بخش‌هایی از برج و باروی قلعه کهنک در خراسان جنوبی کشف شد

    کد خبر :53955

بخش‌هایی از برج و باروی قلعه کهنک و فضا‌های جانبی آن، در فصل پنجم کاوش کارآموزی دانشجویان باستان‌شناسی دانشگاه بیرجند در محوطه باستانی کهنک سربیشه واقع در خراسان‌جنوبی، به‌دست آمد.

محمد فرجامی، سرپرست فصل پنجم کاوش آموزشی باستان‌شناسی در محوطه کهنک سربیشه گفت: این سازه‌های معماری مربوط به دوره‌های سلجوقی تا ایلخانی است و مصالح غالب آن چینه، لاشه‌سنگ، خشت، ملاط گل و گچ است.

وی افزود: در این فصل از کاوش‌ها یک آجر‌تراش با نقش ترکیبی بدن شیر و سر انسان مربوط به دوره سلجوقی، اشیای مختلفی ازقبیل مهره‌های سنگی و لعابی، اشیای مفرغی، الوار‌های مربوط به سقف فضا‌های معماری، چند ظرف سفالی مربوط به قرون ششم و هفتم قمری و… به‌دست آمد.

فرجامی افزود: در فصل پنجم دانشجویان در یک ترانشه، کاوش آموزشی را در بخش مرکزی محوطه و محل معروف به قلعه کهنک به‌پایان رساندند. ترانشه ایجادشده در ابعاد ۸×۱۰ متر نیز در ادامه فعالیت‌های باستان‌شناختی فصل چهارم بوده است.

وی ادامه داد: در کاوش‌های صورت‌گرفته در این ترانشه، سازه‌های معماری مربوط به قرون سوم و چهارم قمری و دوران میانه اسلامی و قطعات سفال مربوط به این دوران هستند.

فصل پنجم کاوش آموزشی باستان‌شناختی در محوطه کهنک سربیشه به‌سرپرستی مشترک محمد فرجامی و علی زارعی با مجوز رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و با هدف آموزش شیوه‌های کاوش باستان‌شناختی به دانشجویان گروه باستان‌شناسی دانشگاه بیرجند انجام می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید