میزبانی کاخ سفید از رئیس‌ جمهور سوئیس؛ بحث ایران در میان است؟

    کد خبر :539487

تارنمای خبری سوئیس اینفو گزارش داد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا امروز (پنجشنبه) میزبان «اولی ماورر» (Ueli Maurer ) رئیس جمهوری سوئیس است. برخی از رسانه ها گمانه زنی کرده اند که مسائل ایران محور این مذاکرات باشد.

به گزارش این رسانه سوئیسی، ماورر که همچنین وزیر امور مالی سوئیس نیز هست امروز راهی واشنگتن می شود تا با ترامپ دیدار کند. این خبر را دولت سوئیس تایید کرده است.

بر اساس گزارش رایو SRF سوئیس این اولین بار که یک رئیس جمهوری آمریکا میزبان همتای سوئیسی خود در کاخ سفید است.

قرار بود دیدار دوجانبه روسای جمهوری دو کشور ژانویه گذشته و در حاشیه نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس برگزار شود، اما به دلیل تعطیلی دولت و مجبورشدن ترامپ به حضور درکشورش این دیدار انجام نشد.

انتظار می رود روسای جمهوری آمریکا و سوئیس درباره مسائل مربوط به روابط دوجانبه و احتمال امضای توافق تجارت آزاد گفت وگو کنند. ونزوئلا نیز می تواند در دستور کار مذاکرات باشد. سوئیس ماه گذشته با برعهده گرفتن مسئولیت حافظ منافعی آمریکا در این کشور آمریکای جنوبی موافقت کرد. ونزوئلا هنوز به این درخواست پاسخی نداده است.

موضوعات مربوط به کشاورزی نیز احتمالا در دستور مذاکرات قرار دارد. «ادوارد مک مولن» سفیر آمریکا در سوئیس و لیختن اشتاین در این باره به سوئیس اینفو گفت: هر چند که کشاورزان سوئیسی در طول تاریخ نگران توافقات تجاری با آمریکا بوده اند اما آنها به دنبال منفعت گرفتن از چنین توافقی هستند.

وضع تعرفه فلزات وارداتی و پیام ضد و نقیض ترامپ در این زمینه یکی دیگر از موضوعات احتمالی است که در دستور کار مذاکرات روسای جمهوری دو کشور قرار خواهد داشت. سوئیس ژوئیه گذشته راه حلی را برای رفع اختلافات در این زمینه به دنبال اعمال تعرفه های وارداتی از سوی ترامپ در سازمان جهانی تجارت کلید زد. سوئیس تولیدات فولاد به ارزش تقریبی 80 میلیون دلار را در سال گذشته صادر کرده است.

برخی از رسانه ها از جمله روزنامه صهیونیستی هاآرتص به گمانه زنی درباره قرار داشتن ایران در محورمذاکرات امروز کاخ سفید بین روسای جمهوری آمریکا و سوئیس پرداخته اند.

هاآرتص نوشت: رئیس جمهور سوئیس در دیداری غیرمنتظره از کاخ سفید ممکن است درباره ایران میانجی گری کند.

این رسانه افزود: دیدار یک رئیس جمهور از واشنگتن بدون اطلاع قبلی امری غیر عادی است. تحلیلگران می گویند این دیدار اعلام نشده ممکن است با تمرکز بر افزایش تنش ها بین ایران وآمریکا باشد.

هاآرتص نوشت: سوئیس در گذشته نیز نقش میانجی را بین ایران و آمریکا ایفا کرده است. برخی از رسانه ها گزارش داده اند که دولت ترامپ ممکن است از سوئیس خواسته باشد پیام او را به ایران برساند همان طوری که دولت های قبلی در آمریکا چنین اقدامی را انجام داده اند.

سوئیس در حال حاضر حافظ منافع آمریکا در ایران می باشد.

این رسانه افزود: بر اساس گزارش ها دولت سوئیس شماره تلفنی را در اختیار ایران قرار داده که از طریق آن می توان با برخی از نزدیک ترین مقامات ترامپ تماس برقرار کرد. ترامپ هفته پیش گفت که از ایران می خواهند «به او زنگ بزنند».

روزنامه واشنگتن پست، روز چهارشنبه گزارش داد ترامپ ترجیح می دهد رویکردی دیپلماتیک اتخاذ شود وامیدوار است از ورود به جنگ های هزینه بر پرهیز شود و نگران آن است که مشاوران ارشدش، او را به درگیری با ایران سوق دهند.

شبکه خبری سی ان ان نیز در گزارشی نوشت: ترامپ منتظر است تلفنش زنگ بزند. وقتی روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا در سال 1980 متوقف شد، کانال های محرمانه برای برقراری ارتباط وجود داشته است و حتی مذاکراتی انجام شده است اما به طورمعمول این

مذاکرات از طریق وزارت امورخارجه و وزارت خارجه ایران بوده است. بنابراین وقتی ترامپ در تاریخ 9مه ( 19 اردیبهشت) به خبرنگاران گفت که می خواهد ایرانی ها به او زنگ بزنند، مقامات آمریکایی شماره تلفن مستقیم کاخ سفید را در اختیار دولت سوئیس قرار دادند که حافظ منافع آمریکا در تهران است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید