کهربای ۹۹ میلیون ساله حاوی موجود دریایی کشف شد

    کد خبر :538255

در میانمار سنگ کهربایی ۹۹ میلیون ساله کشف شده که در آن علاوه بر هزارپا، سوسک و مگس، یک آمونیت نیز وجود دارد. آمونیت موجود دریایی باستانی است و دانشمندان از کشف آن در کهربا شگفت زده اند.

۹۹ میلیون سال قبل در منطقه‌ای که میانمار امروزی است، مقداری از صمغ درختان روی ساحل روان شد. نتیجه این فرایند یک فسیل کهربایی است که چشم اندازی از حیات عصر کرتاسه در یکی از سواحل زمین فراهم می‌کند.

گروهی از محققان چینی به رهبری تینگ تینگ یو این فسیل کهربایی را کشف کرده اند. در این فسیل موجودات مختلف از جمله یک آمونیت نیز وجود دارد. آمونیت ها یک گروه منقرض شده از جانوران دریایی و از شاخه نرم تنان هستند که در پایان عصر کرتاسه منقرض شده اند.

فسیل مذکور نخستین نمونه شناخته شده از وجود یک آمونیت در کهربا است و تعجب بسیاری از کارشناسان را برانگیخته است.

بو وانگ یکی از دیرین شناسان انسیستو نانجیانگ می‌گوید: کهربا در حقیقت نوعی صمغ درخت و فقط در مناطق خشکی حشرات، گیاهان یا حیوانات را به دام می انداخته است. به ندرت می‌توان فسیل یک جانور دریایی را در کهربا یافت.

محققان تخمین می‌زنند این صمغ احتمالاً به درختی در خط ساحلی تعلق داشته و بقایای پوسته یک آمونیت در شن‌ها را به دام خود انداخته است.

در این فسیل کهربایی علاوه بر آمونیت موجودات دریایی دیگر مانند حلزون‌های دریایی نیز وجود دارند. در کنار آنها موجوداتی مانند مگس، زنبور، عنکبوت، هزارپا و سوسک نیز در فسیل کهربا وجود دارند. البته این موجودات در خشکی می زیسته‌اند.

به گفته محققان آکادمی علوم چین، تمام پوسته‌های موجود در کهربا خالی هستند و هیچ بافت نرمی در آنها وجود ندارد. این روند نشان می‌دهد این ارگانیسم‌ها مدت‌ها قبل از گرفتار شدن در کهربا، مرده بوده‌اند.

همچنین پوسته بیرونی آمونیت نیز شکسته و ورودی آن مملو از شن است. دانشمندان معتقدند این جاندار باستانی احتمالاً همراه جریان آب به ساحلی شنی و نزدیک به درختان تولید کننده کهربا رسیده است.

آمونیت مذکور یک موجود با طول ۳۳ میلیمتر، عرض ۹.۵ میلی متر و وزن ۶.۰۸ گرم است. در این کهربا موجودات دریایی دیگری مانند حلزون‌های دریایی نیز وجود دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید