۸۰-۷۰ درصد برنامه‌های باغ کتاب هنوز شروع هم نشده

    کد خبر :53912

علی‌اکبر اشعری می‌گوید نزدیک به ۸۰-۷۰ درصد نیت‌‌ها و برنامه‌هایی که برای باغ کتاب درنظر گرفته شده و مکتوب هم شده بود هنوز شروع هم نشده است و عملا تنها بخشی از باغ کتاب افتتاح شده است.

علی‌اکبر اشعری (مدیر اجرایی سابق پروژه باغ کتاب تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره نتیجه پیگیری طرحی که محمود آموزگار (رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران) مبنی بر مشارکت و حضور شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران در پروژه باغ کتاب ارائه داده بود و پاسخی به دنبال نداشته است، گفت: آقای قالیباف از من خواسته بودند هم پیشنهادی برای هویت مفهومی باغ کتاب و هم نحوه کارکرد این مکان ارائه بدهم که در مدتی که آنجا بودم هم طراحی‌ها صورت گرفت و هم در اینباره فکر شد. برای کارکرد باغ کتاب و هویت مفهمومی آن فکر کردیم اگر راهی پیدا کنیم تا همه ناشران نسبت به باغ کتاب یک حس تعلق و وابستگی داشته باشند عمکلرد باغ کتاب بهتر و بازدهی آن بیشتر خواهد بود تا اینکه تنها جایی مثل نشر شهر بخواهد باغ کتاب را اداره کند.

اشعری ادامه داد: باغ کتاب همان‌طور که می‌دانید دو بخش دارد، بخش کودک‌ونوجوان و بخش بزرگسال. در بخش کودک و نوجوان من به جمعی از ناشران کودک و نوجوان که در انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان جمع بودند پیشنهاد کردم که یک موسسه‌ یا شرکتی راه‌اندازی کنند و همه ناشران فعال در حوزه کودک و نوجوان سهام‌دار آن باشند تا از آن در اداره باغ کتاب استفاده شود. عین همین پیشنهاد را به آقای آموزگار و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هم ارائه دادم تا در اداره بخش بزرگسال با مذاکره با شهرداری و با رسین به یک تفاهم‌نامه شرکت داشته باشد. می‌دانید که اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و شرکت تعاونی آن تنها ناشران تهرانی را پوشش می‌دهد، در حالیکه باغ کتاب یک پروژه ملی است و یک پروژه ملی را هم نمی‌توان تنها در اختیار یک گروه خاص گذاشت.

او تاکید کرد: بخش کودک و آقای قدیانی و دوستان خیلی فعال برخورد کردند و الان هم شنیدم که بخش کودک باغ کتاب را این دوستان در اختیار گرفته‌اند. منتها بخش بزرگسال چنین اقداماتی را صورت نداد. درست است که آقای آموزگار شرکت تعاونی را پیشنهاد داده بودند ولی باز این شرکت هم بخشی از ناشران را زیر پوشش داشت و نه همه‌ را. قرار بر این بوده که تمام ناشرانی که درحوزه کودک و نوجوان فعال هستند در شرکت ماه‌پیشونی سها‌م‌دار باشند، حالا دیگر نمی‌دانم این مسئله چقدر محقق شده است. اگر این اتفاق بیفتد دیگر عملا همه ناشران کودک و نوجوان در پروژه باغ کتاب هم سهام دارند و اگر هنوز چنین امری محقق نشده شرکت ماه‌پیشونی باید مسئله را حل کند.

مدیر اجرایی سابق پروژه باغ کتاب تهران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا با شیوه کارکرد فعلی که باغ کتاب افتتاح شده است، نباید منتظر تاثیر منفی آن بر فروش کتابفروشی‌های شهر بود، اظهار داشت: بله این نگرانی می‌تواند درست باشد. متاسفانه باغ کتاب در حال حاضر براساس طرح کاملی که در نظر گرفته شده بود افتتاح نشده است و امیدوارم مدیران فعلی مسیر بازدهی و کارکرد این پروژه را به سمت‌‌ همان طرح ببرند. در طرح اصلی و کامل باغ کتاب قرار بود نرم‌افزاری تهیه شود که در وهله اول تمام کتابفروشان تهران و بعد هم کل کشور و باغ کتاب در یک سامانه جمع شوند و خریدار وقتی به این نرم‌افزار وارد می‌شود و کتاب مورد نظر را جستجو کند به او اعلام شود که کدام کتابفروشی نزدیک‌تر به او این اثر را عرضه می‌کند. یعنی لزومی ندارد که حتما فرد به باغ کتاب مراجعه کند و می‌تواند کتاب مورد نظر خود را از یک کتابفروشی سطح شهر تهیه کند. حتی به همین دلایل اساسا برای باغ کتاب انبار کتاب پیش‌بینی نشده چون خود ناشران با آن سامانه دسترسی دارند و می‌دانند که کدام عناوین کتاب‌هایشان در باغ کتاب تمام شده و خودشان به ارسال آن عنوان اقدام می‌کنند.

مشاور فرهنگی شهردار سابق تهران افزود: درواقع طرح‌های کاملی برای این پروژه پیش‌بینی شده بود که هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. امیدوارم دوستانی که در حال حاضر مدیریت باغ کتاب را برعهده دارند پیگیر به نتیجه رسیدن و نهایی شدن این طرح‌ها شوند و در ضمن تکمیل این پروژه را هم دنبال کنند. اگر شرایط و برنامه‌هایی که برای رسیدن به اهداف نهایی باغ کتاب درنظر گرفته شده بود مهیا شود نه تنها هیچ خلل و رکودی در کار کتابفروشی‌ها به وجود نمی‌آورد بلکه می‌تواند رونق کتاب و کتابخوانی هم شود. وقتی کسی در شهرری، نارمک، نازی‌آباد و… سکونت دارد با استفاده از سامانه‌ای که عنوان شد مطلع شود کتاب مدنظرش در کتابفروشی محل زندگی‌اش عرضه می‌شود دیگر لزومی ندارد برای خرید به باغ کتاب مراجعه کند. غرض از تاسیس باغ کتاب هم این نبوده که رقیب ناشران خصوصی و کتابفروشی‌ها شود.

اشعری در پایان تاکید کرد: به نظرم بهره‌برداری از این سامانه و اجرایی شدن طرح‌های اصلی باغ کتاب را به کمک رسانه‌ها و مسئولین و شورای شهر به یک مطالبه ملی بتدیل کرد و به نتیجه رساند، مخصوصا که تا چند وقت دیگر شهردار تغییر می‌کند و تیم جدید روی کار می‌آید. ما که نمی‌خواستیم یک کتابفروشی بزرگ درست کنیم تا کار کتابفروشی‌های مستقل شهر را مختل کند. فکر می‌کنم چون دوره کاری مدیریت شهری و شهردار فعلی رو به اتمام بوده دوستان خواسته‌اند به سرعت این پروژه را افتتاح کنند، والا نزدیک به ۸۰-۷۰ درصد نیت‌‌ها و برنامه‌هایی که برای باغ کتاب درنظر گرفته شده و مکتوب هم شده بود هنوز شروع هم نشده است و عملا تنها بخشی از باغ کتاب افتتاح شده است.

پیش‌تر نیز خبرگرازی کار ایران (ایلنا) در گفت‌وگو با محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران (اینجا) و محسن طائب (مدیرعامل شرکت دنیای ماه‌پیشونی) (اینجا) به نگرانی‌ها از تاثیر منفی باغ کتاب بر فروش کتابفروشی‌های تهران پرداخته بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید