تراشه 3 نانومتری سامسونگ سال ۲۰۲۱ به تولید انبوه می‌رسد

    کد خبر :539277

سامسونگ در حال توسعه‌ی تراشه‌ی ۳ نانومتری است تا علاوه‌بر افزایش طول عمر باتری از مزایای بهبود عملکرد ۳۵ درصدی گوشی‌های هوشمند بهره‌مند شود.

سامسونگ معتقد است تراشه‌های ۳ نانومتری می‌توانند تا حدود ۵۰ درصد مصرف انرژی کمتر و ۳۵ درصدی عملکرد بهتری را در گوشی‌های هوشمند به‌نمایش بگذارند.

سامسونگ درتلاش است تا نسل بعدی تراشه‌های خود را با لیتوگرافی ۳ نانومتری به بازار عرضه کند تا هم از مزایای افزایش طول عمر باتری و هم از مزایای مربوط‌به عملکرد بهتر و موثرتر دستگاه بهره‌مند شود. انتظار می‌رود تراشه‌های نسل جدید سامسونگ در سال ۲۰۲۱ به تولید انبوه برسند.

تراشه‌های با لیتوگرافی ۳ نانومتری سامسونگ تا ۵۰ درصد شارژ کمتری مصرف می‌کنند. همان‌طور که گفته شد، تولید انبوه این تراشه‌ها در سال ۲۰۲۱ آغاز می‌شود و نسخه‌ی ارتقایافته‌ی آن‌ها نیز سال بعد به بازار عرضه خواهد شد. سامسونگ ادعا می‌کند که تراشه‌های ۳ نانومتری نسبت به تراشه‌های ۷ نانومتری با وجود مصرف ۵۰ درصد کمتر انرژی، عملکرد ۳۵ درصد بهبودیافته‌تری را به‌نمایش خواهند گذاشت. تراشه‌های ۳ نانومتری از نظر ابعاد نسبت به تراشه‌های قبلی درحدود ۴۵ درصد کوچک‌تر هستند.

باید ببینیم آیا تولیدکنندگان دستگاه‌ای هوشمند از فناوری تراشه‌ی ۳ نانومتری استقبال خواهند کرد یا خیر. سامسونگ در حال توسعه‌ی تراشه‌ی ۳ نانومتری است تا بتواند در این صنعت از شرکت تایوانی TSMC که تولیدکننده‌ی محصولات نیمه‌هادی برای شرکت‌هایی همچون اپل، کوالکام، انویدیا و AMD است، پیشی بگیرد. البته کره‌ای‌ها بر این باور هستند که شرکت تولیدکننده‌ی نیمه هادی TSMC درحدود سه برابر بزرگتر از سامسونگ است.

سامسونگ امیدوار است با فناوری تولید تراشه‌ی ۳ نانومتری بتواند تولیدکنندگان و مشتریان بیشتری جذب کند. کره‌ای‌ها برای توسعه‌ی نسل بعدی محصولات نیمه‌هادی درتلاش هستند تا با تکیه بر معماری جدیدی بتوانند فناوری بعدی FinFET را معرفی کنند. ریان لی، مدیر فروش و بازاریابی کارخانه‌ی سامسونگ اعلام کرد:بخش تحقیقات سامسونگ درتلاش است تا راهکاری جدید برای کاهش مصرف تراشه پیدا کند و برای محقق ساختن این هدف قصد تولید تراشه‌ی ۳ نانومتری را دارد که به‌نظر می‌رسد یکی از بهترین راهکارهای موجود است.

یونگ جوجون یکی از مهندسان سامسونگ نیز اعلام کرد:باتوجه‌به مصرف بهینه‌ی انرژی در تراشه‌های با فناوری ۳ نانومتری، انتظار می‌رود این تراشه‌ها با چنین فناوری نوینی مورد توجه تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند قرار گیرند. همچنین باید درنظر گرفت که تراشه‌های جدید قدرت عملکرد بالاتری نسبت به تراشه‌های قبلی خواهند داشت.

با وجوداین، سامسونگ تنها شرکتی نیست که درجهت توسعه‌ی چنین تراشه‌هایی تلاش می‌کند. پیش‌تر اخباری در مورد سرمایه‌گذاری TSMC برای احداث خط تولید پردازنده‌‌ ۳ نانومتری منتشر شده بود. براساس آخرین گزارش‌ها، TSMC رقمی درحدود ۱۹.۵ میلیارد دلار برای ساخت کارخانه‌ی جدید تراشه‌های ۳ نانومتری در تایوان هزینه کرده است. یکی از بزرگ‌ترین مشتریان TSMC شرکت AMD است که با اینتل برای توسعه‌ی تراشه‌های با مصرف بهینه‌تر و قدرتمندتر رقابت می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید