جشنواره‌ تئاتری بدون بخش نمایشنامه چگونه ممکن است!

    کد خبر :53903

از دوره‌ی سی‌ودوم جشنواره تئاتر فجر آرام‌آرام با ورود افراد جدید در پست‌های مدیریتی و اعمال سیاست بی‌توجه به «تئاتر ایران» پروژه‌ی تئاتری ایرانی و نویسنده‌اش آغاز شد. اولین گام کم رنگ کردن و سپس حذف بخش تازه‌های تئاتر ایران بود و سیاست‌ها با شدت بیشتری پیگیری شد تا امروز که متأسفانه مهم‌ترین رکن تئاتر یعنی نمایشنامه‌نویسی حذف شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین دولت‌آبادی و آراز بارسقیان دو نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر نامه‌ای خطاب به مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی نوشته و نسبت به حذف بخش تولید متون نمایشی از فراخوان جشنواره‌ی سی‌وششم تئاتر فجر اعتراض کردند.

متن این نامه به شرح زیر است:

بسمه‌تعالی

جناب آقای مهدی شفیعی،

رئیس اداره کل هنرهای نمایشی ایران

در پی انتشار فراخوان سی‌وششمین دوره‌ی جشنواره‌ی تئاتر فجر متوجه شدیم که بخش تولید متون نمایشی که همیشه یک پای ثابت این جشنواره بود و سال‌های سال محل کشف استعدادهای جوان عرصه‌ی نمایشنامه‌نویسی ایران بود حذف شده. البته این اتفاق برای صاحبان این قلم امری بود قابل پیش‌بینی، به خصوص با سیاست‌هایی که در دو دوره‌ی قبل اتخاذ شد و در این دوره با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود و دارد به بار می‌نشیند. جناب آقای شفیعی خودتان می‌دانید که بعد از دوره‌ی سی‌ویکم که هنوز روال جشنواره دست نخورده باقی مانده بود، از دوره‌ی سی‌ودوم آرام‌آرام با ورود افراد جدید در پست‌های مدیریتی و اعمال سیاست بی‌توجه به «تئاتر ایران» پروژه‌ی تئاتری ایرانی و نویسنده‌اش آغاز شد. اولین گام کم رنگ کردن و سپس حذف بخش تازه‌های تئاتر ایران بود که این مسئله سال گذشته طی نامه‌ای به دبیر وقت جشنواره به صورت خصوصی تذکر داده شد ولی نامه بی‌جواب ماند و سیاست‌ها با شدت بیشتری پیگیری شد تا امروز که متأسفانه مهم‌ترین رکن تئاتر یعنی نمایشنامه‌نویسی حذف شده است. مگر می‌شود؟ مگر ممکن است؟ تئاتر بدون نمایشنامه‌نویس؟ مگر می‌شود هر بخشی در جشنواره باشد مگر نمایشنامه‌نویسی؟ آیا اشتباهی در انتشار فراخوانتان رخ داده؟ آیا قرار است مثلاً دو ماه دیگر این بخش اضافه شود؟ آیا قرار است همچون سال گذشته که خلق‌الساعه تصمیم گرفته شد بخش تئاتر ایران رقابتی نباشد و در جدول اولیه نیامد و در آخرین لحظات مسابقه‌ی ایران رقابتی شد اینگونه بشود؟

خواسته‌ی اول ما از شما این است که بدون فوت وقت و ایجاد فضای نامناسب در بین اهالی تئاتر و نمایشنامه‌نویسان این بخش را به جشنواره برگردانید. نمایشنامه‌‌نویسی حیثیت تئاتر است و چطور جشنواره‌ی تئاتری می‌خواهیم برگزار کنیم بدون بخش تولید متون نمایشی؟

خواسته‌ی دوم این است که شما را متوجه‌ی جریانی کنیم که نمایشنامه‌نویسی ایران را هدف گرفته است. یعنی آن تفکری که نمایشنامه‌نویسی را عنصر زائدی بر تئاتر می‌داند که می تواند یک شبه آن را از جشنواره حذفش بکند؛ هر چند شک داریم که این جریان اصلاً دلش بخواهد جشنواره‌ای وجود داشته باشد.

جناب آقای شفیعی، جشنواره‌ی تئاتر فجر هر سال دارد تکه‌ای از آن کنده می‌شود و چقدر تلخ که می‌بینیم این کار توسط افرادی انجام می‌شود که خود را مدرس، نظریه‌پرداز، کارگردان، استاد، نمایشنامه‌نویس و دراماتورژ می‌دانند. نکند روزی چشم باز کنیم و دیگری از جشنواره‌ی تئاتر فجر خبری نباشد؟ آیا شیب خصوصی‌سازی در تئاتر آنقدر تند شده ‌است که نمایشنامه‌نویسی باید از آن حذف شود؟ دکور که به بهانه‌ی بودجه، آوانگاردیسم، خلاقیت و کمبود سالن حذف شد و طراحی صحنه به خطر افتاد. حال نوبت نمایشنامه‌نویسی است؟ بخش تولید متون که بماند، چند درصد از بخش‌های فراخوان این دوره به نمایشنامه‌نویسی اختصاص داده شده است؟تا کی باید این سیاهه‌ها نوشته شود تا فراموش نکنیم چه اتفاقاتی در چه دورانی افتاد و چه‌ها دیدیم و چه‌ها گفتیم و نگفتیم؟

جناب آقای شفیعی، لطفاً با توجه اختیاراتی که دارید، بخش تولید متون نمایشی را به فراخوان جشنواره‌ی سی‌وششم برگردانید.

با سپاس

و من الله توفیق

20 تیرماه 1396

غلامحسین دولت‌آبادی/آراز بارسقیان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید