پامپئو: «جان کری» دیگر وزیر خارجه نیست

    کد خبر :540044

وزیر خارجه آمریکا ضمن اتهام‌زنی به ایران به انتقاد از سیاست‌های وزیر خارجه پیشین این کشور پرداخت و گفت که اگر او و همفکرانش می‌خواهند سیاست‌های موردنظر خود را پیش ببرند باید در انتخابات برایش مبارزه کنند.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس‌نیوز بار دیگر مواضع ضد ایرانی خود را تکرار و از «جان کری» وزیر خارجه پیشین کشورش انتقاد کرد.

پامپئو درباره اقدامات اخیر این کشور در منطقه غرب آسیا ضمن متهم کردن ایران به ۴۰ سال تجاوزگری گفت که همه اینها بخشی از چالش رژیمی انقلابی است که می‌خواهد شیطان بزرگ و اسرائیل بروند و گفت که اقدامات دولت آمریکا در راستای بازدارندگی فعالیت‌های بد جمهوری‌ اسلامی ایران و پاسخ مستقیمی به عملکرد هشت ساله دولت قبلی آمریکاست که اجازه داد تا دولت ایران توسعه یابد.

به گزارش فارس،وی افزود: «در جریان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ما شاهد افزایش قابلیت‌های موشکی ایران بودیم. ما قابلیت آنها را در توانایی حوثی‌ها در یمن دیدیم. همه اینها به این دلیل رخ داد که دولت قبلی در برابر ایران کوتاه آمد. بنابراین ما در حال اعمال فشار برای به عقب برگرداندن ایرانی‌ها هستیم و در نتیجه این اعمال فشار، تنش‌ها افزایش می‌یابند. ماموریت ما کاملا روشن است. ما می‌دانیم که از حاکمیت ایران چه می‌خواهیم و کاملا بر دستیابی به آنچه می‌خواهیم، تمرکز داریم و تلاش می‌کنیم که این کار را به شیوه‌ای انجام دهیم تا مطمئن باشیم که هر دیپلمات، سرباز، ملوان و هر فردی در نیروی دریایی و هوایی خدمت می‌کند در امنیت است.»

پامپئو در بخش دیگری از این گفت‌وگو به انتقاد از سیاست‌های کری پرداخت و گفت: «اینکه وزرای خارجه پیشین به اقداماتی ادامه دهند که زمانی که وزیر بودند به آنها می‌پرداختند، موضوعی تاریخی و کاملا غیرسازنده است…. من متوجه هستم که آنها دیدگاه‌های متفاوتی در مقایسه با ما دارند و در این مورد حق دارند اما مذاکره با سران جهانی و پیشنهاد دادن به آنها مبنی بر اینکه منتظر ماندن برای پایان دولت کنونی، بهترین اقدام است، کاری بی‌سابقه است و کاملا با آنچه دولت‌های قبلی انجام داده‌اند، تفاوت دارد.»

وی افزود: «آنها باید سیاست خارجی را به ما واگذار کنند و بعد تمامی تلاش خود را در جهت سیاست‌هایی به کار بگیرند که در برابر ایران داشتند و به “کیم‌جونگ اون” رهبر کره‌شمالی اجازه داد تا در تهدید هسته‌ای خود پیشروی داشته باشد و ما را در سراسر جهان تحقیر کرد. اگر اینها سیاست‌هایی هستند که این افراد خواهانش هستند، باید در صندوق رای برایشان مبارزه کنند.»

ترامپ چندی پیش در توئیتی تلویحا به ادعاها در خصوص مطالب مطرح‌شده در جریان دیدار کری و «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران اشاره کرد.

رسانه‌ها پیش از این، در شهریورماه ۱۳۹۷ گزارش داده‌ بودند کری بعد از روی کار آمدن ترامپ چندین بار با ظریف دیدار کرده و به او توصیه کرده ایران تا اتمام ریاست‌جمهوری ترامپ در برجام باقی بماند.

ترامپ در ادامه توئیت خود نوشت: «جان کری و کسانی که به او برای کشاندن آمریکا به سمت توافق هسته‌ای بسیار بد با ایران یاری رساندند، توصیه‌‌‌های خیلی بدی به ایران ارائه می‌دهند. آیا این نقض فاحش قانون لوگان نیست؟»

قانون لوگان، شهروندان غیرمجاز آمریکا را از هر گونه مذاکره با دولت‌های خارجی، به نحوی که موجب اخلال در اجرای سیاست خارجی دولت مستقر شود، منع می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین اخیرا گفت که دوست دارد ایرانی‌ها با او تماس بگیرند، اما جان کری آنها را از این کار منع می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید