴ فریم» به عنوان آخرین ساخته عباس کیارستمی در ادامه نمایش‌های بین‌المللی خود این بار در بخش بین‌الملل شصت‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم ملبورن در کشور استرالیا به نمایش گذاشته خواهد شد.

این فیلم اولین نمایش خود را امسال در بخشی ویژه به مناسبت هفتادمین سالگرد برگزاری جشنواره کن تجربه کرد. «24 فریم» مجموعه‌ای از فیلم‌های کوتاه چهار و نیم دقیقه‌ای با الهام از تصاویر ثابت شامل نقاشی و عکس‌های گرفته‌شده توسط خود کیارستمی است.

عباس کیارستمی پیش از این درباره فیلم «۲۴ فریم» گفته بود: نقاشان تنها یک فریم از واقعیت را ثبت می‌کند و نه هیچ‌چیز پیش و پس آن را. در فیلم «۲۴ فریم» تصمیم گرفتم از عکس‌هایی که در طول این سال‌ها گرفتم، استفاده کنم و چهار و نیم دقیقه از آنچه را که تصور می‌کردم پیش و پس از هر عکس رخ‌داده نیز در آن قرار داده‌ام.

اما فیلم «لِرد» ساخته محمد رسول‌اُف برنده جایزه بهترین فیلم بخش “نوعی نگاه” جشنواره کن امسال نیز دیگر فیلم ایرانی است که دربخش بین‌المللی جشنواره ملبورن 2017 نمایش خواهد داشت. «لِرد» (به معنی ته نشست مایعات) عنوان ششمین فیلم سینمایی محمد رسول‌اف است که پس از چند سال دوری از تولیدات رسمی سینمای ایران، زمستان سال گذشته با دریافت پروانه ساخت در سکوت خبری، مقابل دوربین رفت. داستان فیلم درباره‌ی مردی به نام رضا است که برای اداره‌ی مزرعه‌ی خود، در زنجیره‌ی روابط فاسد محلی گرفتار شده است.

بخش بین‌الملل جشنواره فیلم ملبورن، ویژه نمایش آثار منتخب از سراس جهان از برندگان جشنواره‌های سینمایی، فیلم‌های کارگردانان معروف و سینماگران مولف و نوظهور است.

فیلم فیلم کوتاه «حیوان» ساخته بهرام و بهمن ارک که امسال در بخش «سینه فونداسیون» پذیرفته شده بود و در نهایت موفق به کسب جایزه دوم این بخش از جشنواره کن شد نیز میهمان بخش فیلم‌های کوتاه جشنواره ملبورن است.

این فیلم که از تولیدات آموزشی هنرجویان مدرسه ملی سینمای ایران است، داستان «حیوان» درباره مردی است که تلاش می‌کند خود را به آنسوی مرز برساند.

چهارمین فیلم ایرانی حاضر در جشنواره ملبورن، فیلم انیمیشن کوتاه «اکتسابات انتسابی» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی سمانه شجاعی است. داستان فیلم انیمیشن «اکتسابات انتسابی» درباره‌ی پیر پسری است که از وضعیت ظاهری و موروثی خود ناراضی بوده و تصمیم می‌گیرد به زندگی خود خاتمه دهد، اما خودکشی ناموفق او شرایط جدیدی را در زندگی‌اش ایجاد می‌کند.

این فیلم یک تجربه‌ی جدید به روایت گروتسک (طنز تلخ) در انیمیشن با تصاویر رئال است.

«اکتسابات انتسابی» تاکنون به چندین رویداد بین‌المللی از جمله جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی «ونیز» ایتالیا، جشنواره بین‌المللی انیمیشن «آتن» در یونان، جشنواره فیلم لس‌آنجلس،‌ جشنواره بین‌المللی «آنکا» اسلواکی و «فلوریدا» آمریکا دعوت شده است.

شصت‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم ملبورن از تاریخ 3 تا 20 اوت (11 تا 28 مهرماه) در کشور استرالیا برگزار می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید