واکنش سخنگوی دبیرکل سازمان ملل به افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا: شرایط شکننده است؛ از آنچه شنیده‌ایم، نگرانیم

    کد خبر :539843

سازمان ملل متحد در ارتباط با تنش‌ میان ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس، از همه طرف‌ها خواست تا نهایت خویشتنداری را رعایت کنند.

بنابر گزارش خبرگزاری شینهوا، «استفان دویاریچ» سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در این مورد به خبرنگاران گفت: «ما درباره ناآرام شدن شرایط بسیار نگرانیم. از همه می‌خواهیم که حداکثر خویشتنداری را داشته باشند تا از هرگونه تشدید اوضاع و بالا گرفتن تنش جلوگیری شود.»

وی با اعلام اینکه شرایط شکننده است، گفت: «ما از آنچه شنیده‌ایم، نگران هستیم. گوترش اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارد و ارتباطاتی هم برقرار شده است. ما شرایط را زیر نظر داریم. پیام‌ ما و پیام دبیر کل خویشتنداری هم در مورد اقدام و هم در مورد حرف است. شرایطی وجود دارد که امکان دارد، اقدامات و حرف ها مورد سوء برداشت قرار گرفته شود و می‌تواند به اقدامات فاجعه‌بار منتهی شود. بسیار مهم است که ما در هر دو مورد حرف و عمل خویشتندار باشیم.»

وزارت خارجه آمریکا این هفته اعلام کرد در واکنش به افزایش تهدیدات برای اتباع و دیپلمات‌های آمریکایی، «کارکنان غیرضروری» خود را از سفارت و کنسولگری خود در عراق، تخلیه می‌کند. آمریکا همچنین حضور از پیش برنامه‌ریزی شده ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» در خلیج فارس را به «افزایش تهدید از جانب» ایران نسبت داده و چند بمب‌افکن و یک سامانه پدافندی «پاتریوت» را هم به منطقه اعزام کرده است.

با این وجود، ترامپ در روزهای گذشته چند بار تأکید کرده که به دنبال درگیری نظامی با ایران نیست. به نوشته روزنامه «واشنگتن‌پست» او از افزایش گزارش‌های رسانه‌ای که از در پیش بودن درگیری نظامی حکایت دارند، ناخرسند است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید